Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det sammenheng mellom ladebehov på langtur og lufttrykket i dekkene?

Startet av Carl Anton Stenling, lørdag 20. februar 2021, klokken 06:57

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 20. februar 2021, klokken 08:26
Står det maks trykke på dekk til biler slik man finner på sykkeldekk. Ikke noe særlig med et dekk som eksplodere....

Over 200psi ser ut til å være fasiten for å få et moderne dekk til å eksplodere -det er rundt fem ganger anbefalt trykk.

Maks trykk er hva produsenten anbefaler for å beholde kjøreegenskapene, ikke hva dekket tråler.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RJK

Sitat fra: Thomas Parsli på søndag 21. februar 2021, klokken 12:51
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 20. februar 2021, klokken 08:26
Står det maks trykke på dekk til biler slik man finner på sykkeldekk. Ikke noe særlig med et dekk som eksplodere....

Over 200psi ser ut til å være fasiten for å få et moderne dekk til å eksplodere -det er rundt fem ganger anbefalt trykk.

Maks trykk er hva produsenten anbefaler for å beholde kjøreegenskapene, ikke hva dekket tråler.

Nå er jo den øvelsen med å fylle dekk "i friluft" til det sprenges, en øvelse som ikke er helt relevant. Når man legger på belasting i form av hopp over bakker på svingete og kuperte småveier, slag mot fartsdumper og fortauskanter, så er faren desto større for å få dekket til å eksplodere, selv med endel lavere trykk.

Det er i tillegg til virkningene som et overfylt (eller underfylt for den saks skyld) dekksett har på kjøreegenskapene på de underlagene man utsetter dekket for og de hastigheter man kjører i. Man skal være nøye med å overholde de grensene som er satt, med litt justering for vektforskjeller mellom tom bil foruten sjåfør og feriepakket bil med maks antall passasjerer.

Selv om man kan gå litt over grensen, så er det viktig å ikke prøve å være for smarte her. Man utsetter både seg og medpassasjerer, og andre medtrafikanter for unødvendig fare. Heller riktig dekktrykk, enn å fylle på for mye for å spare en kWh eller så på en lengre tur.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Carl Anton Stenling

Hva som er maksimalt mulig lufttrykk før dekket eksploderer er nok i liten grad av praktisk betydning. I de aller fleste tilfeller kan man ikke fylle vesentlig mer enn bilprodusenten anbefaler uten at kjøreegenskapene blir dårligere.

For myke piggfrie vinterdekk er imidlertid min erfaring at rundt 0,2 bar ekstra gir bedre kjøreegenskaper - spesielt på motorvei.

Hovedpoenget med denne tråden er først og fremst at man bør unngå å kjøre med for lavt dekktrykk for da blir det større behov for å lade underveis. Spesielt når temperaturene svinger og det er lenge siden hjulskift, så skal man være klar over at dekktrykket kan være for lavt.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA