Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Lovlig CEE-lading  (Lest 721 ganger)

snakkesalig

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 202
    • Vis profil
Lovlig CEE-lading
« på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 14:53 »
Hei!

Har flyttet inn i nytt hus. IT-nett. I garasjen er det et (3-fas) CEE-stikk. Dette sitter på samme kurs som et par andre forbrukere (div lys samt en portåpner). Kursen er sikret med "vanlig" 16 amp sikring.

Spørsmål: Kan jeg da bare kjøpe og plugge inn denne i CEE-stikket for å lade bilen på en LOVLIG og SIKKER måte?
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ratio-electric-home-box-ladestasjoner/products/ratio-home-box-3-7-dcrcm?variant=8310345203815

Takk  :)

1000kwh

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2317
    • Vis profil
Sv: Lovlig CEE-lading
« Svar #1 på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 15:20 »
Hei!

Har flyttet inn i nytt hus. IT-nett. I garasjen er det et (3-fas) CEE-stikk. Dette sitter på samme kurs som et par andre forbrukere (div lys samt en portåpner). Kursen er sikret med "vanlig" 16 amp sikring.

Spørsmål: Kan jeg da bare kjøpe og plugge inn denne i CEE-stikket for å lade bilen på en LOVLIG og SIKKER måte?
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ratio-electric-home-box-ladestasjoner/products/ratio-home-box-3-7-dcrcm?variant=8310345203815

Takk  :)
Ut i fra det du skriver så går ikke det nei. Du er nødt å legge opp en dedikert kurs.

Selve kontaktens utforming spiller ingen rolle meg bekjent.

Kan legge til at vi har en CEE-kontakt i garasjen, men alt er gjort som en elbilladekurs med vern osv. Det er også kun denne kontakten koblet til kursen.

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7206
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Lovlig CEE-lading
« Svar #2 på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 16:12 »
Ut i fra det du skriver så går ikke det nei. Du er nødt å legge opp en dedikert kurs.
Hvorfor? Etter endringen på NEK400 i 2018 ble det vel i frittstående garasjer lov med andre forbrukere på kursen. Han må vel bare få koblet opp ett b-vern.
Model 3 LR - i bestilling | Model Y P - i bestilling |
I-Pace HSE 2019 | i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

snakkesalig

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 202
    • Vis profil
Sv: Lovlig CEE-lading
« Svar #3 på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 16:25 »
Ut i fra det du skriver så går ikke det nei. Du er nødt å legge opp en dedikert kurs.
Hvorfor? Etter endringen på NEK400 i 2018 ble det vel i frittstående garasjer lov med andre forbrukere på kursen. Han må vel bare få koblet opp ett b-vern.
Den jeg linket til har "Innebygget DC-RCM og behøver ikke B-vern" som det står.. så da mener du det bare er plug'n'play for meg?

Erik Ola Ulvestad

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 416
    • Vis profil
    • Malthe Winje
Sv: Lovlig CEE-lading
« Svar #4 på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 17:46 »
...

Den jeg linket til har "Innebygget DC-RCM og behøver ikke B-vern" som det står.. så da mener du det bare er plug'n'play for meg?
Nei, desverre. Sidan du tenker å nytte kontakt så er det pr definisjon ikkje kjent kva utstyr som vert kopla på. Du vil bruke ladeboks med dc-rcm men iom at det er pluggbart kan nestemann kople til kva som helst utan dc-rcm eller B-vern innebygd. Er utstyret pluggbart så er det pr def også s.k. Mode2, og ikkje Mode3, og egne krav til utforming. Ganske 'mollboaktig' for utstyr som nok blir festa på vegg...  Dette høyrest litt rigid ut for privatbolig der du sjølv har kontroll på utstyret, men det er ikkje sikkert at nestemann er like opplyst og ser jo kun at her er det ei kontakt som av sedvane har vore brukt til elbillading. Regelverket er til for å beskytte dei uopplyste, desverre (eller, heldigvis, om du vil). Eit alternativ kunne vere å forby salg og  bruk av ladeboks/ladekladd uten innebygd vern i kongeriket.)

Eg ville satsa på å få med ein installatør på 'garasjeregelen', og simpelten kopla ladeboks rett på kursen, i tillegg til CEE kontakta. (Gjeld rettnok kun frittliggande garasjer, eit fornuftsvedtak som gjer at du slepp å grave kabelgrøft på nytt. Er ikkje garasje frittliggande er det vel tenkt at det finnest nok av føringsveiar til at det lett kan leggast ny kurs og derfor ingen grunn til dispensasjon.)


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
« Siste redigering: Mandag 11. Januar 2021, klokken 17:52 av Erik Ola Ulvestad »
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba #remake

RJK

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2178
  • Hyundai Kona -19 Dark Knight, Soltak
    • Vis profil
Sv: Lovlig CEE-lading
« Svar #5 på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 21:35 »
Her er det vel viktig å vite hvorfor det ble montert en CEE i utgangspunktet. Dersom den er satt opp for elbillading etter de gjeldende reglene da den var satt opp, er det ikke bruksendring. Da skal du lovlig kunne plugge inn en slik som dette:

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/bla-cee-til-type-2

Skal du montere en egen ladeboks, så går vel det under endring, og da må du følge dagens krav.


Men sjekk ut dette om schuko vs CEE-lading (min utheving).


"Ladeledningen plugges i en vanlig jordet kontakt (på fagspråket kalt Schuko kontakt). På ladeledningen henger det en boks som styrer ladestrømmen og overvåker sikkerheten. Dersom det legges til rette for lading fra en fast ladekontakt, skal kontakten forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Begrensningen gjelder ikke industrikontakt (CEE / EN 309) som brukes sjelden. Kursen skal være beskyttet av en egen jordfeilbryter av B type (blir ikke forstyrret av støy fra bilens ladesystem). Husk oppheng av ladeboks i kurv eller krok. Kontakten blir nemlig ødelagt av vekten av ladeboks og kabel."


https://www.elsikkerhetsportalen.no/wp-content/uploads/2018/06/DSB-Veiledning-utførelse-ladestasjoner-elbil-vers-6-0802-2017.pdf
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14269
    • Vis profil
Sv: Lovlig CEE-lading
« Svar #6 på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 07:21 »
Her er det vel viktig å vite hvorfor det ble montert en CEE i utgangspunktet. Dersom den er satt opp for elbillading etter de gjeldende reglene da den var satt opp, er det ikke bruksendring.

Ja, men:

Et stikk satt opp for lading har alltid hatt krav om å være på dedikert kurs. Dermed vil dette stikket uansett ikke kunne lovlig brukes til lading så lenge kursen er tilkoblet andre forbrukere slik trådstarter indikerer.

Den enkle løsningen er å bytte stikket med en ladestasjon med innebygd jordfeilvern type B som indikert over,  eller en med 6mA DC om kursen forøvrig har vanlig jordfeilautomat og er dedikert til en frittstående garasje.

« Siste redigering: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 07:26 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og Ciity el
Har for tiden Tesla S85 VW, C1 EVie,  og Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635, Artega Karo første 100 , Microlino, og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Maxwell_400

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 389
    • Vis profil
Sv: Lovlig CEE-lading
« Svar #7 på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 08:40 »
Her er det vel viktig å vite hvorfor det ble montert en CEE i utgangspunktet. Dersom den er satt opp for elbillading etter de gjeldende reglene da den var satt opp, er det ikke bruksendring.

Ja, men:

Et stikk satt opp for lading har alltid hatt krav om å være på dedikert kurs. Dermed vil dette stikket uansett ikke kunne lovlig brukes til lading så lenge kursen er tilkoblet andre forbrukere slik trådstarter indikerer.

Den enkle løsningen er å bytte stikket med en ladestasjon med innebygd jordfeilvern type B som indikert over,  eller en med 6mA DC om kursen forøvrig har vanlig jordfeilautomat og er dedikert til en frittstående garasje.

"* 722.305.301: Dersom det skal monteres ett nytt tilkoblingspunkt for elektrisk kjøretøy for bruk i en eksisterende, frittliggende privat garasje, carport eller utebod eller lignende, kan dette tilkoblingspunktet, under den forutsetning at ulempen med utilsiktet utkobling av kursen aksepteres av eier, monteres på en eksisterende forbrukerkurs. Merk at strømkursen skal ikke forsyne andre tilkoblingspunkter og skal kun forsyne utstyr og stikkontakter montert i umiddelbar nærhet til tilkoblingspunktet som skal monteres. Det vil si at man kan koble ladepunktet på samme kurs som lys og stikkontakter som er montert i umiddelbar nærhet i garasjen. Dette medfører svært mye enklere installasjon av ladepunkt for mange. Det er essensielt at løsningen har riktig jordfeilbeskyttelse hvor det er et jordfeilvern Type A i sikringsskap og et Type B. Dette løses på to måter: 1. Monter jordfeilvern Type B i fordelingen (sikringsskapet/kapslingen) som beskytter hele kursen 2. Kursen beskyttes av et jordfeilvern Type A og ladestasjonen har innebygget DC overvåking (RDC-DD/DC-RCM 6mA) i samsvar med NEK IEC 62955."

Ut ifra det så er det helt innafor det trådstarter ønsker å gjøre, men jeg ville ha satt ladeboksen på maks 80% belastning eller 13A.
« Siste redigering: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 08:47 av Maxwell_400 »
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14269
    • Vis profil
Sv: Lovlig CEE-lading
« Svar #8 på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 22:12 »
Tilkoblingspunkt for lading må vel forstås som en ladestasjon, ikke et stikk. Siste presisering om 6mA DC vern i ladestasjonen bekrefter dette.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og Ciity el
Har for tiden Tesla S85 VW, C1 EVie,  og Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635, Artega Karo første 100 , Microlino, og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Maxwell_400

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 389
    • Vis profil
Sv: Lovlig CEE-lading
« Svar #9 på: Onsdag 13. Januar 2021, klokken 08:56 »
Tilkoblingspunkt for lading må vel forstås som en ladestasjon, ikke et stikk. Siste presisering om 6mA DC vern i ladestasjonen bekrefter dette.
"Tilkoblingspunkt for lading må vel forstås som en ladestasjon" - enig i det.

Men jeg tror du tolker reglene for strengt, det er ingenting som taler imot at tilkoblingspunktet (portabel ladestasjon, ladeboks) kan være koblet via CEE og det gir nå etter mitt skjønn størst fleksibilitet for kunden.

Eksempel:
https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/renault-zoe-3-kw-universell-ladetrafo?tm=ladestasjoner

Og CEE er i motsetning til Schuko trygt.
« Siste redigering: Onsdag 13. Januar 2021, klokken 09:03 av Maxwell_400 »
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14269
    • Vis profil
Sv: Lovlig CEE-lading
« Svar #10 på: Onsdag 13. Januar 2021, klokken 19:12 »
Vi opplyser kundene våre om at Ladetrafoen du viser til må kobles via stikk på egen kurs med jordfeilvern type B.

Og vi har sett både svidde shuko, svidde blå Cee og svidde Type 2 plugger, men kun en av sistnevnte, og desto flere schuko.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og Ciity el
Har for tiden Tesla S85 VW, C1 EVie,  og Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635, Artega Karo første 100 , Microlino, og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Maxwell_400

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 389
    • Vis profil
Sv: Lovlig CEE-lading
« Svar #11 på: Onsdag 13. Januar 2021, klokken 22:25 »
Vi opplyser kundene våre om at Ladetrafoen du viser til må kobles via stikk på egen kurs med jordfeilvern type B.

Og vi har sett både svidde shuko, svidde blå Cee og svidde Type 2 plugger, men kun en av sistnevnte, og desto flere schuko.
Greit nok, men det er ikke krav om det, det det derimot er krav om er overspenningsvern. En må ogå se til at CEE er i god stand likeså med Type2 pluggen som er den som slites mest.

Tror jeg stopper her, tror ikke vi kommer videre.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 18.2, BECM: BP-AAE-BC-AC-BE

Øystein16

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 501
    • Vis profil
Sv: Lovlig CEE-lading
« Svar #12 på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 08:47 »
Elektrikaren anbefalte CEE for eigen ladekurs i vår frittståande garasje, sida det gir anledning til meir fleksibel bruk for anna utstyr. Me har hatt tilsyn, og fekk positiv kommentar for opplegget - litt dyr B-sikring (Schneider). Sikringsskap og samsvarerkøring viser at det er kurs for elbil. Me brukar ein rimeleg fleksiladar (16A) (2000 kroner) og har ikkje hatt problem til dags dato.

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14269
    • Vis profil
Sv: Lovlig CEE-lading
« Svar #13 på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 09:12 »
Spørsmålet er om Cee stikket er eneste forbruker på kursen? Hvis ja, så følger det etablert standard,hvis flere uttak så betyr det at du har fått godkjent et forenklet opplegg inkludert Cee stikk for lading.

Her er forresten en link som viser den forenklede automatiske dynamiske ladestrømsreguleringen til Accelev sine produkter: https://www.facebook.com/watch/?v=564702844283467
« Siste redigering: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 09:48 av elektrolux »
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt Cree SAM og Ciity el
Har for tiden Tesla S85 VW, C1 EVie,  og Berlingo, div. Think og PSA Classic og City 2010 model og Chin 3 hjuler Pickup samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635, Artega Karo første 100 , Microlino, og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no