Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ratt vs instrumenter

Startet av pberg, onsdag 13. januar 2021, klokken 10:20

« forrige - neste »

pberg

Prøvesatt en e-208 i går, og da var mulighetene enten at rattet dekket over instrumentene, eller at rattet havnet "mellom bena". Er det bare meg som er snodig bygget? (184cm, lang overkropp)

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

BEVeRage

Sitat fra: pberg på onsdag 13. januar 2021, klokken 10:20
Prøvesatt en e-208 i går, og da var mulighetene enten at rattet dekket over instrumentene, eller at rattet havnet "mellom bena". Er det bare meg som er snodig bygget? (184cm, lang overkropp)
Man ska justera ratten så att man ser instrumenten ovanför ratten (som på en Prius etc).
Funkar fint för mig (180cm) men jag brukar hissa upp förarstolen rätt högt utan att slå huvudet i taket så det kanske blir knepigt med lång överkropp.

Sandstrøm

Fungerer veldig bra for meg også i min E 2008.. Er ca. 178 høy, og har setet ca. 10-12 "knepp" opp. Stiller ratthøyden akkurat rett "under" slik at jeg ser alle instrumentene over. Har alltid likt å ha rattet litt lavt når jeg kjører bil. Men det er klart at hvis man er veldig høy, funker det kanskje ikke like bra.

pberg

Jeg setter alltid setet helt ned for å komme så lavt som mulig i bilen. Normalt sett så går det da an å sette rattet så høyt at jeg ser gjennom det, men på denne var det helt umulig.

Normalt sett liker jeg å ha rattet høyt oppe også, siden det da blir bedre plass til bena. Så desverre var det ren stryk på ergonomien til e-208. Synd, siden det er en fin bil ellers.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Syklist

Jeg pleier å gjøre det samme. På Peugeot 308 og 2008 som jeg har hatt som leiebil, klarte jeg å finne et greit kompromiss med rattet halvhøyt slik at jeg kunne se instrumentene over rattet, uten at beina tok opp i rattet.

Et alternativ kan være e-Corsa. Den har konvensjonelt ratt og instrumenter, og er ellers veldig lik 208 teknisk. På vår ser jeg godt instrumentene gjennom rattet med setet i nedre stilling.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

1317142119

Fungerer perfekt for meg også. 185 høy og instrumentpanelet er "langt" over toppen av rattet. Jeg liker å sitte lavt i bilen og har rattet rett over bena. Skal vel ikke sitte med bena i kors heller?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA