Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lovlig CEE-lading

Startet av snakkesalig, mandag 11. januar 2021, klokken 14:53

« forrige - neste »

snakkesalig

Hei!

Har flyttet inn i nytt hus. IT-nett. I garasjen er det et (3-fas) CEE-stikk. Dette sitter på samme kurs som et par andre forbrukere (div lys samt en portåpner). Kursen er sikret med "vanlig" 16 amp sikring.

Spørsmål: Kan jeg da bare kjøpe og plugge inn denne i CEE-stikket for å lade bilen på en LOVLIG og SIKKER måte?
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ratio-electric-home-box-ladestasjoner/products/ratio-home-box-3-7-dcrcm?variant=8310345203815

Takk  :)

1000kwh

Sitat fra: snakkesalig på mandag 11. januar 2021, klokken 14:53
Hei!

Har flyttet inn i nytt hus. IT-nett. I garasjen er det et (3-fas) CEE-stikk. Dette sitter på samme kurs som et par andre forbrukere (div lys samt en portåpner). Kursen er sikret med "vanlig" 16 amp sikring.

Spørsmål: Kan jeg da bare kjøpe og plugge inn denne i CEE-stikket for å lade bilen på en LOVLIG og SIKKER måte?
https://www.elbilgrossisten.no/collections/ratio-electric-home-box-ladestasjoner/products/ratio-home-box-3-7-dcrcm?variant=8310345203815

Takk  :)
Ut i fra det du skriver så går ikke det nei. Du er nødt å legge opp en dedikert kurs.

Selve kontaktens utforming spiller ingen rolle meg bekjent.

Kan legge til at vi har en CEE-kontakt i garasjen, men alt er gjort som en elbilladekurs med vern osv. Det er også kun denne kontakten koblet til kursen.

turfsurf

Sitat fra: 1000kwh på mandag 11. januar 2021, klokken 15:20
Ut i fra det du skriver så går ikke det nei. Du er nødt å legge opp en dedikert kurs.
Hvorfor? Etter endringen på NEK400 i 2018 ble det vel i frittstående garasjer lov med andre forbrukere på kursen. Han må vel bare få koblet opp ett b-vern.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Erik Ola Ulvestad

#3
Sitat fra: snakkesalig på mandag 11. januar 2021, klokken 16:25
...

Den jeg linket til har "Innebygget DC-RCM og behøver ikke B-vern" som det står.. så da mener du det bare er plug'n'play for meg?
Nei, desverre. Sidan du tenker å nytte kontakt så er det pr definisjon ikkje kjent kva utstyr som vert kopla på. Du vil bruke ladeboks med dc-rcm men iom at det er pluggbart kan nestemann kople til kva som helst utan dc-rcm eller B-vern innebygd. Er utstyret pluggbart så er det pr def også s.k. Mode2, og ikkje Mode3, og egne krav til utforming. Ganske 'mollboaktig' for utstyr som nok blir festa på vegg...  Dette høyrest litt rigid ut for privatbolig der du sjølv har kontroll på utstyret, men det er ikkje sikkert at nestemann er like opplyst og ser jo kun at her er det ei kontakt som av sedvane har vore brukt til elbillading. Regelverket er til for å beskytte dei uopplyste, desverre (eller, heldigvis, om du vil). Eit alternativ kunne vere å forby salg og  bruk av ladeboks/ladekladd uten innebygd vern i kongeriket.)

Eg ville satsa på å få med ein installatør på 'garasjeregelen', og simpelten kopla ladeboks rett på kursen, i tillegg til CEE kontakta. (Gjeld rettnok kun frittliggande garasjer, eit fornuftsvedtak som gjer at du slepp å grave kabelgrøft på nytt. Er ikkje garasje frittliggande er det vel tenkt at det finnest nok av føringsveiar til at det lett kan leggast ny kurs og derfor ingen grunn til dispensasjon.)


~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

RJK

Her er det vel viktig å vite hvorfor det ble montert en CEE i utgangspunktet. Dersom den er satt opp for elbillading etter de gjeldende reglene da den var satt opp, er det ikke bruksendring. Da skal du lovlig kunne plugge inn en slik som dette:

https://www.elbilgrossisten.no/collections/ladekabler/bla-cee-til-type-2

Skal du montere en egen ladeboks, så går vel det under endring, og da må du følge dagens krav.


Men sjekk ut dette om schuko vs CEE-lading (min utheving).


"Ladeledningen plugges i en vanlig jordet kontakt (på fagspråket kalt Schuko kontakt). På ladeledningen henger det en boks som styrer ladestrømmen og overvåker sikkerheten. Dersom det legges til rette for lading fra en fast ladekontakt, skal kontakten forsynes fra en egen kurs med maks 10A sikring. Begrensningen gjelder ikke industrikontakt (CEE / EN 309) som brukes sjelden. Kursen skal være beskyttet av en egen jordfeilbryter av B type (blir ikke forstyrret av støy fra bilens ladesystem). Husk oppheng av ladeboks i kurv eller krok. Kontakten blir nemlig ødelagt av vekten av ladeboks og kabel."


https://www.elsikkerhetsportalen.no/wp-content/uploads/2018/06/DSB-Veiledning-utførelse-ladestasjoner-elbil-vers-6-0802-2017.pdf
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

elektrolux

#5
Sitat fra: RJK på mandag 11. januar 2021, klokken 21:35
Her er det vel viktig å vite hvorfor det ble montert en CEE i utgangspunktet. Dersom den er satt opp for elbillading etter de gjeldende reglene da den var satt opp, er det ikke bruksendring.

Ja, men:

Et stikk satt opp for lading har alltid hatt krav om å være på dedikert kurs. Dermed vil dette stikket uansett ikke kunne lovlig brukes til lading så lenge kursen er tilkoblet andre forbrukere slik trådstarter indikerer.

Den enkle løsningen er å bytte stikket med en ladestasjon med innebygd jordfeilvern type B som indikert over,  eller en med 6mA DC om kursen forøvrig har vanlig jordfeilautomat og er dedikert til en frittstående garasje.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Maxwell_400

#6
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. januar 2021, klokken 07:21
Sitat fra: RJK på mandag 11. januar 2021, klokken 21:35
Her er det vel viktig å vite hvorfor det ble montert en CEE i utgangspunktet. Dersom den er satt opp for elbillading etter de gjeldende reglene da den var satt opp, er det ikke bruksendring.

Ja, men:

Et stikk satt opp for lading har alltid hatt krav om å være på dedikert kurs. Dermed vil dette stikket uansett ikke kunne lovlig brukes til lading så lenge kursen er tilkoblet andre forbrukere slik trådstarter indikerer.

Den enkle løsningen er å bytte stikket med en ladestasjon med innebygd jordfeilvern type B som indikert over,  eller en med 6mA DC om kursen forøvrig har vanlig jordfeilautomat og er dedikert til en frittstående garasje.

"* 722.305.301: Dersom det skal monteres ett nytt tilkoblingspunkt for elektrisk kjøretøy for bruk i en eksisterende, frittliggende privat garasje, carport eller utebod eller lignende, kan dette tilkoblingspunktet, under den forutsetning at ulempen med utilsiktet utkobling av kursen aksepteres av eier, monteres på en eksisterende forbrukerkurs. Merk at strømkursen skal ikke forsyne andre tilkoblingspunkter og skal kun forsyne utstyr og stikkontakter montert i umiddelbar nærhet til tilkoblingspunktet som skal monteres. Det vil si at man kan koble ladepunktet på samme kurs som lys og stikkontakter som er montert i umiddelbar nærhet i garasjen. Dette medfører svært mye enklere installasjon av ladepunkt for mange. Det er essensielt at løsningen har riktig jordfeilbeskyttelse hvor det er et jordfeilvern Type A i sikringsskap og et Type B. Dette løses på to måter: 1. Monter jordfeilvern Type B i fordelingen (sikringsskapet/kapslingen) som beskytter hele kursen 2. Kursen beskyttes av et jordfeilvern Type A og ladestasjonen har innebygget DC overvåking (RDC-DD/DC-RCM 6mA) i samsvar med NEK IEC 62955."

Ut ifra det så er det helt innafor det trådstarter ønsker å gjøre, men jeg ville ha satt ladeboksen på maks 80% belastning eller 13A.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

elektrolux

Tilkoblingspunkt for lading må vel forstås som en ladestasjon, ikke et stikk. Siste presisering om 6mA DC vern i ladestasjonen bekrefter dette.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Maxwell_400

#8
Sitat fra: elektrolux på tirsdag 12. januar 2021, klokken 22:12
Tilkoblingspunkt for lading må vel forstås som en ladestasjon, ikke et stikk. Siste presisering om 6mA DC vern i ladestasjonen bekrefter dette.
"Tilkoblingspunkt for lading må vel forstås som en ladestasjon" - enig i det.

Men jeg tror du tolker reglene for strengt, det er ingenting som taler imot at tilkoblingspunktet (portabel ladestasjon, ladeboks) kan være koblet via CEE og det gir nå etter mitt skjønn størst fleksibilitet for kunden.

Eksempel:
https://www.elbilhjelpen.no/shop/product/renault-zoe-3-kw-universell-ladetrafo?tm=ladestasjoner

Og CEE er i motsetning til Schuko trygt.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

elektrolux

Vi opplyser kundene våre om at Ladetrafoen du viser til må kobles via stikk på egen kurs med jordfeilvern type B.

Og vi har sett både svidde shuko, svidde blå Cee og svidde Type 2 plugger, men kun en av sistnevnte, og desto flere schuko.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Maxwell_400

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. januar 2021, klokken 19:12
Vi opplyser kundene våre om at Ladetrafoen du viser til må kobles via stikk på egen kurs med jordfeilvern type B.

Og vi har sett både svidde shuko, svidde blå Cee og svidde Type 2 plugger, men kun en av sistnevnte, og desto flere schuko.
Greit nok, men det er ikke krav om det, det det derimot er krav om er overspenningsvern. En må ogå se til at CEE er i god stand likeså med Type2 pluggen som er den som slites mest.

Tror jeg stopper her, tror ikke vi kommer videre.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Øystein16

Elektrikaren anbefalte CEE for eigen ladekurs i vår frittståande garasje, sida det gir anledning til meir fleksibel bruk for anna utstyr. Me har hatt tilsyn, og fekk positiv kommentar for opplegget - litt dyr B-sikring (Schneider). Sikringsskap og samsvarerkøring viser at det er kurs for elbil. Me brukar ein rimeleg fleksiladar (16A) (2000 kroner) og har ikkje hatt problem til dags dato.

elektrolux

#12
Spørsmålet er om Cee stikket er eneste forbruker på kursen? Hvis ja, så følger det etablert standard,hvis flere uttak så betyr det at du har fått godkjent et forenklet opplegg inkludert Cee stikk for lading.

Her er forresten en link som viser den forenklede automatiske dynamiske ladestrømsreguleringen til Accelev sine produkter: https://www.facebook.com/watch/?v=564702844283467
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

E-Trond

Trådtittel passer så derfor spør jeg her.
Er det blitt ulovlig å lade på blå cee 32a 1 fase 230v?
Elektrikeren hevder han ikke kan montere noe annet enn blå cee 16a.
Jeg vil ha 32a krets med stor blå industrikontakt,sikret med 20 eller 25a sikring og ny kabel til sikringskap.
Primært for lading,men også til andre store ting.
Jeg mener jo selfølgelig at han tar feil,men man vet jo aldri med forskrifter og tolkning av disse.
Polestar 2  2022
Ioniq  2020
Ioniq 5   2025 modell i bestilling

Orbit

Generelle forskrifter setter bare krav til vern på kursen (jordfeilvern typ B og overspenningsvern), ikke strømstyrke. Men noen lokale e-verk har regler på maksimal strømstyrke på 1-faskurser. Det kan være det er grunnen til max 16A, men det er i så fall generelt for området og ikke spesifikt for elbillading.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA