Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona i kulda

Startet av Moas, tirsdag 12. januar 2021, klokken 09:37

« forrige - neste »

Moas

Hvordan går det med deres Kona'er i kulda?

Registrerte idag -17 i 80 sona. Forbruket lå på 16 kWh/100.

Eneste utfordring så langt (3 vinter i Kona'en) er at det kommer endel is på ladeluka som må fjernes før lading. Altså alt som vanlig her.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

batterimannen

#1
Følger ikke med på forbruk lenger, men synes generelt at rekkevidden holder seg bra om vinteren.

Når det kommer til ladeluka så fikk jeg inn en skumpakning. Den har ikke hjulpet, for når den blir våt så fryser den. Da klarer jeg ikke åpne ladeluka. Må vente til bilen har stått en god stund i oppvarmet parkering før den pakningen tiner og den kan klemmes inn.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

TorT

#2
Vintermodus ser ut til å gjøre nøyaktig ingenting.
Etter noen dager stort sett parkert, i -25˚C, og konstant tilkoblet 10A når parkert, var batteritemperatur ifølge Torque Pro -17,5˚C i snitt, og -19˚C i den kaldeste delen.

Etter en kjøretur på ca 55 km i ca -18˚C, var batteritemperaturen -8,8 i snitt.
Etter returtur på nye 55 km ladet jeg, og fikk ^hele^ 13 kW i begynnelsen. På slutten av ladingen, så jeg 42 kW. Inkl oppvarming, så antagelig ca 39 kW.
Batteriet på androidtelefonen jeg bruker på Torque Pro var dessverre tomt nå, så jeg fikk ikke lest ut noe temperaturer.

Bilen fungerte bra, men det var en del ulelyder fra drivverk.

Jeg ladet på 175 kW lader i nøyaktig 50 minutter, og fikk nøyaktig 25,3 kWt.
En del av dette er selvsagt til oppvarming av bilen.

Så når jeg er hjemme igjen skal jeg ha en samtale med min forhandler om vintermodus.

Mvh TorT

Edit; Jeg sjekket i menyen batteristell, og der var det ingenting som skjedde.
Jeg har forøvrig aldri sett at det skjer noe der.

Moas

Sitat fra: TorT på tirsdag 12. januar 2021, klokken 10:37
Bilen fungerte bra, men det var en del ulelyder fra drivverk.
Min nærmer seg 80k og ingen ulelyder så langt. Men jeg prøvekjørte en ny eniro forrige uke og merket meg endel lyder fra drivverket som jeg ikke har hørt siden jeg kjørte etron.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

TorT

Ulelyden kom nok utelukkende pga kulde. Lydløst og fint i mere moderate temperaturer.

Mvh TorT

Moas

Sitat fra: TorT på tirsdag 12. januar 2021, klokken 11:14
Ulelyden kom nok utelukkende pga kulde. Lydløst og fint i mere moderate temperaturer.

Mvh TorT
Med hensyn til ladingen: Er din DC ladehastighet nedsatt etter siste softwareoppgradering?
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

TorT

#6
Jeg har siste oppdatering, men jeg føler ikke at jeg har nedsatt DC ladehastighet i det hele tatt.
Men batteriet ser jeg trenger minst ca 26-27˚C for å yte sitt beste under lading.

Derfor er jeg irritert over at vintermodus ikke gjør noe, selv med de temperaturene jeg har nevnt i denne tråden.

Jeg lader aldri over 80% på DC lading,
og jeg har forstått det slik at ladingen tar 10 minutt pause ved 80% SOC, og igjen ved 90% SOC, for at BMS skal kjøre en sjekk av balanse mellom battericeller.
Så det er kun under hjemmelading jeg er i området som som tar lengre tid.

Mvh TorT

Edit; Og det er gjerne en måned eller to mellom hver gang jeg lader til 100%. Normalt lader jeg til 70%.

Moas

#7
Sitat fra: TorT på tirsdag 12. januar 2021, klokken 12:19
Edit; Og det er gjerne en måned eller to mellom hver gang jeg lader til 100%. Normalt lader jeg til 70%.
Jeg ser at folk har ulike ladestrategi. Min er alltid å lade til 100% på AC. Jeg lader heller færre ganger. På DC har jeg ladet opp til 90% hvis jeg gidder å vente så lenge, men med Kona så har behovet for DC lading vært mindre enn 10 ganger i året. De eneste gangene jeg prøver bevisst å ha ca. 50% strøm er gjerne pga. en 2 ukers ferie hvor bilen står på en flyplass. I dag i -17'c viste bilen da 393 km rekkevidde. Om sommeren pleier den å ligge på 500.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Thomas Parsli

Sitat fra: Moas på tirsdag 12. januar 2021, klokken 13:53
Sitat fra: TorT på tirsdag 12. januar 2021, klokken 12:19
Edit; Og det er gjerne en måned eller to mellom hver gang jeg lader til 100%. Normalt lader jeg til 70%.
Jeg ser at folk har ulike ladestrategi. Min er alltid å lade til 100% på AC. Jeg lader heller færre ganger. På DC har jeg ladet opp til 90% hvis jeg gidder å vente så lenge, men med Kona så har behovet for DC lading vært mindre enn 10 ganger i året. De eneste gangene jeg prøver bevisst å ha ca. 50% strøm er gjerne pga. en 2 ukers ferie hvor bilen står på en flyplass.

Lader du til 80% istedenfor 100% dobler du levetiden på batteriet.

DC-lading til 90% er lite effektivt (tid og pris), siden hastigheten nær halveres rundt 75%. Lad heller fra 5% til 75% hvis du kan.

Å hurtiglading over 80% (selv på langtur) er som regel bortkastet tid, de fle
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Moas

AC har feil fikk jeg beskjed om fra verkstedet. Bilen må på rep. Noen andre som sliter med AC på Kona?
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

RJK

Feil fra levering, men de har byttet PTC-enhet på garanti. Fungerer fint nå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA