Forhandler oppga 13-14 mil realistisk vinterrekkevidde til oss, og det stemmer ganske bra. Mye kjøring på motorvei kan nok spise enda litt. Merk at det er stor forskjell om du skrur av varmeapparatet.
Som også sommertesten til NAF viser, så er det en del strøm igjen under 0% og 0 km. På sommerføre ganske mye; det har jeg selv erfart. Japanerne (Jfr Toyota sin BZ4X) har tydeligvis sin egen måte å «trygge» nye elbil-kjøpere på rekkevidde ved å gjemme unna litt ekstra.
Gjettometeret er veldig følsomt for forbruk de siste par km, og etter f.eks. en lang oppoverbakke har du plutselig 7-8 km igjen, mot 30 km før den bakken. Så blir det å kjøre på noen fattige elektroner de neste 15 km, og droppe varmeapparat, og så kommer du i mål likevel - det var strøm nok. Men det er ikke for alle.
På vinterføre ville jeg vært forsiktig med å stole på at det er en buffer under 0, da varmeapparatet slurper grådig med strøm, og jeg mistenker at batteristyringen gjør det samme - den bruker sannsynligvis energi på å temperere batteriet. Så plutselig er den reserven spist opp. Men i hvert fall dør den ikke rett under 0, og det gjør at jeg tar sjansen på å bruke all rekkevidden bilen viser, dersom det trengs. Så jeg er i utgangspunktet ikke redd for å legge avgårde på en 13 mils tur uten lading på vinterføre.
Rekkeviddeangivelsen faller typisk det øyeblikket temperaturen går noe særlig under 13-14 grader. En høstrekkevidde på 16 mil, tilsvarende det NAF fikk ut av bilen i vintertest, er realistisk på landevei. Britene pleier vel å regne at 1 % = 1 mile (1,6 km), og det er ikke noe dårlig utgangspunkt. Men som sagt enda litt mindre på vinter.
Hvis du ikke enten kjører bare småturer stort sett under 10 mil eller er bekvem med å utnytte alt, og har is i magen til det, ville jeg brukt de samme pengene til f.eks en pent brukt Peugeot e-208, selv om Hondaen er mye kulere. Selv har jeg kjørt Hondaen en langtur fra Kristiansund i Møre og Romsdal til Terråk (Bindal i Nordland), en tur på 49 mil hver vei, i mildt høstvær på 15 grader og litt regn. Med ladestopp ca hver 13-15 mil gikk det helt fint. Sjelden noe behov for å lade mer enn en halvtime om gangen.