Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bugs med 2.0 software

Startet av unik42, torsdag 14. januar 2021, klokken 09:25

« forrige - neste »

unik42

Ville bare legge inn de tilfellene jeg har hatt problemer med Maxen jeg har på hjemlån, som har nyeste software med AA og Carplay.

1) Frontradar sluttet å virke, med påfølgende feil som at Front Assist, Travel Assist og Proaktiv beskyttelse ikke er tilgjengelig. Feilmelding forsvant etter en stund (mulig at jeg gikk langt nok fra bilen med nøkkelen).

2) Android Auto skjerm ble svart og var svart etter restart av bil og telefon. Mulig det virker nå, uten at jeg har prøvd.

3) Ladeluke ville ikke åpne seg, tross gjentatte dyttinger i lokket og opplåsinger av bil. Plutselig virket det. Tror ikke kulden hadde noe å si...?

4) Fikk en kort midlertidig feilmelding i dag morgens: Front assist har nedsatte funksjoner (eller noe sånn).

Edit: 5) Et par ganger jeg har kjørt har jeg hørt en svak pipelyd med ujevne mellomrom. Det høres ikke ut som en hvinelyd, mer som om noen trykker på en knapp på infotainment, dog så er volumet mye lavere enn andre knappetrykk. Med radio på hørte jeg det ikke. Jeg testet også å skru av alle lyder under innstillinger, uten nytte.

Om dette er rene software problemer, eller om det er tekniske problemer, aner jeg ikke.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

SuperPG

Har ikke oppdatert software selv .
1, jeg får denne  om sensorer i front er møkkete, nedugget, nedsnødd..

piping har jeg sett flere som har klaget over på facebook. ikke hørt noe selv,  heller ikke på video lag ut, men har ørlite tinitus så er nok på frekvens som jeg ikke har lenger..
VW ID.3 1st plus

unik42

Pipingen som jeg har nevnt virker å ha noe med massasje i stolene å gjøre.

Har funnet en annen bug(?). Setevarme "knappene" i displayet åpner klimamenyen i stedet for å regulere setevarme. Jeg trenger ikke både en CLIMA knapp og setevarmeknapp til å gjøre det samme - de burde hellere direkte regulere setevarme. I tillegg burde rattvarme ha tilsvarende knapp på samme sted.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

unik42

Jeg kan nesten med sikkerhet at si at pipene (nesten samme lyd som når du trykker på en knapp, bare mye lavere), kommer når jeg starter massasje i stolen.

Jeg har også hørt en høyfrekvent "susing", men det høres ut som om er vifta i klimaanlegget. Med litt radio på hører jeg den ikke.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

DagRune

Jeg får jevnlig at "Front assist er delvis utilgjengelig", gjerne når det er frost/snø. Regner med at det er parkeringssensorene som er delvis utløst av rim/is. Frontradaren virker, biler foran registreres.
På en måte er dette litt bedre enn det var i Golfen - om en parkeringssensor var tilrimet pep det besatt så snart hastigheten ble lav. Utrolig irriterende å måtte slå av manuelt for hver stopp.

unik42

Ny bug i går. Fikk feilmelding om at drivenhet har feil, oppsøk verksted.

Stoppet bilen, gikk ut, satt meg inn igjen og startet bilen. Feilmelding bortevekk.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

telcontar

Sitat fra: unik42 på onsdag 03. februar 2021, klokken 11:42
Ny bug i går. Fikk feilmelding om at drivenhet har feil, oppsøk verksted.

Stoppet bilen, gikk ut, satt meg inn igjen og startet bilen. Feilmelding bortevekk.

Såkalte "gule" feilmeldinger skal man bare overse, med mindre de ikke går vekk og/eller faktisk påvirker egenskapene ved bilen. Jeg fikk alt av slike meldinger på engang, men var borte neste gang jeg startet opp.

unik42

Takk for det. Greit å vite.

Ny bug i går forresten: bilen responderte ikke på nøkkelen da jeg skulle låse opp. Samme hva jeg trykte på og hvor jeg sto da jeg trykket, så ville ikke bilen åpne seg. Så jeg måtte åpne bilen på huleboermåten med nødnøkkel. Med en gang jeg satt meg inn fikk jeg melding om at ingen nøkkel gjenkjent, men den forsvant da jeg la nøkkelen i koppeholderen.

Bemerk at jeg har en Max, men har skrudd av Keyless Entry (fordi jeg har ikke det i ID4 jeg har bestilt).
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

Bjoris

#8
Sitat fra: unik42 på fredag 05. februar 2021, klokken 10:53
Takk for det. Greit å vite.

Ny bug i går forresten: bilen responderte ikke på nøkkelen da jeg skulle låse opp. Samme hva jeg trykte på og hvor jeg sto da jeg trykket, så ville ikke bilen åpne seg. Så jeg måtte åpne bilen på huleboermåten med nødnøkkel. Med en gang jeg satt meg inn fikk jeg melding om at ingen nøkkel gjenkjent, men den forsvant da jeg la nøkkelen i koppeholderen.

Bemerk at jeg har en Max, men har skrudd av Keyless Entry (fordi jeg har ikke det i ID4 jeg har bestilt).

Det siste her virker som dårlig batteri i nøkkelen evt feil med sender. Ikke helt uvanlig problemstilling med keyless

unik42

Jaha? Bilen har jo ikke kjørt mer enn 3,5k.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

andre1980

Ny feil i dag... bilen har stått på lading til 100% over natta pga langtur i dag. Kopler fra lader setter meg inn i bilen som normalt, og får opp "feil på motordrivverk. oppsøk verksted". Travel assist vil heller ikke virke. Kjører ned til et bakeri for å grabbe med meg noe frokost på veien. Setter bilen i park og slipper bremsen, men bilen vil ikke slå av tenningen. Går ut av bilen, tenningen er fremdeles på, og lukker døra. Får ikke låst bilen hverken med dørhåndtaket eller med nøkkelen.

Her står altså bilen med tenningen på, fullt lys og ikke mulighet for å låse bilen.

Det ble ingen bakeribesøk, men kjørte videre ca 30km. Stoppet så på en bensinstasjon for nytt forsøk på frokost. Da virka plutselig alt, og alle feilmeldinger forsvant.

En ting er feilmeldinger, en annen ting er når den forbaska uferdige bilen tvinger meg til å endre mine planer pga feil. Begynner å bli lei nå.

Bjoris

Sitat fra: unik42 på fredag 05. februar 2021, klokken 15:03
Jaha? Bilen har jo ikke kjørt mer enn 3,5k.

Altså i nøkkelen, hadde mye problem med Leaf 2.0 som «spiste» nøkkel-batteri, men kan selvsagt være andre årsaker, men når ikke nøkkelen gjenkjennes er jo batteribytte en enkel sjekk

unik42

Skjønte det, men jeg hadde altså en Leaf 62kWh Tekna som virket fint i 20k km før jeg solgte den. Måtte ikke skifte nøkkelbatteri.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

unik42

Hadde nylig svart infotainment. Bluetooth (podcast) fortsatte å spille, og jeg kunne bruke knappene til klima og sånn, men ikke selve infotainmenten (navigasjon og slik).

En stopp og venting og det virket fint igjen etterpå.

For øvrig litt sjokkert av at det bare skulle litt sludding til før sensorene fremme ikke virket. Med Leafen måtte jeg kjøre en time i snøvær før den ikke virket. Og på Leaf kunne jeg bruke cruise control når sensoren ikke virket. På ID3 fant jeg ingen mulighet til å aktivere "vanlig" cruise control, fikk bare opp varsel om at ACC ikke er tilgjengelig.
2021 ID.4, bestilt 2020
2020 Leaf, kjøpt i 2020, solgt 2020
2012 - Leaf, kjøpt i 2018, solgt i 2019

jonnyjb

Siden torsdag eller fredag i forrige uke nekter bilen min å gå online. Får ikke tilgang til den via ID Connect app'en, og får en feilmelding når jeg starter bilen etter at den har prøvd å gå online en stund ("Kan ikke laste ned tilkoblingsstatus" eller lignende). Får melding om å prøve sender om jeg forsøker å gå til innstillinger og huke av for å gå online.

Har forsøkt å både restarte entertainment-systemet og å nullstille til fabrikkinnstillinger, men det hjelper ikke.
2022 Polestar 2 Standard Range Single Motor (2022)
2020 VW ID.3 1st (2021) - solgt
2019 Opel Ampera (2013) - solgt
2007 Opel Corsa (2007) - vraket
2002 Mitsubishi Galant (1995) - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA