Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Trengs tykkere dimensjon på ledning til 32 A 230 volt enn 16 A 400 volt?  (Lest 1223 ganger)

Bjoris

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4067
    • Vis profil
    • Elbil bloggen
Trengs tykkere dimensjon på ledning til 32 A 230 volt enn 16 A 400 volt?
« på: ſøndag 10. Januar 2021, klokken 22:22 »
Veldig dumt spørsmål, men jeg har to ladestasjoner. Den ene hjemme 230 volt 32 Amp, den har kraftig kabel og er tjukkere enn den på fjellet der det er 400 volt og 16 Amp.

Den hjemme blir aldri lunk i, men den på fjellet blir lunk i kabelen, på 16 A enfase lading.

Når jeg nå får bil med 400 volt så blir det jo å gå fra 3,6 kW til 11 Kw og tanken min har vært at det kommer til å bli veldig mye varmere da, men tenker jeg feil? Er det bare amperen som genererer varmen og ikke mengden strøm.
« Siste redigering: ſøndag 10. Januar 2021, klokken 22:24 av Bjoris »
Hvit ID4 1ST uten Max i bestilling

Tidligere elbiler:
Leaf * 3
Tesla S * 2
Tesla X * 1
Kia ENiro * 1
Kia Soul * 1

Amatøren

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2727
    • Vis profil
Sv: Trengs tykkere dimensjon på ledning til 32 A 230 volt enn 16 A 400 volt?
« Svar #1 på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 07:57 »
Ampere er mengden strøm.

Du må ikke blande strøm og effekt.

32 A på 230 V IT nett krever selvfølgelig større tverrsnitt enn 16 A på 400 V TN nett pr leder.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

sjokomelk

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1962
    • Vis profil
Sv: Trengs tykkere dimensjon på ledning til 32 A 230 volt enn 16 A 400 volt?
« Svar #2 på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 08:37 »
Som Amatøren skriver over her, så bestemmes tverrsnittet på kabelen ut i fra strøm. Strøm måles i ampere. Spenningen har ingen betydning (når vi snakker om vanlige kabler til "hjemmebruk".)

Fordelen med 400V vs. 230V er at man kan få ut mer effekt (watt) med samme tverrsnitt, siden effekt er strøm X spenning. En 2,5mm2 kabel kan man typisk belaste med 16A. Med 230V blir det 3680W, mens med 400V blir det 6400W.
Det er samme tankegang med høyspentmaster. Der er det gjerne 320kV og 400kV på de aller heftigste typene, og da kan man få ut høyere effekt uten å gjøre tverrsnittet på kablene større.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
Har fortsatt en 2013 Opel Ampera med OVMS
Reserverte Tesla Model 3 17.01.17

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3298
    • Vis profil
Sv: Trengs tykkere dimensjon på ledning til 32 A 230 volt enn 16 A 400 volt?
« Svar #3 på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 09:07 »
Er det kabelen mellom sikringsskap og ladestasjon som blir lunken, eller kabel mellom ladestasjon og bil?

Uansett, så er det mostanden i kabelen som gir varme, proporsjonalt med kabelmotstand og kvadratet av strømmen. P = I2 * R.

Dersom du i dag lader med 16A en-fas begge steder, så er kabelen hjemme likevel dimensjonert for 32A, og har derfor mindre motstand, og lavere varmetap per meter kabel. Når du skal lade med 3-fas på hytta, er det tre ledere som leverer strøm, og du vil få ca 50% større vametap. Men samtidig skal en 3-fas kabel for 400V TN 16A uansett være ganske tykk, så er du sikker på at du har 3-fas helt frem? Se etter merking på kablen, det vil stå f.eks 5G4 (som betyr 5 ledere med 4 mm2 hver - tre faseledere, en nøytral, en jording)
« Siste redigering: Mandag 11. Januar 2021, klokken 13:42 av Orbit »
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Bjoris

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 4067
    • Vis profil
    • Elbil bloggen
Sv: Trengs tykkere dimensjon på ledning til 32 A 230 volt enn 16 A 400 volt?
« Svar #4 på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 12:27 »
Så er spørsmålet om en ble så mye klokere:) Tror ikke det ble nok teskje dessverre.

Det er kabelen på ladestasjonen som blir varm. Ett problem med denne kablen er at jeg fikk bare tak i en med 8 meter ledning når jeg kjøpte. Denne er fastmontert i ladestasjonen.

Pga at den er så lang blir noe ledning liggende kveilet på ladestasjonen, ja jeg vet at ledningen ikke skal ligge slik, men blir mye kveiling for hver gang når det nå viser seg å være 1 meter fra ladeluken til stasjonen. Jeg er også klar over at dette gir varmgang, men pt har det vært bare lunk så jeg har latt det gå. Det jeg er redd er om det blir mye mer når vi får ta ut 11 kw så er dette potensielt farlig. Jeg har kontroll selv, men så er det jo når en låner bort da at ting kan skje.

Det jeg fortsatt er usikker på er om jeg kan forvente samme varmegang når vi tar ut 11 kw som når vi tar ut 3.6kwh siden begge deler er 16 amper? Beklager hvis noe gav meg opp nå altså, men:)

« Siste redigering: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 12:29 av Bjoris »
Hvit ID4 1ST uten Max i bestilling

Tidligere elbiler:
Leaf * 3
Tesla S * 2
Tesla X * 1
Kia ENiro * 1
Kia Soul * 1

jlan

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1969
    • Vis profil
Sv: Trengs tykkere dimensjon på ledning til 32 A 230 volt enn 16 A 400 volt?
« Svar #5 på: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 13:15 »
Med 3-fase TN får du maks 16A i tre ledere, og omtrent 0A i den fjerde (N). Mens du med enfase får 16A i to ledere. Så da blir det 50% mer varme. Det er ikke veldig dramatisk. Hvis du går ned til 13A så har du samme varmeeffekt som før. Og fortsatt 9 kW.

Varmgangen bestemmes stort sett bare av strømmen (amperen) i hver leder ja, og formelen er som Orbit sier over: P(kabel)=I^2*R, hvor R er indre motstand i lederen. For 8m 2.5mm^2 kobberleder er R ca. 0.06 Ohm. Så da er alså tapt effekt med 3-fase 16A ca. P=3*16*16*0.06=ca. 50W, og du vil tape ca. 2 Volt på fasespenningen.
« Siste redigering: Tirsdag 12. Januar 2021, klokken 15:57 av jlan »
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Besen Group AS

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 18
  • Besen Group AS
    • Vis profil
    • Besen Group AS
Sv: Trengs tykkere dimensjon på ledning til 32 A 230 volt enn 16 A 400 volt?
« Svar #6 på: Lørdag 06. Februar 2021, klokken 09:14 »
Ladestasjonen sørger for at du ikke kan ta ut mer enn ladestasjonen kan levere, tilkoblet kabel er dimensjonert for, eller hva bilen maks kan motta. Du skal derfor ikke være bekymret for om den fastmonterte kabelen. Optimalt bør den ikke være kveilet under bruk, men dette er nok trolig ikke et problem på denne lengden. Blir den veldig varm, kan det være en ide å kontakte fabrikanten/forhandler/installatør for å få sjekket om det er noe galt med laderen. 
Daglig Leder i Besen Group AS
https://www.besen.no/

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8959
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Trengs tykkere dimensjon på ledning til 32 A 230 volt enn 16 A 400 volt?
« Svar #7 på: Lørdag 06. Februar 2021, klokken 10:45 »
Disse kablene tåler mye varme (gitt det er en reputabel produsent). Klart, henger kabelen kveilet sammen og midt i solsteika så kan det bli litt i overkant, da ville jeg heller sett på ett overbygg til laderen.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2429
    • Vis profil
Sv: Trengs tykkere dimensjon på ledning til 32 A 230 volt enn 16 A 400 volt?
« Svar #8 på: ſøndag 21. Mars 2021, klokken 19:22 »
Ja, det trengs tjukkere ledninger for 32A enn for 16A, men for 400V bruker flere ledninger i kabelen, enn for enfase.

For type 1 og -2  kabler, brukes tversnitt på 2,5mm2 for 20A, og 6mm2 for 32A, trur jeg det var.
For lause skjøteledninger man har, så er det vanlig med 1,5 mm2 for 16A kabel, men du får også på 2,5mm2.
For fast kabling i hus var det lenge vanlig her i landet med 2,5mm2 på 16A kurs, men det kan være elektrikkere som vil gå opp i tverrsnitt i godt isolerte hus, men jeg tviler på at folk har så godt isolerte garasjer.

For enfase brukes 3 strømførende ledere, og for 400V brukes 5 strømførende ledere. og i type 1  og -2 kabler har du i tillegg 2 signaleringsledninger.

Når jeg nå får bil med 400 volt så blir det jo å gå fra 3,6 kW til 11 Kw og tanken min har vært at det kommer til å bli veldig mye varmere da, men tenker jeg feil? Er det bare amperen som genererer varmen og ikke mengden strøm.
Ampere er enhet for strøm.
Varmen er avhengig av strømmen og tverrsnittet på ledningene, og antall strømførende ledninger.

Lader du 3,6kw, så bår det 16A strøm i 2 ledninger. (Dvs i 2 av 3 leder, der siste er jord)
Lader du 11 kw, så går det 16A strøm i 3 ledninger. (Dvs i 3 av 5 ledere, der siste er N og Jord)
Sånn sett skulle det bli 50% mer varme, når du går fra 3,6kw til 11kw. Men dersom det er ulikt tverrsnitt i kabelen du bruker, så kan tverrsnittet ha mest å si, så du kan se på kablene, hvilke tverrsnitt dem har.

Fordelen med å lade med høy spenning, er at man kan klare seg med mindre strøm, og mindre varmeutvikling eller mindre tverrsnitt.
« Siste redigering: ſøndag 21. Mars 2021, klokken 19:47 av Trekkoppbil »