Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Førstegangskjøp - Elbil til maks 150.000kr

Startet av vegm96, onsdag 13. januar 2021, klokken 14:32

« forrige - neste »

vegm96

Hei.

Må kjøpe min første bil til en ny jobb. Jeg har et begrenset budsjett på grunn av at jeg også i samme tidsperiode skal kjøpe bolig (med mulighet for å lade hjemme). Ønsker ikke å bruke mer enn 150.000kr. Jeg står ganske fritt å kjøpe bil i tidsperioden mars-juli, er det noe man bør tenke på i bruktmarkedet i nærmeste framtid? Jeg skal flytte til Oslo og må kjøre alt fra 1km - 40km en vei til jobb utifra hvor jeg kommer til å kjøpe bolig. Må ha bil for å komme ut til kunder, så selv om jeg bor i nærheten av jobb må jeg ha bil.

Har også tenkt å kjøre til hytta en gang i blant som er en distanse på ca. 170km med mye motorvei og høy stigning. Blir også en langdistansetur på ca 500km 1-2 ganger i året. Trenger ikke en stor bil, har ikke barn og reiser ikke med mye bagasje. Har lest meg opp mye og sett litt på Teslabjørn sine meninger om diverse modeller.
Har sett på følgende modeller:

Nissan Leaf 30 kWh, 2016
Finner denne for ca. 130.000 kr og virker som et bra alternativ. Har ikke noe for å kjøle ned batteriet, så ser at ladehastigheten begrenser seg mye på langdistanseturer.

Hyundai Ioniq 28 kWh, 2017
Ser at bruktprisen på denne har økt veldig mye og har høy pris i forhold til ny pris. Denne er mer gjerrig på strøm og lader kjappere over langdistanseturer. Liker også utseende mye bedre på denne modellen. Er egentlig litt over mitt budsjett.

Trenger litt innspill for å bestemme meg.

amps

Hvis du tenker litt utenfor boksen så kunne du jo ha bruktimportert i løpet av våren..

F.eks
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=315327859&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=19000&makeModelVariant1.modelId=45&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING&searchId=7529425a-5243-55fb-fef0-ae1c78f43f30

En Ampera-e i Tyskland til 150.000 NOK. Jeg er ikke ekspert på eksport/import regler men tror du får momsen tilbake fra forhandler når du sender bekreftelse på eksport fra tollen.

Når du har fått vaksine i april/mai engang så reiser du til Tyskland, kjøper en slik og tar båten tilbake. I Norge betaler du jo ingenting så tror ikke det er så mye humbug for å gjøre dette.

vegm96

Takk for forslag, tror jeg holder meg til kjøp i Norge for tryggheten sin del  :)

Vaduz

Leaf er nok bilen som gir mest batteri per krone. I det segmentet er den nok det beste kjøpet rasjonelt sett. Prøv en og se om du trives. Høres ikke ut som om du trenger hurtiglading i utstrakt grad og om behovet skulle melde seg kan du kjøpe en brukt fossil til billig penge som bil nummer to. Alternativet er trillinger, e-UP, i3 men disse har langt dårligere rekkevidde. Zoe er interessant men litt rar med manglende hurtiglading og 400v trafo hjemmelading.

Contango

Jeg hadde heller kjøpt en 2018 Ford Focus fremfor en 2016 Leaf. Litt bedre rekkevidde, nyere og med væskekjølt batteri. Ingen strålende elbil men det er ikke Leafen heller. For 140-150k er det et bedre kjøp er min påstand. Har CCS også.  Ligger noen på Finn som har vært der månedsvis. Se også https://elbil.no/test-av-ford-focus-en-sterkt-forbedret-elbil/
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Daruu

Legger du på litt så får du en (lite) brukt 2020 vag trilling
2020 VW Eup range

masmas112

Jeg har de samme mål, en ELbiller rund 150.000kr. Men jeg oplever at det er vanskelig å finne god info om rekkevide om vinteren på brukte biller.

Kan jeg spør deg hvorfor du ikke se på E golf?
Hvilke rekke vide forventer du de 2 biller du har valgt?

@Contango, bra forslag, den hadde jeg ikke tenkt på.

(Bekalger for min norsk)

Ingeniøren

#7
Sitat fra: masmas112 på torsdag 14. januar 2021, klokken 08:16
Jeg har de samme mål, en ELbiller rund 150.000kr. Men jeg oplever at det er vanskelig å finne god info om rekkevide om vinteren på brukte biller.

Kan jeg spør deg hvorfor du ikke se på E golf?
Hvilke rekke vide forventer du de 2 biller du har valgt?

@Contango, bra forslag, den hadde jeg ikke tenkt på.

(Bekalger for min norsk)

Fordi det ikke er så lett å angi. Hva er vinter f.eks - 5C eller -30C, er det snø og slaps på veien, hvordan kjører du, bruker du cruise control, forvarmer du batteriet mm, moa mange ukjente faktorer. Regn med en reduksjon på 30-50% så har du en ide på hva vi snakker om. Hadde en i3 60ah og klarte opp mot 15 mil på sommeren men neppe 10 mil om vinteren.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

vegm96

Sitat fra: masmas112 på torsdag 14. januar 2021, klokken 08:16
Jeg har de samme mål, en ELbiller rund 150.000kr. Men jeg oplever at det er vanskelig å finne god info om rekkevide om vinteren på brukte biller.

Kan jeg spør deg hvorfor du ikke se på E golf?
Hvilke rekke vide forventer du de 2 biller du har valgt?

@Contango, bra forslag, den hadde jeg ikke tenkt på.

(Bekalger for min norsk)

I det prisområde må du har en E golf som er ca 2016 modell. Rekkevidden på denne etter WLTP standard er bare 190 km, Nissan Leaf er 250 km i samme prisklasse. Iqonic har WLTP på 230 km. Realistisk sett mister batteriet i løpet av noen år noe kapasitet og den standarden er ganske realistisk. Jeg har ingen praktisk erfaring, men etter det jeg har lest vil jeg tro at en typisk Nissan Leaf 30 kWh som er brukt noen år kan ha ca. 200 km på sommeren og ca. 140 km om vinteren. Det er selvfølgelig mange variabler som bakker, hastighet og så videre.

johnsalf

Det skal gå ann å få Ioniq 2016/2917 modell til rundt 150. Ioniq er ekstremt energieffektiv, også i kulde -mindre forskjell sommer/vinter enn de fleste andre.

Contango

www.abetterrouteplanner.com (ABRP) er den beste måten å modellere på. Men det er ikke alle biltyper den har gode grunndata på så ikke alle blir like nøyaktige. Det går an å spørre i de respektive forumene om eierne synes ABRP er representativ.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Thomas Parsli

Som Leaf-eier (riktignok første generasjon) ville jeg heller gått for Ioniq hvis langturer 500km+ var viktige. Langt hyggeligere lading.

170km klarer begge greit, muligens med en kort hurtiglading enkelte dager.

Se etter en bil med WLTP på godt over 200km og med lav km-stand.
Jeg ville valgt CCS over Chademo, siden det er bedre tilgang på hurtigladere.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

suppegjok

Jeg ville gått for en Hyundai Ioniq pga energieffektivitet og gode muligheter for hurtiglading og CCS-kontakt. X antall år i fremtiden når du skal kvitte deg med Ioniqen så vil jeg tippe det er lettere å selge pga dette. Garantien på batteriet til Ioniq er også bedre, 200 000 og 8 år. Generell garanti i 5 år med ubegrenset kjørelengde.

Som Thomas Parsli over ville jeg også gått for en bil med CCS kontakt. Jeg tror at nye ladestasjoner prioriterer vekk CHAdeMO. Feks Shell Tvedestrand som har 15 CCS kontakter og 4 CHAdeMO.

Hvis du kan vente helt til juli med å kjøpe så er det vel stor sjanse for at prisene har sunket. I mellomtiden kunne du jo ha prøvd å ta kontakt på Finn annonsene for å se om noen er åpne for å selge til 150 000?

Noen av bilprisene på Finn er jo eventyrpriser, for selger. Jeg tviler sterkt på at mange av de høye prisene er faktisk pris når bilen blir solgt en dag.

masmas112

Interesant info i dette tråd.

@Contango takk for linken, jeg var ikke kjent med ABRP. Interesant verktøy / leketøy.

@Vegm96, når jeg sjekke rekkevidde med den side ABRP ser du ut at forskjell mellom Leaf og golf er ikke så stort i praksis. (hvis data stemmer). Jeg har som "nice to have" distanse 140 kM, hvis jeg legge det in i ABRP og gjør det med leaf og golf, trenger golfen 1 min mer lade tid, begge klare ikke å kjøre hele veien. (5 vs 6 min lading). Men jeg vet ikke hvor nøye den info er.

@Suppegjok, hvorvor tror du at prisene kommer til å gå ned spesialt i juli?

Thomas Parsli

Sitat fra: masmas112 på fredag 15. januar 2021, klokken 16:32

@Suppegjok, hvorvor tror du at prisene kommer til å gå ned spesialt i juli?

Sommeren 2021 kommer en rekke ny modeller og det påvirker normalt bruktprisene betraktelig.

https://elbil.no/21-elbilmodeller-vi-gleder-oss-til-i-2021/
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA