Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I3n døde i kulda - 12v batteri?

Startet av Hideyowife, tirsdag 30. november 2021, klokken 11:37

« forrige - neste »

Hideyowife

Inatt valgte I3n vår å begynne å tulle. Bilen låste seg opp som vanlig, men lysene i dash "pulserte" og jeg fikk beskjed om å sette klokkeslett og dato. Lys bak på bilen, inkl skiltlys, pulserte også. Den vill ikke starte. Jeg låste bilen og tok vår andre bil til jobb.

Noen andre som har opplevd no lignende? Nå får vi ikke låst den opp lenger. Syns jo det virker veldig som det er 12v batteriet som kanskje takket for seg i kulda? Vi hadde feilmelding tidligere i høst om "Utlanding av batteri" når den sto parkert over natta. Det gav seg etter noen dager. Høyvoltsbatteriet meldte 60% kl 07:20 idag, noe som stemmer med hva den ble parkert med igår også.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Klykken

#1
Prøv å sette på lader på 12V da. Finner 12V bak lastebalja i frunk. Får kanskje ikke opp panseret heller, når batteri er dødt?

https://www.wheelsjoint.com/how-to-open-hood-of-bmw-i3-with-dead-battery/
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Hideyowife

Sitat fra: Klykken på tirsdag 30. november 2021, klokken 13:40
Prøv å sette på lader på 12V da. Finner 12V bak lastebalja i frunk. Får kanskje ikke opp panseret heller, når batteri er dødt?

https://www.wheelsjoint.com/how-to-open-hood-of-bmw-i3-with-dead-battery/

Nei, bilen er låst. Skjønt at man kan åpne med nøkkel. Venter på mekaniker som kommer hjem til oss. Så prøver en jumpstart for å flytte til verksted. Takk for link :)
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Klykken

Er et deksel på førerhåndtak som du kan ta av og åpne førerdøra med den fysiske nøkkelen som er i FOB.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Hideyowife

Saken løste seg. Vi bytta 12v på gårdsplassen i -5 grader. Tok ca 15 minutter. BMW påstår at batteriet må kodes til bilen, men det lukter bullshit for bilen er tilbake til normalen. Det var såre enkelt faktisk. Så nå var det ett 6 år gammelt batteri som holdt 96000km som takket for seg  :angel:
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Klykken

Ja, synes det virker meget merkelig å måtte kode et 12V batteri inn i bilen. Har fortsatt originalt batteri selv og akter ikke å få dette byttet hos merkeverksted når det en gang kvelder. Bytter selvsagt selv. :) Vår i3 er fra juni 2014 og gått over 100.000km, så er vel nært forestående her óg.

Godt det løste seg!

Angående merkeverksted så er dette den nye normen. Alt er sinnsykt dyrt, og det byttes deler over en lav sko. Tesla som vi også har er notoriske for dette. Bytt bytt bytt. Kostnadene skyter i været hvis bilen er utenfor garanti og merkeverksted benyttes.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

Hadde du noen form for batteribackup under byttet, eller gikk det greit at bilen var strømløs underveis? (Den var kanskje allerede tom før byttet?) Forsvant noe av innstillinger etc?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JorgenM

Ja dette med koding er bare BS. Var vel en annen som skrev om dette i feil-tråden i går også.
Denne kodinga koster jo ofte mer enn selve delene...
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Klykken

Sitat fra: Orbit på torsdag 02. desember 2021, klokken 11:20
Hadde du noen form for batteribackup under byttet, eller gikk det greit at bilen var strømløs underveis? (Den var kanskje allerede tom før byttet?) Forsvant noe av innstillinger etc?
Jeg koblet av 12V batteriet ved installasjon av LED-bar for noen år siden. Mistet ingenting og bilen var helt normal når alt ble koblet til igjen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Jalla

Sitat fra: JorgenM på torsdag 02. desember 2021, klokken 11:41
Ja dette med koding er bare BS. Var vel en annen som skrev om dette i feil-tråden i går også.
Denne kodinga koster jo ofte mer enn selve delene...
Selv om en person her inne påstår at batteri koding på en moderne bil er BS så behøver ikke det være fakta.
Du kan lese denne artikkelen, og kanskje bli opplyst?
https://www.bimmer-tech.net/blog/item/115-bmw-battery-replacement-and-registration

Hideyowife

Sitat fra: Orbit på torsdag 02. desember 2021, klokken 11:20
Hadde du noen form for batteribackup under byttet, eller gikk det greit at bilen var strømløs underveis? (Den var kanskje allerede tom før byttet?) Forsvant noe av innstillinger etc?

Nei. Bilen var komplett død. Det eneste som forsvant var data som forbruk, klokkeslett og dato. Det sto tom for strøm fra 07:20 til ca kl 16:00.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Hideyowife

Sitat fra: Jalla på torsdag 02. desember 2021, klokken 15:52
Sitat fra: JorgenM på torsdag 02. desember 2021, klokken 11:41
Ja dette med koding er bare BS. Var vel en annen som skrev om dette i feil-tråden i går også.
Denne kodinga koster jo ofte mer enn selve delene...
Selv om en person her inne påstår at batteri koding på en moderne bil er BS så behøver ikke det være fakta.
Du kan lese denne artikkelen, og kanskje bli opplyst?
https://www.bimmer-tech.net/blog/item/115-bmw-battery-replacement-and-registration

Med tanke på hva det koster å kjøpe batteri selv og bytte. Så er det billigere å gjøre det enn å betale kostnaden for at bilen evt skal justere ladingen av 12v batteriet.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Xpeng G9 2023 - Avbestilt
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Klykken

Sitat fra: Hideyowife på torsdag 02. desember 2021, klokken 17:33
Sitat fra: Jalla på torsdag 02. desember 2021, klokken 15:52
Sitat fra: JorgenM på torsdag 02. desember 2021, klokken 11:41
Ja dette med koding er bare BS. Var vel en annen som skrev om dette i feil-tråden i går også.
Denne kodinga koster jo ofte mer enn selve delene...
Selv om en person her inne påstår at batteri koding på en moderne bil er BS så behøver ikke det være fakta.
Du kan lese denne artikkelen, og kanskje bli opplyst?
https://www.bimmer-tech.net/blog/item/115-bmw-battery-replacement-and-registration

Med tanke på hva det koster å kjøpe batteri selv og bytte. Så er det billigere å gjøre det enn å betale kostnaden for at bilen evt skal justere ladingen av 12v batteriet.

Haha, nettopp. Dette kunne vært integrert i bilens sørvismeny eventuelt. "Resett 12V-batteri. Ja/nei". "Oppgi antall AH xxx".
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA