Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Høy fart og hurtiglade ofte, eller lav fart og hurtiglade sjeldnere?  (Lest 1759 ganger)

hanche

• Hero Member
    • Vis profil
    • Jobber på NTNU
Sv: Høy fart og hurtiglade ofte, eller lav fart og hurtiglade sjeldnere?
« Svar #15 på: Fredag 22. Januar 2021, klokken 17:19 »
Det høres skummelt ut, ja. Men jeg finner det nokså uproblematisk å ligge rundt 100 der det er 110-grense. Det er det gjerne mange som gjør uansett. Så akselerer jeg til 110 hvis jeg vil forbi noen som kjører alt for langsomt, i hvert fall hvis det kommer mer trafikk bak. Jeg kjører jo en bil som ikke er videre aerodynamisk, så det er nok en del å spare på å dempe farten litt.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Ebe

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #16 på: Fredag 22. Januar 2021, klokken 21:49 »
Selg bilen der den er og kjøp ny etter 600km. Eventuelt lån/lei deg en bil med henger og frakt bilen. 9kwt batteri og 600km reiseveg? 9kwt er jo knappe 60 km pr lading?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Tellus

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #17 på: Lørdag 23. Januar 2021, klokken 13:36 »
På tofeltsveier bør man tilstrebe å holde fartsgrensen hvis forholdene ellers tilsier dette. På firefeltsvei er det uproblematisk om man legger seg litt under i høyre felt. Der går trafikken normalt saktere enn fartsgrensen uansett og alle som vil forbi kan passere på en forsvarlig måte.

Det hender jeg holder maks 100 km/t hvis jeg ønsker å nå en gitt ladestasjon. F.eks. hvis jeg ønsker å kjøre direkte til Alvdal fra Oslo vinterstid. Da sparer man en del strøm på å holde 100 i 110 sonen. Hvis jeg uansett planlegger en stopp rundt Elverum så kjører jeg som normalt.

Marius Kotsbak

• Medlem i Elbilforeningen siden 2018
  • Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #18 på: Lørdag 23. Januar 2021, klokken 13:41 »
Syns du heller skal ta det ladestoppet enn å irritere og forsinke andre, samt gi elbilister et dårligere rykte. Med mindre det er 4 felt på strekningen ja.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Tellus

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #19 på: Lørdag 23. Januar 2021, klokken 14:35 »
Syns du heller skal ta det ladestoppet enn å irritere og forsinke andre, samt gi elbilister et dårligere rykte. Med mindre det er 4 felt på strekningen ja.

Var du noe du var uenig i her ?

Sitat
På firefeltsvei er det uproblematisk om man legger seg litt under i høyre felt. Der går trafikken normalt saktere enn fartsgrensen uansett og alle som vil forbi kan passere på en forsvarlig måte.

Marius Kotsbak

• Medlem i Elbilforeningen siden 2018
  • Sr. Member
    • Vis profil
« Svar #20 på: Lørdag 23. Januar 2021, klokken 16:07 »
Er kanskje det, om det bare skjer der man kan kjøre forbi. Selv om det er uheldig å gi et dårlig rykte til elbilister, som gjør mange ivrer for å kjøre forbi unødvendig.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019