Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

eGolfs sikre sjebne: Sensorfeil på varmeapparat

Startet av SteniX, tirsdag 12. januar 2021, klokken 20:13

« forrige - neste »

Chivas

Hei.

Jeg kjører ikke e-golfen vår til daglig, men tok en tur i går i kulden som nå er. Merket ganske kjapt at varmeapparatet ikke føltes riktig, og syntes det blåste litt kaldt. Samtidig syntes jeg at det var en annen lyd enn det jeg tidligere har hørt fra noe jeg antar er varmepumpen.

- Hvordan skal varmeapparatet i e-golfen virke i typ -10 grader? Blåser den godt og varmt relativt kjapt, eller må varmepumpe/annet ha gått en stund før det kommer varme?

På meg føltes det som at varmen kom etterhvert, men samtidig varierte og ble kaldere. Prøvde manuelt å skru vifta på max, og da ble det bare kaldere.

- Er dette den typiske sensorfeilen? Den har nemlig tidligere fått byttet 2-3 av disse sensorene, men kanskje alle må byttes?

Gjelder en -17 mod FL300 og ca 65k km

storeulv

Sitat fra: Chivas på fredag 03. desember 2021, klokken 08:56
Hei.

Jeg kjører ikke e-golfen vår til daglig, men tok en tur i går i kulden som nå er. Merket ganske kjapt at varmeapparatet ikke føltes riktig, og syntes det blåste litt kaldt. Samtidig syntes jeg at det var en annen lyd enn det jeg tidligere har hørt fra noe jeg antar er varmepumpen.

- Hvordan skal varmeapparatet i e-golfen virke i typ -10 grader? Blåser den godt og varmt relativt kjapt, eller må varmepumpe/annet ha gått en stund før det kommer varme?

På meg føltes det som at varmen kom etterhvert, men samtidig varierte og ble kaldere. Prøvde manuelt å skru vifta på max, og da ble det bare kaldere.

- Er dette den typiske sensorfeilen? Den har nemlig tidligere fått byttet 2-3 av disse sensorene, men kanskje alle må byttes?

Gjelder en -17 mod FL300 og ca 65k km

Det kan virke slik, ja, og gitt at det er en MY17 har du fortsatt garanti på bilen. Jeg ville ha tatt dette med forhandler. Merk også at de sensorene du allerede HAR byttet har 5-års garanti fra byttetidspunkt ;)
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

Chivas

Sitat fra: storeulv på fredag 03. desember 2021, klokken 10:24


Det kan virke slik, ja, og gitt at det er en MY17 har du fortsatt garanti på bilen. Jeg ville ha tatt dette med forhandler. Merk også at de sensorene du allerede HAR byttet har 5-års garanti fra byttetidspunkt ;)

Ok, takk for svar. Skal ta det med Møller, og krysse fingrene for at de ikke kommer opp med den sedvanlige at det skyldes steinsprut i radiator :)

vuk013

Det er akkurat samme symptomer som har skjedd hos meg, begynte da det ble - 10° og jeg kan høre en during som jeg ikke har hørt før (en kompressor el noe som høres ut som den jobber livet av seg). Det rare er at det virker som at det går bra når det er varmere ute, og det virker som at det funker å skru AC av og bytte mellom auto og ikke-auto noen ganger...?
Leste også en teslaMY tråd hvor de diskuterer det samme symptomet og der mener noen at det er softwarerelatert knyttet til avriming av varmepumpe?
-kan det være at det er innstillinger som kan fikse dette hos oss også?

hybrid88

Nå tror jeg jaggu meg vi har fått denne dritten på vår egolf 2016 med 60.000km.

Har fungert helt fint første uken etter at kulda kom på østlandet. Her om dagen sluttet plutselig varm luft å komme. På samme turen kom plutselig varmen litt tilbake igjen(ingen unormale lyder på denne turen)

I dagene etter denne turen har varmeapparat funket som normalt.

Men i dag tok det kaka da både varmen var borte og det kom en unormal høy lyd når varmeapparat er på. Det blåser kald luft men samtidig kommer det en during fra motorrom høres det ut som. Lyden øker med farten på bilen og evt dersom man skrur opp hastighet på varmeapparat. Høres ut som flymotor under takeoff. 

Hva gjør man?
Etron 55
E-golf
911 GT3

SteniX

Hadde samme utfordring i høst da det ble kaldt. Da var det en softwarefeil, og som oftest fikk jeg varem tilbake ved å skru av og på varmeapparat. Mulig styreenheten for varme blir overvelmet av alle feilmeldingene. Bilen var inne til reprogrammering hos Møller for litt siden. Noen ganger opplevde jeg også lunk i dysene, særlig når temeraturskalaen gikk ned til null. Usikker på om det er kun varmepumpa og ikke PCTen som genererte varme da, men kan ikke nok om dette til å være sikker.

Sensorer ble byttet i fjor. Alle eGolf fra før mid -17 har nok kommet med "dårlige" sensorer. Så har man en førstegenerasjons eGolf er det nok bare et tidsspørsmål før disse ryker.

During har jeg ikke opplevd. Så det kan tyde på at det er noe mer i gjære enn bare sensorer.

hybrid88



Her er video. Lyden kommer ikke om jeg kun skrur på tenning uten å "starte" bilen for kjøring.

Hvis jeg starter den så kommer lyden med varmeapparat på auto. Skrur jeg off på varmeapparat så er lyden borte. Vrir jeg på hjulet så endrer lyden seg.

Er dette ac kompressoren? Lyden kommer fremme i motorrom. På passasjerside

Har dette sammenheng med at vi ikke får varm luft eller har sensorer og noe annet konka samtidig?
Etron 55
E-golf
911 GT3

SteniX

Jeg hadde ikke sånn lyd når mine sensorer røk. Det er definitivt noe mer som krangler nede i der.

Vronn


vuk013

Og hvorfor har dette slått til akkurat nå som det ble kaldt, det virker som en gjenganger at det inntreffer ved første årlige kuldeperiode?

Lurer fortsatt på om noen har sjekket forsikringsmuligheter for å dekke dette.

hybrid88

Jeg var innom et uavhengig verksted idag som kunne lese ut følgende feilkoder.

De mente det var gåen kompressor(med tanke på feilkode og ulyd) og sensorer som må byttes.


Etron 55
E-golf
911 GT3

Olepo

#86
Et lite tips for de som ikke har hatt bilen på diagnose eller fått bekreftet feil på sensorer er å forsøke en enkel autokalibrering av spjeld i luftkanalene. Raskt, enkelt og verdt et forsøk. På vår bil hjalp dette noe, men det er fortsatt problem med varme - så det må nok større tiltak til.

Prosedyre for kalibrering kan sees her: https://www.youtube.com/watch?v=KJhaL65HL9Q 

Lokalt Møllerverksted skal ha kr 3500,- bare for feilsøk/diagnose på varmeproblemet i vår 2015 e-Golf. Så jeg har nå bestilt en Ross-Tech VCDS HEX V2 fra Bildeler.no, (Er på kampanje nå). Jeg går for rimeligste utgave med lisens for inntil 3 ulike VIN, denne selges nå til kr 2512,- + ev frakt.

Hvis diagnose viser feil på en eller flere sensorer skal jeg forsøke å skifte disse selv ved hjelp av den fine prosedyren til Sveinung Rogstad. Må sette meg litt inn i bruk av VCDS i forkant :+1:

mail@vte.no

Samme beskrivelse som andre her (2015 -E-golf) verksted (ikke merke) har anbefalt bytte av en av viftene (som står i stein) og sa de håpte sensor-feilkodene som lå inne forsvant når de etterfylte gass.  Har sendt mail til lokalt merkeverksted (Sulland) uten særlig håp etter å ha lest meg gjennom denne tråden.

Trazor

Har fått samme feil på min 2015 e-golf;
- Ingen varme
- Ulyd\during under panseret
- Feilmelding i dash

Scannet med VCDS og fikk avlest mange feilmeldinger. Etter å ha tatt en mailrunde er det ingen (!) verksteder bortsett fra Møller som vil ta jobben uten videre. Det ene lokalverkstedet ringte meg opp og nevte disse sensorene, samt en patron i kjølevæskereservoiret som slapp ut et stoff for å avkalke en radiator. Den patronen skulle vare i bilens levetid, men erfaring viste at den holdt ca 5 år. Og når den var tom, gikk systemet tett veldig fort.

Han malte et mørkt bilde med tanke på hva dette ville koste og nevnte også at dette var en bulletin i VW systemet. Hvis man nevnte dette fikk man kanskje en litt "snillere" pris.


Trazor

En oppdatering herfra; bilen har vært inne til diagnose hos verksted (ikke Møller)

Konklusjonen derfra er kompressorhavari med potensiale for metallspon i AC systemet, samt feilkode på temperatursensorer. Forrige gang denne utbedringen ble priset derfra havnet det på ca 65.000kr for full flushing og bytte av alle komponenter (for å være sikker på at alt metallspon var vekke)

Så, 65.000kr i reparasjon for en bil som blir solgt for ca 100.000kr på finn.no for øyeblikket.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA