Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vær obs på dette i vinter

Startet av skysurfer, tirsdag 12. januar 2021, klokken 13:22

« forrige - neste »

skysurfer

Som de fleste sikkert vet så virker ikke ABS systemet i gangfart. Dette løses som regel ved å slippe opp bremsen når hjulene låser seg. Men når man slipper "wattpedalen" på speilblank is i gangfart så låser bakhjulene seg. Dette skjedde i en nedoverbakke i sakte fart. Jeg forsøkte å stanse bilen ved å pumpe på bremsen, noe som resulterte i at forhjulene også låste seg i perioder. Siden grøfta var et stykke unna så tenkte jeg at jeg skulle vente litt for å se om bilen forstod at den sklei med låste hjul....Men det gjorde den ikke... Eneste mulighet for å få stanset bilen var å sette den i fri og begynne å pumpe veldig forsiktig på bremsen. Bilen var innstilt på lav regen, men at den skal stoppe helt opp når jeg slipper wattpedalen. Ha det i bakhodet at man kan bli nødt til å sette bilen i fri hvis man sklir i sakte fart.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Lynet

Her er det litt blanding i systemer for deg skysurfer.
ABS:
Virker i gangfart, men når du nærmer deg 0km/h vil ABS-funksjonen slå seg av, sensorene og systemet virker fortsatt selv om hjulet står i ro (Tesla har aktive hjulsensorer).
Men bilen har også noe som heter bakkestoppfunksjon (side 89 i manual). Utrolig kjekk sak, men skummel på glatta som du erfarte. Og den virker på alle fire hjulene. Går det veldig sakte i D eller R og hjulene stopper opp tror bilen den står i ro og holder bremsen på helt til du gir gass eller skifter til N.
Sett bilen i N når du skal ned bratte glatte bakker da slipper du dette.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

skysurfer

Sitat fra: Lynet på tirsdag 12. januar 2021, klokken 14:30
Her er det litt blanding i systemer for deg skysurfer.
ABS:
Virker i gangfart, men når du nærmer deg 0km/h vil ABS-funksjonen slå seg av, sensorene og systemet virker fortsatt selv om hjulet står i ro (Tesla har aktive hjulsensorer).
Men bilen har også noe som heter bakkestoppfunksjon (side 89 i manual). Utrolig kjekk sak, men skummel på glatta som du erfarte. Og den virker på alle fire hjulene. Går det veldig sakte i D eller R og hjulene stopper opp tror bilen den står i ro og holder bremsen på helt til du gir gass eller skifter til N.
Sett bilen i N når du skal ned bratte glatte bakker da slipper du dette.

Men mener å huske at bakkestoppfunksjonen skal koble ut hvis du gjør et trykk på bremsen, det skjedde ikke. Jeg tror ikke det var bakkestopp funksjonen som slo inn, men at bilen forsøkte å stanse helt (slik den i dette tilfelle var programmert til å gjøre når man slipper wattpedalen). Kan uansett ikke se logikken at bilen skal fortsette å låse bakhjulene når forhjulene triller...
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Lynet

Bakkestoppfunksjonen har det bremsetrykket du hadde når du stoppet bilen.
Det er litt forskjell både på bremsene og friksjonen dekkene har til underlaget, og ikke minst vektforskyvning fremover i unnabakke. Disse faktorene gjorde nok at du opplevde blokkering foran, men ikke bak. Kanskje du også har klosser og/eller stempel som sitter fast foran?
Jeg opplevde dette fenomenet i fjor vinter, da sto alle fire hjulene, og det tok ett meget pinefullt sekund før jeg oppfattet hva som skjedde og fikk girstangen over i N. Hadde jeg ikke gjort det hadde jeg sklidd utenfor veien og inn i to store trær.... God gammeldags pumpebremsing funket gull :-)
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Handyman

Jeg testet dette i dag i meget glatt nedoverbakke.
Klarte ikke provosere frem hverken låsing eller Hold under 5km/t, og ABS funker helt til man står stille.
Oppførte seg akkurat som andre biler jeg har hatt.
Kjører i low regen og creep.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lynet

Du må helst stå stille, kjør i museskrittfart og tramp inn bremsen. Lar du da bilen skli litt står hjulene helt til du stopper i noe, gir gass eller napper den i N, kanskje det virker å trampe til bremsen en gang.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Handyman

Sitat fra: Lynet på onsdag 13. januar 2021, klokken 21:52
Du må helst stå stille, kjør i museskrittfart og tramp inn bremsen. Lar du da bilen skli litt står hjulene helt til du stopper i noe, gir gass eller napper den i N, kanskje det virker å trampe til bremsen en gang.
Det var slik jeg prøvde, uten å klare å fremprovosere det.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TøddiVedder

Idag startet jeg å kjøre uten å forvarme. Bilen hadde stått hele natten i -24 grader. Har aldri opplevd at bilen har vært så dau. Nesten ingen power! Følte nesten som å kjøre en fossilbil igjen...hehe

Apache

Sitat fra: TøddiVedder på lørdag 16. januar 2021, klokken 15:50
Idag startet jeg å kjøre uten å forvarme. Bilen hadde stått hele natten i -24 grader. Har aldri opplevd at bilen har vært så dau. Nesten ingen power! Følte nesten som å kjøre en fossilbil igjen...hehe
Hadde du ikke problemer med å åpne dørene? Frosne vinduer som sitter fast?

Handyman

Sitat fra: Apache på søndag 17. januar 2021, klokken 14:56
Sitat fra: TøddiVedder på lørdag 16. januar 2021, klokken 15:50
Idag startet jeg å kjøre uten å forvarme. Bilen hadde stått hele natten i -24 grader. Har aldri opplevd at bilen har vært så dau. Nesten ingen power! Følte nesten som å kjøre en fossilbil igjen...hehe
Hadde du ikke problemer med å åpne dørene? Frosne vinduer som sitter fast?
Det skjer sjelden når det er kaldt og tørt. Skjer meg bare når det er mildere (rundt 0 til -5) og smeltet snø fryser.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TøddiVedder

Ikke problemer med det da nei. Men det var en dau bil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA