Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Oppgradert 11kW lader og 230V IT-nett

Startet av yurgh, mandag 28. desember 2020, klokken 21:36

« forrige - neste »

yurgh

Et familiemedlem handlet ny Kona med 11kW lader, men fikk ikke noe info om hjemmelading. Har lest og lest, men finner ikke ut hva som er optimal løsning for å lade en helt ny Kona på 230V trefase IT-nett.

Vil den bare lade på en-fas uansett når det ikke er 400V TN/nøytralleder?

Daniel_0007

Sjekk niro forumet. https://elbilforum.no/index.php?topic=52688.0


På 230 it så blir maks 7,4 en fas hvis man har 32ampere
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

yurgh

Takker for svar, da må det en del arbeid til for å få ordentlig lading på gang. Hovedsikring er på kun 40A fant jeg nettopp ut...

TB

Er det ofte behov for å lade med 11 kW?

Hyundai Kona har 64 kWh batteri, og lang rekkevidde. Om en lader når en kan, blir det for lite i hht til normalt kjøremønster?

Er behovet av og til, kan hurtiglader være en rimelig løsning?

Trafo fra 230 V IT til 400 V TN er mulig.

Hovedsikring 40A 3 fase 230V IT gir maks 15,5 kW, med perfekt fordelt mellom faser. Gir lite rom for annen bruk.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

trykkertor

Jeg ladet med 5,4kW på vår Kona Electric. Har Tesla Wall Charger koblet til 400V 3fas 25amp.
Så Kona Electric (2018) fikk da bare utnyttet 1 av fasene og på 25 amp. Så det ble nevnte 5,4kW

Det opplevdes mer enn nok. Vi holdt bilen mellom 30 og 80% i det daglige, og ladet opp til 100% rett i forkant av langtur. Ingen problemer.

I dag kjører vi en Tesla Model 3 som klarer å ta ut 11kW på samme lader.
Det er vel kanskje 1 gang i måneden vi bruker den styrken på 11kW. Det kan være typisk, kommer hjem fra jobb, fått et "ekstraoppdrag" på ettermiddagen/kvelden. Setter da bilen til 11kW lading mens det blir laget og spist middag.
Ellers lader vi vår Tesla Model 3 kun på 5kW i hverdagen også. Både den og Kona Electric ble koblet til lader sånn hver 3. eller 4. dag.

RJK

Sitat fra: TB på tirsdag 29. desember 2020, klokken 11:46
Er det ofte behov for å lade med 11 kW?

Hyundai Kona har 64 kWh batteri, og lang rekkevidde. Om en lader når en kan, blir det for lite i hht til normalt kjøremønster?

Er behovet av og til, kan hurtiglader være en rimelig løsning?

Trafo fra 230 V IT til 400 V TN er mulig.

Hovedsikring 40A 3 fase 230V IT gir maks 15,5 kW, med perfekt fordelt mellom faser. Gir lite rom for annen bruk.


Man klarer seg ofte med saktere lading, men skulle jeg valgt på nytt, hadde jeg helt klart valgt med opsjon for 3-faselading med 11 kW effekt. Og det selv før vi fikk ladere med støtte for 22 kW her jeg bor.


Den ene, viktige årsaken, er at pris på lading på gateladere fort blir mye værre pga tidskosten med saktere lading. Den kanskje mindre viktige delen er hvor mye strøm man rekker å lade på en slik stolpe, før man skal videre.


I endel tilfeller vil dette kunne redusere behovet for hurtiglading på langtur, ved at man får fylt opp tilstrekkelig mens man gjør sine ærend på butikken/i byen. Med saktere lading, så må an kanskje vente lengre eller stoppe innom hurtig/lynlader på veien.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TB

Sant nok, å ha støtte for 11 kW er helt klart en fordel.

Men, ref trådstarter sitt spørsmål kan det være kostbart å oppgradere anlegget hjemme til å støtte 11 kW.
Har en alt 400 V TN anlegg vil 11 kW være mulig å oppnå via 3 x 16A.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Erik Ola Ulvestad

Med 40A hovedsikring vil det vere fint med eit lastbalansert system.
Om du drar 7.4kW 1-fas til KONA så gir dette 32A i 2 av dine 3 faser i huset. Det er ikkje mykje kapasitet igjen då, kanskje 2 x 10A eller deromkring. Men, om natta er det typisk lavt forbruk i resten av huset, så då er det fint om ladeboks regulerar seg opp automatisk.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA