Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Herlig. Elbil test med 5 biler pågår nå på Nordkapp

Startet av Electric cars in Norway, onsdag 13. januar 2021, klokken 18:33

« forrige - neste »

Strøm Tycoon

Sitat fra: kodax på onsdag 13. januar 2021, klokken 18:55
Litt rart (useriøst?) å ikke ha med en Tesla? Eller er testen nettopp for å se til hvilken grad man kan klare seg med annen elbil enn Tesla, nå som Tesla holder på å bygge ut endel ladere i nord?

Går det an å få service på en Tesla i Finnmark?

kodax

Garantert potensielt kronglete å eie en bil langt unna der bilen kan repareres, men testen dreier seg vel altså om å "finne ut hvordan det faktisk er å bruke elbil under kalde forhold".
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Ingeniøren

Sitat fra: geear på onsdag 13. januar 2021, klokken 20:05
Hadde allikevel vært interessant med en Nordkapp challenge, og da måtte det selvfølgelig vært med en Model S LR. Noe å sette i gang for Bjørn Nyland.

Han har vært på Nordkapp mange ganger....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Daniel_0007

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 14. januar 2021, klokken 06:49
Sitat fra: geear på onsdag 13. januar 2021, klokken 20:05
Hadde allikevel vært interessant med en Nordkapp challenge, og da måtte det selvfølgelig vært med en Model S LR. Noe å sette i gang for Bjørn Nyland.

Han har vært på Nordkapp mange ganger....

Ja med en mg zs ev og til og med  :P
Model 3 2019 LR Rwd

Klykken

Sitat fra: model3citizen på onsdag 13. januar 2021, klokken 21:57
Sitat fra: kodax på onsdag 13. januar 2021, klokken 18:55
Litt rart (useriøst?) å ikke ha med en Tesla? Eller er testen nettopp for å se til hvilken grad man kan klare seg med annen elbil enn Tesla, nå som Tesla holder på å bygge ut endel ladere i nord?

Går det an å få service på en Tesla i Finnmark?
Ja, det er jo en bil med mye "vanlige deler" likt andre biler. Men ikke mulig å få service fra merkeverksted. Da må man til Tromsø, evt håpe at de har en mobile service-teknikker i nærheten. Mulig det blir enklere i fremtiden. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

#20
Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 13. januar 2021, klokken 20:22
Eller hva med 21TM3 som jo tross alt har 25 nye ting sammenlignet med 19TM3?  :+1:
Med VP problemene til TM3 så er det vel bare bra den ikke ble med på testen....
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Trond.m

Kritikerne til varmepumper hevder at de er kostbare å reparere og gir liten besparelse. Inntil nå har jeg ikke vært enig i den argumentasjonen. Men jeg leser nå at Møller skal ha over 30.000 for å bytte VP på en e-golf. Man skal kjøre mye før den investeringen blir lønnsom 🥲

Men hvordan går det forresten med testen i Finnmark. Har de offentliggjort noe data fra turen  ?

Electric cars in Norway


Electric cars in Norway

Men hvordan går det forresten med testen i Finnmark. Har de offentliggjort noe data fra turen  ?
[/quote]

Trond.m :+1: Nei, det pleier å ta noen etter at testen er over til det kommer artikler og videos på nettsiden til elbil.

hemi

Bra når jeg så 1400-1500km test, men... 4-5 dager? jeg har jo kjørt mer enn det på en formiddag/ettermiddag/kveld.

Jeg tipper taycan vinner med ix3 som nr 2, betting start now!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Trond.m på torsdag 14. januar 2021, klokken 19:57
Kritikerne til varmepumper hevder at de er kostbare å reparere og gir liten besparelse. Inntil nå har jeg ikke vært enig i den argumentasjonen. Men jeg leser nå at Møller skal ha over 30.000 for å bytte VP på en e-golf. Man skal kjøre mye før den investeringen blir lønnsom 🥲


Men det skal da være en garantisak eller. DEt har jo vært en USA sak på dette leste jeg der de byttet dette gratis.

Electric cars in Norway

#27
Herlig :+1: De er flinke disse her til å holde på vår oppmerksomhet.  Lina Støen og Ståle Frydenlund er meget dyktige folk som kan media og de bruker en god strategi, synes nå jeg da, med å dryppe itt info i media hver dag :+1: :+1: :+1: :+1: :+1: :+1: Jeg gleder meg til å lese resten fra denne testen - det blir veldig spennende:+1: :+1: :+1:

Nok en lekasje  :+1: :+1: :+1:  fra Karasjok, denne gang :+1: :+1: :+1:

Kopi under fra nettsiden:

– Vi var litt redd for at Citroën-en ikke skulle rekke frem til Karasjok

I Alta opplevde Lina Støen og Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening for første gang under vintertesten at det var kø på ladestasjonen.

Det er absolutt mulig å komme seg på kryss og tvers i Finnmark med el-bil, selv ... For de som allerede sverger til elbil er nok erfaringene testteamet har gjort så ...

For 13 timer siden
(Foto: Lill Vivian Hansen)

Allerede abonnent?
For å fortsette å lese dette innholdet må du være innlogget med en Schibsted-konto.


https://www.altaposten.no/nyheter/2021/01/14/%E2%80%93-Vi-var-litt-redd-for-at-Citro%C3%ABn-en-ikke-skulle-rekke-frem-til-Karasjok-23317068.ece

Denne ligger bak en kjempehøy mur så jeg kom ikke over ;D ;D ;D ;D

Marius Kotsbak

Tesla klarer visst konsekvent aldri å teste nye ting de lager før kundene får jobben med å gjøre det, iallefall utenfor California...

Men alle biler med A/C har varmepumpe.... Det eneste nye med disse som har "varmepumpe" er jo at den kan kjøres begge veier (ikke bare pumpe varmen ut), kanskje ikke særlig mer enn en ventil for å styre retningen? Så havari av varmepumpe kan uansett skje.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Trond.m

Sitat fra: Marius Kotsbak på fredag 15. januar 2021, klokken 08:49
Men alle biler med A/C har varmepumpe.... Det eneste nye med disse som har "varmepumpe" er jo at den kan kjøres begge veier (ikke bare pumpe varmen ut), kanskje ikke særlig mer enn en ventil for å styre retningen? Så havari av varmepumpe kan uansett skje.
Flere av bilene med varmepumpe har jo egentlig 2 da. En for AC og en som henter overskuddsvarme fra drivverk og batteri. Det bil jo være upraktisk å reversere sistnevnte og varme opp batteri og drivverk en varm sommerdag 😏

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA