Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Herlig! Sett av Onsdag 27. januar. Verdens største elbiltest blir enda større

Startet av Electric cars in Norway, søndag 24. januar 2021, klokken 09:01

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Varsling - sett av tid!

Herlig! Sett av Onsdag 27. januar, livestreaming! Lager bare denne tråden for å varsle om hva som kommer - så alle får planlagt for dette.

Det er jo bare om fire dager.

Verdens største elbiltest blir enda større

Kopi av tekst under, og lenke og bilder nederst.

Kopi:

Verdens største elbiltest blir enda større.

Nå skal ytterlige 25 biler testes av NAF og Motor i verdens største rekkeviddetest. Få resultatene i sanntid her fra 27. januar 2021!



https://nye.naf.no/elbil/bruke-elbil/elbiltest

Facebook: https://www.facebook.com/events/859969544738808

Ruten finner du her: https://goo.gl/maps/SmzGPGvK8Spn2FgY6


To ganger i året samler NAF og Motor de nyeste elbilmodellene du får kjøpt i Norge i en og samme test for å vise spennet i rekkevidde, forbruk, ladehastighet og pris.

I fjor testet vi vinter-rekkevidden på 20 populære elbiler. Da gikk elbilene mellom 8 og 30 prosent kortere i vinterkulden og ladet saktere enn lovet. Sommeren 2020 utvidet vi testen med flere nykommere og samlet 29 elbiler for å måle reel rekkevidde på sommerføre

Onsdag 27. januar gjør vi det på nytt og tester ytterligere 25 elbiler på norske vinterveier. Du kan følge testen minutt for minutt på motor.no og følge ruten bilene kjører live.


Dette tester vi:

- Den faktiske rekkevidden til nye elbiler på vinter- og sommerføre.
- Hva som faktisk skjer når elbilene går i strømsparemodus.
- I hvor stor grad hurtiglading påvirkes av temperatur.
- Følg bilene live på Motor.no


Nederst i denne artikkelen finner du testresultane fortløpende fra onsdag ettermiddag. Fra 17.00 til 19.00 vil vi også ha en livesending på Facebook fra Vinstra. Her får du møte noen av testerne og vi går live fra bilene som fortsatt kjører.

Inne på vår Facebook-side kan du stille spørsmål og kommentere testen underveis.

Slik gjennomfører vi testen
Denne testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer sammenliknet med den oppgitte rekkevidden i reklamen (WLTP). Det er ingen vitenskapelig test, men en praktisk test av rekkevidde under faktiske forhold.

Rekkeviddetesten kjøres av helt vanlige sjåfører i vanlig trafikk, og ruta består av bykjøring, landevei og motorvei i hastigheter mellom 60 km/t og 110 km/t.

Bilene kjøres gjennom Oslo mot Gjøvik. Samtlige biler kjører over Lygnasæter, med en klatring på 620 meter før de fortsetter nordover mot Dombås. Bilene med lengst rekkevidde fortsetter over Hjerkinn og Folldal og nedover til Ringebu. Disse bilene får ytterligere en klatring opp til nærmere 1000 høydemeter. Det betyr at bilene med lengst rekkevidde må bryne seg på to fjelloverganger.

Sjåførene instrueres til å kjøre normalt, følge trafikken og hastigheten, men defensivt – altså ingen unødvendige forbikjøringer. Regenereringen brukes aktivt under kjøringen.

Alle bilene lades til 100 prosent over natten i en garasje. Alle bilene starter kalde, altså ingen forvarming av verken kupé eller batteri. Samtlige kjører i eco-modus eller tilsvarende og bruker regenerering aktivt.

På vinteren stilles klimaanlegget på 21 grader og setevarmer på laveste nivå.

Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Ingeniøren

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. januar 2021, klokken 11:37
Denne testen er avlyst dessverre.

Ok, derfor det sto "Canceled" i videon til Bjørn - fant ikke ut av det. Blir det for kaldt for de ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

apehest

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 24. januar 2021, klokken 15:42
Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. januar 2021, klokken 11:37
Denne testen er avlyst dessverre.

Ok, derfor det sto "Canceled" i videon til Bjørn - fant ikke ut av det. Blir det for kaldt for de ?

Utgangspunktet for kjøreruten er i lockdown.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 24. januar 2021, klokken 11:37
Denne testen er avlyst dessverre.

Øyvind, takk for info. Ja ja det vet vi det også. Da stenger jeg denne tråden nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA