Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Velge riktig Model S

Startet av ginseng, tirsdag 12. januar 2021, klokken 13:05

« forrige - neste »

Vaduz

Prøv å få en med takstativ, veldig behagelig å ha muligheten særlig med to barn. Ski får man ikke med uten felle et baksete, og med to barnestoler går ikke det. Ellers er 75D veldig mye for pengene, har savnet le her rekkevidde kun et fåtall ganger på 40k km, men det er turer til Stockholm og Sørlandet hvor 30-40 mil tilbakelegges på motorvei. Skjer ganske sjeldent, men du får se an behovet. 90D er sikkert perfekt!
Vi bruker 2 way pearl til begge, fungerer greit:)

ginseng

Sitat fra: Vaduz på onsdag 13. januar 2021, klokken 13:37
Prøv å få en med takstativ, veldig behagelig å ha muligheten særlig med to barn. Ski får man ikke med uten felle et baksete, og med to barnestoler går ikke det. Ellers er 75D veldig mye for pengene, har savnet le her rekkevidde kun et fåtall ganger på 40k km, men det er turer til Stockholm og Sørlandet hvor 30-40 mil tilbakelegges på motorvei. Skjer ganske sjeldent, men du får se an behovet. 90D er sikkert perfekt!
Vi bruker 2 way pearl til begge, fungerer greit:)

Jepp. Det er nok et behov.
I det hele tatt klarer jeg ikke å finne et argument imot TMS, men sånn er det vel gjerne når man overbeviser seg selv om å kjøpe noe nytt  :D

Eneste ulempen slik jeg ser det er mangel på hengerfeste, og det faktum at vi kun har en vegglader på huset. Det siste kan jo løses.

Klykken

En annen ulempe er at de er kostbare å holde vedlike, og har en del klønete og lite holdbare løsninger, som dørhåndtak, diverse understellsdeler, utsatt plassering av kondensere i front m.m. :)

Men bilens komfort og kjøreopplevelse veier opp det for min del.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ginseng



Sitat fra: Klykken på torsdag 14. januar 2021, klokken 08:41
En annen ulempe er at de er kostbare å holde vedlike, og har en del klønete og lite holdbare løsninger, som dørhåndtak, diverse understellsdeler, utsatt plassering av kondensere i front m.m. :)

Men bilens komfort og kjøreopplevelse veier opp det for min del.

Ja, nå er det fryktelig mye utgifter på min fossile bil også, med ting som reimer etc.
Forresten, dere som eier, har dere noen form for antirustbeskyttelse på understellet, eventuelt paneler?
Lest litt om rustproblemer, spesielt på model 3.

Klykken

Model S er stort sett aluminium i karosseri. Understellet (bærearmer og slikt) er mer utsatt selvsagt, men har ikke utført noe antirustbeskyttelse her, annet enn jevnlig vask og stell.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

arv

Jeg har behandlet min TLR3, satt på plastdeksler hos Funderud. kr 7100 med TOCN rabatt.👍
Kjørt Think 2000 mod  133 000 km Byttet til Think 2008 Kjørte den 33 000 Km. Har nå Think 2011 m klima. Har nå kjørt min 2011 Think 60000 km siden 30 mars. Det nye stereoanlegget er helt topp!HarTMS85 som nå er byttet i en Tesla M3har nå bare to Elbiler.

Contango

Sitat fra: arv på torsdag 14. januar 2021, klokken 09:53
Jeg har behandlet min TLR3, satt på plastdeksler hos Funderud. kr 7100 med TOCN rabatt.👍
Beklager avsporing men merker du også mindre hjulstøy etter rustbehandlingen eller er det bare meg som fantaserer?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

ginseng

Jeg har konkludert med meg selv at det er bedre med en forholdsvis ny (2018-2019) 75D med få km, enn en noe eldre 90D.
Merker at det er fort gjort å se seg blind på de langturene, som kanskje utgjør 5% av total kjørelengde.
Utstyr som jeg anser som nødvendig.

- Autopilot
- MCU2
- Glasstak
- Nye seter
- Weather Package (eller hva det heter)

Har jeg fått med det viktigste da i deres øyne?  :D

z4rd

Høres kurant ut dette, men uavhengig av hvilke features du plukker med deg så hadde jeg sørget for å undersøkt historikken til aktuell bil mht antall verkstedbesøk og hvilke ting som har blitt byttet osv. Også er det fordelaktig med nyere bil og lav km mht garanti/reklamasjonsfrist. En S75D vil uansett få deg frem til neste SuC.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Contango

Sitat fra: ginseng på tirsdag 19. januar 2021, klokken 09:40
Jeg har konkludert med meg selv at det er bedre med en forholdsvis ny (2018-2019) 75D med få km, enn en noe eldre 90D.
Merker at det er fort gjort å se seg blind på de langturene, som kanskje utgjør 5% av total kjørelengde.
Utstyr som jeg anser som nødvendig.

- Autopilot
- MCU2
- Glasstak
- Nye seter
- Weather Package (eller hva det heter)

Har jeg fått med det viktigste da i deres øyne?  :D
Ja, jeg synes det. Liker godt lyden i HiFi også, men mindre viktig. De nyeste bilene tror jeg uansett hadde det meste av utstyr. Er ikke uenig med z4rd, men 18-19 biler har ikke mange feil. Hadde en 18 75D og har 19 LRP. Har hatt en feil med ladeport og en feil med trunklås. Du er sikkert klar over at du må ca inn i halvåret av 18 for å få MCU2. Jeg tror de hadde ordnet soltakproblemene på facelift, så hadde ikke vært så bekymret for om bilen hadde det. Vi hadde i alle fall ingen problemer på vår bil.
Prøv å finne ut hvor mye hurtiglading bilen har hatt. Det er begynnende nerfing av ladehastigheten fra ca 2700 kwh hurtigladet til max nerf ved ca 13000 kwh. Da hurtiglader bilen substansielt saktere.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

jkirkebo

Sitat fra: Contango på tirsdag 19. januar 2021, klokken 11:04
Prøv å finne ut hvor mye hurtiglading bilen har hatt. Det er begynnende nerfing av ladehastigheten fra ca 2700 kwh hurtigladet til max nerf ved ca 13000 kwh. Da hurtiglader bilen substansielt saktere.

Ja, er det fortsatt slik? Vår X75D fra 2017 har vel passert 7500kWh hurtiglading, og den lader raskere enn noensinne...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Contango

Interessant. Jeg referer til TB, men dette styres jo av software og kan endre seg substansielt. Her er det de faktiske observasjonene som gjelder.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Klykken

Kan jo være BMS som registrerer avvik på cellenivå på noen av bilene og på bakgrunn av det senker ladehastighet for å unngå videre degradering.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Vaduz

Så lenge du slipper å hurtiglade til de vanligste destinasjonene som du besøker flere ganger i måneden og du kan lade når du er fremme har du god nok rekkevidde. For 75D er grensen rundt 3 timer til hytta på landevei og litt motorvei med ca 1000 høydemeter midtvinters (90-10%). Da går det fint selv på de kaldeste dagene. Særlig mer enn det ville jeg vurdert større batteri. Jeg ville heller ikke kjøpt ny bil for turer jeg gjør 1-3 ganger i året.

ginseng

Sitat fra: Vaduz på onsdag 20. januar 2021, klokken 20:21
Så lenge du slipper å hurtiglade til de vanligste destinasjonene som du besøker flere ganger i måneden og du kan lade når du er fremme har du god nok rekkevidde. For 75D er grensen rundt 3 timer til hytta på landevei og litt motorvei med ca 1000 høydemeter midtvinters (90-10%). Da går det fint selv på de kaldeste dagene. Særlig mer enn det ville jeg vurdert større batteri. Jeg ville heller ikke kjøpt ny bil for turer jeg gjør 1-3 ganger i året.

Enig!
Marginalt on-topic, men er det noen av dere som har brukt den Nettbil tjenesten for salg av bil?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA