Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 og støydemping

Startet av HK, tirsdag 12. januar 2021, klokken 19:06

« forrige - neste »

z4rd

Støtter siste innlegg i sin helhet. Jeg har erfart det samme, da jeg også kommer fra en rekke Audi og BMW frem til TMX i 2017, og kjører i dag en 2020 TM3.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

RuneW

Sitat fra: HK på tirsdag 12. januar 2021, klokken 21:07
Ja, jeg er klar over det at motorstøy er fraværende, men en db måler lyver ikke. Og ikke for å høres ut som en EV-hater, men å flytte seg rett fra TM3 over i min MB E350e var et sjokk. Jeg får litt sånn følelsen av at Tesla har brukt alle ressurser på software og batteri og mindre på selve bilen.

TM3 er jo "folkebilen" til Tesla, så for å få den ned i pris og vekt har nok støydempingen vært en av de tingene som har blitt nedprioritert. Som de fleste andre skriver her, så opplever jeg hjulstøyen som det mest fremtredende og underlaget har alt å si. Og i de fleste markeder er vel aftalten jevnere enn her på berget, så denne problematikken gikk kanskje litt under radaren når bilen ble designet.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jlan

Er det noen som har noen formening om hvordan hjulstøy forplanter seg? Hjelper det med demping i hjulbuene, eller er det vibrasjoner via hjulopphenget? Er det for mye harde flater i kupeen? Glasstak er jo en veldig hard flate sammenlignet med polstring.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

eadie

Har hatt mars 2019 TM3, og er nå på 2021 TM3.
Det er noe bedre støydemping i 2021 modellen, men ikke voldsomt mye bedre (subjektivt). Dekkrumling er det som høres mest, helt klart.
Hadde også en 2014 S85 som jeg støydempet, og som hjalp en del.

Jeg vil tro at siden dekkrumlingen oppleves som mest markant så er det forplantning av vibrasjoner fra underlaget i opphenget, videre til chassiet. Skulle tro dette kunne være greit å fikse med andre bushings, men mulig jeg forenkler her nå.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

HK

Jeg tror en av grunnene til mye hjulstøy også er at bilene blir levert med Run-flat dekk. Min nåværende Mercedes ble også det. Lenge før de var utslitt kastet jeg vekk de orginale Pirelli Run-flat,ene og skiftet til Michelin pilot sport4. Det hjalp betydelig. Bare å sørge for å ha en minikompressor og en flaske dekkskum fra Biltema liggende i bilen. Prøvde aller først også Winrun-Kinadekkene fra Megahjul som Tesla Bjørn snakker varmt om. Disse var helt greie i norske hastigheter, men merket i høyere hastigheter ( over 150 i Tyskland) at det var ørlite høydekast som ga litt vibber bakfra og ikke på noen måte samme retningsstabilitet som premiumdekk. Så det var 7 lapper rett i dass. Støyen på Winrun var veldig lav.

eadie

Run flat er nok en av årsakene, ja. Ellers er jo stort sett alle elbiler satt opp med dekk som har lav rullemotstand  pga ønske om rekkevidde. De er dermed hardere, vanligvis. Dette merkes som støy. Kan kjøre med lavere dekktrykk, men det er jo heller ikke bra for sikkerhet eller dekkøkonomi.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

HK

Sitat fra: RuneW på onsdag 13. januar 2021, klokken 08:47
Sitat fra: HK på tirsdag 12. januar 2021, klokken 21:07
Ja, jeg er klar over det at motorstøy er fraværende, men en db måler lyver ikke. Og ikke for å høres ut som en EV-hater, men å flytte seg rett fra TM3 over i min MB E350e var et sjokk. Jeg får litt sånn følelsen av at Tesla har brukt alle ressurser på software og batteri og mindre på selve bilen.

TM3 er jo "folkebilen" til Tesla, så for å få den ned i pris og vekt har nok støydempingen vært en av de tingene som har blitt nedprioritert. Som de fleste andre skriver her, så opplever jeg hjulstøyen som det mest fremtredende og underlaget har alt å si. Og i de fleste markeder er vel aftalten jevnere enn her på berget, så denne problematikken gikk kanskje litt under radaren når bilen ble designet.

Bor i Berlin store deler av året og det er ikke mye annerledes asfalt der. Skulle tro Elon har kjørt på Berliner ring fra Schönefeldt til den nye fabrikken. Nesten verre å kjøre på betong som tyskerne er glad i enn asfalt mht. støy. Det er nå snart bare Frankrike som ikke blander pukk i asfalten.

Handyman

Sitat fra: HK på onsdag 13. januar 2021, klokken 10:43
Jeg tror en av grunnene til mye hjulstøy også er at bilene blir levert med Run-flat dekk. Min nåværende Mercedes ble også det. Lenge før de var utslitt kastet jeg vekk de orginale Pirelli Run-flat,ene og skiftet til Michelin pilot sport4. Det hjalp betydelig. Bare å sørge for å ha en minikompressor og en flaske dekkskum fra Biltema liggende i bilen. Prøvde aller først også Winrun-Kinadekkene fra Megahjul som Tesla Bjørn snakker varmt om. Disse var helt greie i norske hastigheter, men merket i høyere hastigheter ( over 150 i Tyskland) at det var ørlite høydekast som ga litt vibber bakfra og ikke på noen måte samme retningsstabilitet som premiumdekk. Så det var 7 lapper rett i dass. Støyen på Winrun var veldig lav.
Min TM3 ble levert med Michelin PS4 sommerdekk, og de støyer mindre enn mine piggfrie vinterdekk. Det er første bilen jeg har hvor piggfrie vinterdekk støyer mer enn sommerdekk. Sommerdekkene har jo dempeskum, noe vinterdekkene ikke har.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

royturbodiesel

Første gang jeg satt i en Tesla, var for snart 2 år siden fra Trondheim til Værnes flyplass. Tror sågar det var en P100D.
Hadde hørt så mye om hvor stillegående og komfortable disse var.
Kjørte til daglig en 08 Mercedes GL320CDI som var skremt opp i 300HK.
Opplevelsen i P100D var en stooor skuffelse. Veistøy og fjæring...
Selv en gammel SUV som GLen var milevis foran i komfort enn en ny P100D.
Dette hadde jeg selvsagt med i beregningen da vi bestilte TM3P i oktober, og når jeg ikke forventer samme nivå av komfort, så går det ganske bra. Jeg oppfatter den omtrent som en Golf når det gjelder støy.
Bortsett fra at jeg var lei av å skru og fikse på en gammel bil, så savner jeg nok GLen...
2021 TM3P
2006 MB ML320CDI
2001 Audi Allroad
2021 MB V-250CDI
2020 MB Vito 119CDI

Kartelaven

Sitat fra: Handyman på onsdag 13. januar 2021, klokken 11:57
Sitat fra: HK på onsdag 13. januar 2021, klokken 10:43
Min TM3 ble levert med Michelin PS4 sommerdekk, og de støyer mindre enn mine piggfrie vinterdekk. Det er første bilen jeg har hvor piggfrie vinterdekk støyer mer enn sommerdekk. Sommerdekkene har jo dempeskum, noe vinterdekkene ikke har.

Mine PS4 sommerdekk støyer hørbart mer enn mine Conti VC7 vinterdekk.
Myk gummi og 39-40 PSI anbefales  til TM3 mtp. støy.
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

Kjettern

Sitat fra: Kartelaven på onsdag 13. januar 2021, klokken 21:46
Mine PS4 sommerdekk støyer hørbart mer enn mine Conti VC7 vinterdekk.
Myk gummi og 39-40 PSI anbefales  til TM3 mtp. støy.
Så du bruker så lite som 39-40 PSI ja. Det skal jeg også prøve! Fikk nye m3p utlevert med 20" uberturbine og pirelli dekk og disse bråkte noe helt sjukt. La også merke til at dekktrykket var 47 psi på 3 av dekkene og 41 på det siste. (Tesla prepperne klarer ikke engang å fylle riktig luft i dekkene) Håper det var grunnen for så mye støy har jeg aldri opplevd. Mye bedre nå med 19" pirelli vinterdekk.
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

HK

Bestiller du bilen med 20" så har du jo bedt om det selv. Jeg skal prøve en 2021 modell igjen med sommerdekk 18". Skal også oppsøke disse gutta i Stuttgart og se hva de kan by på av støydemping. Kanskje har de en bil man kan prøve. Er det ikke merkbart bedre så dropper jeg tanken på TM3 i denne omgang. Har helt noya for støy og stiv fjæring. Fjæringa kan jeg kanskje leve med, men ikke støyen. Det er bare sååå slitsomt når man som pensjonist cruiser Europa rundt med Berlin som base og med mottoet at selve reisen er en en del av helårsferien :).

z4rd

Med det som utgangspunkt ville jeg ha satset på ny Model S med gode dekk.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

HK

Joda, det er sikkert en grei løsning, men skal ikke bruke nærmere 1 mill. på bil nå. Kan få kjøpt ut min 2018 mod. E350e fra leasing hos BOS for 335K i mars. Overtok leasingen fra en annen i fjor og bilen er strøken og har gått 47K.km. På finn ligger disse på over 400K. Uansett kjøper jeg den og om jeg går for TM3 så selger jeg Merca. Men må si at det å kunne snakke med innestemme i 200 er behagelig. Merca er også noe så sjeldent som helt fri for vibber. Er usikker på hvor "kilen" en TM3 er for dekkenes konformitet med den fjæringa. Spesielt når man etter en tid skal ut i ettermarkedet ved dekkskift. Dekk med bittelitt høyde- eller sidekast i kombo med TM3,s fjæringsoppsett er sannsynligvis ingen høydare. Den fjæringa føler jeg ikke maskerer noe.

RuneW

Sitat fra: HK på torsdag 14. januar 2021, klokken 18:12
Joda, det er sikkert en grei løsning, men skal ikke bruke nærmere 1 mill. på bil nå. Kan få kjøpt ut min 2018 mod. E350e fra leasing hos BOS for 335K i mars. Overtok leasingen fra en annen i fjor og bilen er strøken og har gått 47K.km. På finn ligger disse på over 400K. Uansett kjøper jeg den og om jeg går for TM3 så selger jeg Merca. Men må si at det å kunne snakke med innestemme i 200 er behagelig. Merca er også noe så sjeldent som helt fri for vibber.

Synes du skal beholde din Mercedes. Synes det høres ut som det er det du vil bli mest fornøyd med.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA