Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eGolfs sikre sjebne: Sensorfeil på varmeapparat

Startet av SteniX, tirsdag 12. januar 2021, klokken 20:13

« forrige - neste »

JLindberg

Vurderer å kjøpe en brukt e-Golf fra 2019. Er det sandsynlig å feilen er rettet i nyere versjoner av bilen?

Hvis feilen oppstår vil den vel uansett dekkes under garantien inntil den utløper i 2024 (eller 100.000 km)?

storeulv

Garantien har som du nevner en begrensning på 100' km, men reklamasjonsretten gjelder uansett i 5 år. Nekter de å reparere kan du bare be om en skriftlig bekreftelse på at sensorene ikke er tenkt å skulle vare i 5 år ;)
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Electric cars in Norway

Sitat fra: storeulv på tirsdag 13. april 2021, klokken 16:17
Garantien har som du nevner en begrensning på 100' km, men reklamasjonsretten gjelder uansett i 5 år. Nekter de å reparere kan du bare be om en skriftlig bekreftelse på at sensorene ikke er tenkt å skulle vare i 5 år ;)

Enig. Ift de bytte av alle de sensorene på varmen så må det være reklamasjonsretten som gjelder i 5 år uavhengig av km stand. Håper hvertfall det.

SteniX

Så da er vi her igjen. Temperaturen faller ned mot null og egolfen er like kald som kona.

Mindre enn ett år etter at jeg betalte 25.000 for å få alle sensorene byttet. Vi har vært gjennom en regnperiode nå så det kan ha gjort utslag. Møller var ikke henrykt og har først fått time om litt over en måned.

Cowboystrekk

Kjøpte nettopp brukt eGolf 2016, der var kompressor og flere sensorer bytte for noen uker siden. Gjør de utbedringer på nye komponenter så hokdbarhet blir bedre?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Sveinung Rogstad

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 13. oktober 2021, klokken 13:22
Kjøpte nettopp brukt eGolf 2016, der var kompressor og flere sensorer bytte for noen uker siden. Gjør de utbedringer på nye komponenter så hokdbarhet blir bedre?

Siste revisjon av sensorer er E så det er lov og håpe😊

SteniX

Da har vår eGolf vært hos Møller igjen. Denne gangen var det en programvareoppgradering av styreenheten som trengtes (Ett år etter at den var inne sist). Møller tok det på sin kappe.

Nå blåser det endelig varm luft igjen. Jeg tror VW sliter med alt som heter  programvare. VW Connect Appen er jo helt ubrukelig. Ganske tydelig at dette IKKE er et teknologiselskap ;)

Hermok

Hei. Var så dum at jeg kjøpte en 2016 E-golf torsdag. På tur hjem ryker varmeapparat og etterhvert kommer en kraftig ulyd. Sensorer gåen. Kompressor osv osv. 70000 kr til det fordømte VAG konsernet. Hvem tar regninga av kjøper og selger her?

Hansi

Sitat fra: Hermok på onsdag 17. november 2021, klokken 17:58
Hei. Var så dum at jeg kjøpte en 2016 E-golf torsdag. På tur hjem ryker varmeapparat og etterhvert kommer en kraftig ulyd. Sensorer gåen. Kompressor osv osv. 70000 kr til det fordømte VAG konsernet. Hvem tar regninga av kjøper og selger her?

Uff.. Burde strengt tatt vært VW som tok regninga. Noen som har erfaring med gruppesøksmål?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

storeulv

Sitat fra: Hermok på onsdag 17. november 2021, klokken 17:58
Hei. Var så dum at jeg kjøpte en 2016 E-golf torsdag. På tur hjem ryker varmeapparat og etterhvert kommer en kraftig ulyd. Sensorer gåen. Kompressor osv osv. 70000 kr til det fordømte VAG konsernet. Hvem tar regninga av kjøper og selger her?

Dette går normalt på såkalt bruktbilgaranti. Om du har kjøpt bilen privat har du 2 års reklamasjonsrett overfor selger. Har du kjøpt hos forhandler har man ofte 6 md garanti på bilen.

For øvrig; er bilen ikke brukt- eller parallellimportert og registrert første gang for mindre enn 5 år siden har du i tillegg 5 års reklamasjonsrett på bilen overfor importør. Og VW Norge (Møller?) opererer med 5 års garanti, evt. 100' km (det som inntreffer først). Det er derfor en teoretisk mulighet for at dette dekkes av garantien.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Hermok

Bilen er førstegangs registert i august 2015 så garanti er vel ikke et tema? Tipper det ikke er import siden den har varmepakke??

Selger er selvsagt også meget oppgitt og prøver å gå på Sulland Tromsø der de kjøpte den for et år siden.

vuk013

Da har dette skjedd m min golf også, utenfor garanti selvfølgelig...

Er det altså slik at man fortsatt må forvente en sinnsyk regning på 17-20' eller leke mekaniker selv?

Hva med forsikring, dekkes dette vanligvis?
Dette er helt grusomt...

storeulv

Sitat fra: vuk013 på onsdag 01. desember 2021, klokken 14:35
Da har dette skjedd m min golf også, utenfor garanti selvfølgelig...

Er det altså slik at man fortsatt må forvente en sinnsyk regning på 17-20' eller leke mekaniker selv?

Hva med forsikring, dekkes dette vanligvis?
Dette er helt grusomt...

Hvor gammel er bilen?
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

vuk013


storeulv

Sitat fra: vuk013 på torsdag 02. desember 2021, klokken 18:31
2015. Men jeg kjøpte den for et år siden ca.

Grunnen til at jeg spør er at VW-garantien sier 5 år /100' km, og for de bilene som har gått > 100' km før det har gått 5 år er da garantien ikke lenger gjeldende. Men; reklamasjonsretten gjelder fortsatt. Det betyr at om sensorene ryker på en bil som har gått 110' km på 4 år kan man reklamere på feilen. Om selger/importør da nekter å utbedre feilen kan man be om en skriftlig bekreftelse fra importør på at slike sensorer ikke skal forventes å leve i mer enn 5 år. Det kan være til hjelp for noen.

Og ellers; bruktbilkjøp mellom private gir også 2 års reklamasjonsrett, men det kan være verre å få medhold i en slik sak mot en privatperson all den tid det ikke er mulig å forutsi svikt på denne typen sensorer. I alle fall ikke for en legmann...
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA