Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla har patentert ny radar for Full-Self-Driving

Startet av Motorwatt, torsdag 14. januar 2021, klokken 00:55

« forrige - neste »

Motorwatt

Nå ser det ut som Tesla forbereder seg på å introdusere en ny radar for å muliggjøre full selvkjøring. (Konfidensielt til juli 2021). Har lenge lurt på om det virkelig er nok med eksisterende sensorer/kameraer/radar for FSD, men hvis dette er riktig er vel svaret: Kanskje ikke.

https://electrek.co/2021/01/13/tesla-millimeter-wave-radar-electric-cars/
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

MaxQ

Som vel betyr at det kommer en ny retrofit, igjen, til en bråte biler skal de holde lovnaden sin til de som har kjøpt FSD pakken.

Tror lovnaden fra 2016 var det vel, om at alle biler solgt har hardware som støtter FSD blir stadig dyrere for Tesla all den tid de innser at de trenger stadige forbedringer. Hva skjer den dagen en større gruppe biler ikke bli mulig å oppgradere til nyere sensorpakker? Tviler på at så mange gidder å kjøpe FSD på nytt og på nytt, særlig siden prisen stadig stiger til nivåer som gjør det vanskelig å forsvare.

FSD burde være en pakke en som kunde kjøpte fra Tesla og som fulgte kundeforholdet og ikke kjøretøyet. Det vil jo til slutt være noen med "billig" FSD-pakke som vil vegre seg for å kjøpe ny Tesla pga prisen på FSD da vil sprenge budsjettet. Det vil jo også matche bedre med hva Tesla sier om å leie FSD "as a service".

Lurer også på hva som hadde tjent Tesla mest, å ikke lovt FSD så tidlig (og alle retrofit'ene) eller å jobbet med det og først komt med det senere. Så klart, FSD hardware i shadow-mode hele tiden for å dra nytte av flåten av biler, men ikke solgt det slik som de har gjort.

Liker også at dette holdes konfidensielt noen måneder til. Tesla har et enormt forsprang her (NN, HW3, flåten sin både i størrelse og antal mil kjørt på AAP og en bråte andre ting rundt dette) så har vanskelig for å se hvordan andre skal klare å ta de igjen. Apple er det jo noen som tror på, men jeg har ikke troa på at de rekker det.

emurof

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 14. januar 2021, klokken 00:55Nå ser det ut som Tesla forbereder seg på å introdusere en ny radar for å muliggjøre full selvkjøring. (Konfidensielt til juli 2021). Har lenge lurt på om det virkelig er nok med eksisterende sensorer/kameraer/radar for FSD, men hvis dette er riktig er vel svaret: Kanskje ikke.

Hvorfor ikke? FSD-betaen fungerer da utmerket med dagens hardware.

o.b.lix

Sitat fra: emurof på søndag 17. januar 2021, klokken 02:10
Hvorfor ikke? FSD-betaen fungerer da utmerket med dagens hardware.

Dette er tull, for hadde den fungert utmerket, hadde den blitt sluppet til alle Tesla...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

emurof

Sitat fra: o.b.lix på mandag 18. januar 2021, klokken 09:56
Sitat fra: emurof på søndag 17. januar 2021, klokken 02:10Hvorfor ikke? FSD-betaen fungerer da utmerket med dagens hardware.

Dette er tull, for hadde den fungert utmerket, hadde den blitt sluppet til alle Tesla...

Nei, for det er fortsatt en tidlig beta, og de ønsker å trene opp programvaren først. Men det som man ser så langt viser at den fungerer fint, og at den bare trenger å trenes opp mer. Med andre ord avhenger det av programvare og ikke maskinvare.

RuneW

Sitat fra: o.b.lix på mandag 18. januar 2021, klokken 09:56
Sitat fra: emurof på søndag 17. januar 2021, klokken 02:10
Hvorfor ikke? FSD-betaen fungerer da utmerket med dagens hardware.

Dette er tull, for hadde den fungert utmerket, hadde den blitt sluppet til alle Tesla...

Ai ai ai... det høres nesten ut som du tror det er hardware de beta-tester...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: emurof på mandag 18. januar 2021, klokken 11:51
Sitat fra: o.b.lix på mandag 18. januar 2021, klokken 09:56
Sitat fra: emurof på søndag 17. januar 2021, klokken 02:10Hvorfor ikke? FSD-betaen fungerer da utmerket med dagens hardware.

Dette er tull, for hadde den fungert utmerket, hadde den blitt sluppet til alle Tesla...

Nei, for det er fortsatt en tidlig beta, og de ønsker å trene opp programvaren først. Men det som man ser så langt viser at den fungerer fint, og at den bare trenger å trenes opp mer. Med andre ord avhenger det av programvare og ikke maskinvare.
Min opplevelse er at HW funker bra i pent oppholdsvær. Allerede når det regner en del, melder det seg noen problemer, for ikke å snakke om når det sludder. Da fungerer radaren kun noen minutter før den må rengjøres.
i kaldt vær rundt 0 og rett under er dugging på kameraene ofte problematisk. I føykesnø tildekkes kamera bak og av og til kameraene i dørstolpene. HW er pr nå for godværsdager. Noe kan nok forbedres med SW, men HW må definitivt for forbedres dersom bilen også alltid skal takle vanlig vintervær.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

knegg

Også et problem når det er bekmørkt. Da klager den på at ingen av sidekameraene fungerer...
2020 Model 3

Motorwatt

Sitat fra: RuneW på mandag 18. januar 2021, klokken 12:07
Sitat fra: o.b.lix på mandag 18. januar 2021, klokken 09:56
Sitat fra: emurof på søndag 17. januar 2021, klokken 02:10
Hvorfor ikke? FSD-betaen fungerer da utmerket med dagens hardware.

Dette er tull, for hadde den fungert utmerket, hadde den blitt sluppet til alle Tesla...

Ai ai ai... det høres nesten ut som du tror det er hardware de beta-tester...
Ser ikke bort fra det. De har nettopp funnet ut at de nok trenger en ny radar, og HW4 er under utvikling allerede. Dagens sensorløsninger passer best i California-klima, og det er også der de fleste YouTube-videoene er laget. Og som @knegg sier: De kan ikke trene opp noe de ikke ser.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

o.b.lix

Sitat fra: emurof på mandag 18. januar 2021, klokken 11:51
Sitat fra: o.b.lix på mandag 18. januar 2021, klokken 09:56
Sitat fra: emurof på søndag 17. januar 2021, klokken 02:10Hvorfor ikke? FSD-betaen fungerer da utmerket med dagens hardware.

Dette er tull, for hadde den fungert utmerket, hadde den blitt sluppet til alle Tesla...

Nei, for det er fortsatt en tidlig beta, og de ønsker å trene opp programvaren først.

Da vet de jo ikke om den fungerer utmerket, vel? De håper den virker utmerket, og i noen situasjoner de har testet virker den utmerket, men det er altså mange situasjoner som ikke er testet og derfor kan man ikke påstå at FSD virker utmerket....
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

haheide

Installerer de radar på alle som har kjøpt FSD?
Tesla samarbeider med Samsung med utvikling av 5nm chip (electrek) - Vil neste generasjon FSD HW også bli oppgradert?
Det er jo slik at dagens kameraer er sårbare for mørke, regn, snø, og tåke.
Alt annet enn California vær ser ut til å skape problemer.
Vil jo tro at de må korrigere for disse problemene? Bilen er ikke selvkjørende hvis den tidvis faller ut av Autopilot modus.
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

RuneW

Sitat fra: haheide på onsdag 27. januar 2021, klokken 21:37
Det er jo slik at dagens kameraer er sårbare for mørke, regn, snø, og tåke.
Alt annet enn California vær ser ut til å skape problemer.

Kan du utdype dette? Er det ikke mørke eller regn i California?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

haheide

Takk for at du tar tak i mine uklarheter.
Det er  selvsagt selvsagt mørke i California.
Det jeg mener er at bilen klager over at kameraene ikke fungerer som de skal pga. sne, is, støv, regn, mørke etc.
Dette er naturlige tilstander som de er nødt til å handtere hvis de skal kunne ha sann selvkjøring.
Og det er jo det uttalte målet.
Spørsmålet er om vi kan regne med at de oppgraderer dagens hardware og sensorer fremover - for å nå dette målet?  Eller blir de eldre bilene med FSD stående uten oppgradering?
2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

HKS

Sitat fra: haheide på torsdag 28. januar 2021, klokken 11:36
Takk for at du tar tak i mine uklarheter.
Det er  selvsagt selvsagt mørke i California.
Du er også klar over at du ikke skal mange timer fra Bay Area før du også har mye snø om vinteren...  ;)

Sitat fra: haheide på torsdag 28. januar 2021, klokken 11:36
Spørsmålet er om vi kan regne med at de oppgraderer dagens hardware og sensorer fremover - for å nå dette målet?  Eller blir de eldre bilene med FSD stående uten oppgradering?
Tviler på at det blir noen flere oppgraderinger enn HW3.

Tesla har alltid hatt en stor ansvarsfraskrivelse i beskrivelsen på FSD.

For å kunne aktivere nye funksjoner må de oppnå langt større pålitelighet enn menneskelige sjåfører, og dette må dokumenteres gjennom milliarder av kjørte kilometer. I tillegg må funksjonene bli lovlige å bruke, hvilket kan ta lengre tid i noen områder enn andre.

De har muligheten til å si at de mener at hardware er "god nok", og at det kun står på myndighetene.
De har klart å få de fleste Tesla-eiere til å sluke rått at det er "EU sin feil" at Autopilot oppfører seg annerledes i Europa, når problemet var at Tesla ikke deltok i standardiseringen av felles regler for autonomi.
Tesla Model 3 Long Range

haheide

2017 X75D Blå 7seter. Levert 2018
Tesla Model 3 reservert - kansellert
2016 Nissan Leaf Acenta 30kwh - Solgt Okt-17

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA