Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er Model Y (og model 3) en PEN bil ??

Startet av TrondT1, lørdag 09. januar 2021, klokken 20:01

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 12. januar 2021, klokken 08:55

Nå er jo bilens pris og WLTP rekkevidde ofte svært godt kjent før man kjøper bilen. Poenget mitt var at enkelte overfokuserer på forbruket. Det er jo nærmest krise om den ene bilen bruker 2.4 og den andre 1.7 - gitt omtrent samme WLTP rekkevidde så burde ikke fokuset vært så ensidig på forbruk som en ofte ser mange steder.
Teslabjørn er ekstrem på dette - det meste han fokuserer på er hvor effektiv bilen er - eller rettere sagt hvor billig bilen kan driftes og hvor raskt han kan komme seg fra A til B med ladestopp på veien. JA vi trenger slike tester også og ære være han for det han gjør der - men det er jo bare en side av et bilhold.  Design er svært individuelt , men dette betyr mye for mange (bakgrunnen for denne tråden). Men også praktiske egenskaper betyr mye - f.eks utforming av bagasjerom, rails, 40-60 mot 40-20-40 deling av baksetet, hengerfestet kg, mulighet for sikring last med f.eks nettingvegg, koppholder, bakkeklaring, hardplast eller ikke i interiøret, ulyder fra interiøret, perfekte linjer eller panelgaps som roter med hodet ditt, mulighet for å stoppe kaldras fra panoromaglass på vinteren, plassering av ladeport, kvalitet på lakk, rustutsatt eller ei, oversiktlig interiør, sitter man høyt,lavt,godt,fast,sidestøtte, er det spylerdyser til frontlys og er de oppvarmet eller ei, hva slags frontlys er det, er sidespeilene opppvarmet eller ei, finnes det serviceverksted i nærheten  osv osv...Det er mange,mange sider ved biler man kan vurdere ved siden av forbruket. Når prisleiet er bestemt og akseptabel rekkevidde notert ned - så er det etter min mening mange andre egenskaper enn bare forbruket som er med på å bestemme bilvalget - og design er definitivt en av de viktige.

Snu på det, hvis man kan leve med litt panel gaps, og et minimalistisk interiør, så vil jo en TM3 gi mye større bruksområde og fleksibilitet enn f.eks en Polestar. To sammenlignbare biler, som likevel er svært forskjellige.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

overskyet

Sitat fra: turfsurf på mandag 11. januar 2021, klokken 07:12
Sitat fra: overskyet på søndag 10. januar 2021, klokken 23:52
E-Tron er feks veldig mye penere enn Model Y.
etron pen? Enda en brautende Audi i mine øyne. Fake, diger grill, unødvendig langt panser og overdrevent mye bling.

Diskutere smak er morro :)

Jeg er helt enig i at E-Tron er stygg. Bare ikke i nærheten så stygg som noen av Teslaene. Ca alt med E-tron er egentlig kulere enn S/X/3 og Y. Helt til du kommer til rekkevidde og lademuligheter. Der diskvalifiserer jo Audi seg  før den kommer til startblokka.

turfsurf

#47
Sitat fra: overskyet på tirsdag 12. januar 2021, klokken 23:29
Jeg er helt enig i at E-Tron er stygg. Bare ikke i nærheten så stygg som noen av Teslaene. Ca alt med E-tron er egentlig kulere enn S/X/3 og Y.
Hehe, viser bare at smak ikke kan diskuteres. Har bare aldri likt "åpen kjeft" trenden til Audi og nå BMW, og når i tillegg den ser ut som noe fra BSG bakfra så må jeg bare le hver gang.

Når det er sagt så plasseres Y og 3 seg nederst av Teslaene, men S synes jeg har vært en veldig pen bil etter facelift, selv om man jo er litt lei av den.

Men enig i at etron har mye bra utstyr som Tesla ikke har, men det svinger motsatt vei og. Fått inn støydemping, matrix lys, seter og night vision fra Audi til Tesla hadde ikke gjort noe. Uten å øke vekten vesentlig selvfølgelig :)

Beklager avsporing. Summa summarum så er hverken Y eller 3 spesielt pene eller spesielt stygge i min bok. Greie nok til at jeg ikke er flau over å kjøre rundt i de ihvertfall.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: automat på tirsdag 12. januar 2021, klokken 23:21
Snu på det, hvis man kan leve med litt panel gaps, og et minimalistisk interiør, så vil jo en TM3 gi mye større bruksområde og fleksibilitet enn f.eks en Polestar. To sammenlignbare biler, som likevel er svært forskjellige.

Vel - tenker man kun på rekkevidde og ladenettverk - så ja.
Større bruksområde og fleksibilitet ellers? Nei, ikke nødvendigvis.

- Hengervekt er større på Polestar 2 enn TM3
- Bagasjerommet er vesentlig mer praktisk utformet på Polestar 2 enn TM3
- Bakkeklaringen er større på Polestar 2 enn TM3
- Serviceverkstedene flere og sikkert for mange nærmerere der en bor
- Frontlysene på Polestar 2 gir vesentlig bedre lys enn TM3 (inkludert den nye varianten til TM3)
- Android Automotive gir mulighet til å styre smarthuset ditt fra bilen

Å velge bil er som en ser også mye mer enn bare rekkevidde,panel gaps og design.
Forøvrig liker jeg designet til Polestar 2 vesentlig bedre enn TMY og TM3 - men her er det jo svært mange og delte meninger. 

Electric cars in Norway

#49
Jeg er helt enig i at E-Tron er stygg. 
[/quote]

Dette er min mening: jeg er helt uenig :-1: :-1: i at e-tron er stygg. Tross alt mange som liker den SUV aktige formen. Ellers hadde de ikke kjøpt bilen :+1:

RuneW

Hehehe, jeg kan faktisk ikke tenke meg noe mindre produktivt enn å fortelle hvilken bil man synes er pen og stygg. Det kommer absolutt INGEN ting ut av det annet enn krangler og elendighet...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

PionerThink

Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. januar 2021, klokken 07:04
Når det er sagt så plasseres Y og 3 seg nederst av Teslaene, men S synes jeg har vært en veldig pen bil etter facelift, selv om man jo er litt lei av den.

Men enig i at etron har mye bra utstyr som Tesla ikke har, men det svinger motsatt vei og. Fått inn støydemping, matrix lys, seter og night vision fra Audi til Tesla hadde ikke gjort noe. Uten å øke vekten vesentlig selvfølgelig :)

Beklager avsporing. Summa summarum så er hverken Y eller 3 spesielt pene eller spesielt stygge i min bok. Greie nok til at jeg ikke er flau over å kjøre rundt i de ihvertfall.
Langt på vei enig i disse oppsummeringene :D
Tror Model Y faktisk ikke er så gal at t.o.m fruen vil kunne leve med den 8) (og hun har også uttalt at hun synes e-Tron er nok en brautende Audi som ser ut som Milennium Falcon bakfra :o)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Magnus Hansen

Sitat fra: RuneW på onsdag 13. januar 2021, klokken 09:18
Hehehe, jeg kan faktisk ikke tenke meg noe mindre produktivt enn å fortelle hvilken bil man synes er pen og stygg. Det kommer absolutt INGEN ting ut av det annet enn krangler og elendighet...

Forslag til andre meningsløse tråder:

«Er egentlig blå en fin farge på bil?»
«Hvilket bilmerke har finest navn?»
«Høst er bedre enn vinter!!!»
«Er egentlig taco godt?»

Spoiler: alle diskusjonene ville sklidd ut til diskusjoner om panel gaps, ladehastighet, kvalitet på lys, åpning av Teslas superladenettverk etc

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 13. januar 2021, klokken 10:28

Forslag til andre meningsløse tråder:

Er ikke alle tråder som trenger å ha så mye mening. Personlig synes jeg det er interessant (og tid til tider morro) å høre hva andre synes om ting. Alt trenger ikke bare å handle om harde fakta.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. januar 2021, klokken 07:28
- Android Automotive gir mulighet til å styre smarthuset ditt fra bilen
Som en bonus får Google full kontroll over livet ditt  ;)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

hELgenen: Man har nettleser i Tesla - kan fint styre hjemmet ditt eller noe annet som er tilkoblet internett, om du vil, så det er ikke noe sterkt (mot)argument :)

Jeg har en løsning som er i daglig bruk, som til og med kona bruker, som gjør at man kan lese av temperatur, se på kamera, samt åpne/lukke porten i vår garasje fra skjermen i TM3.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hELgenen

Sitat fra: z4rd på onsdag 13. januar 2021, klokken 12:57
hELgenen: Man har nettleser i Tesla - kan fint styre hjemmet ditt eller noe annet som er tilkoblet internett, om du vil, så det er ikke noe sterkt (mot)argument :)

Jeg har en løsning som er i daglig bruk, som til og med kona bruker, som gjør at man kan lese av temperatur, se på kamera, samt åpne/lukke porten i vår garasje fra skjermen i TM3.

Ok - jeg styrer alt av varme i huset fra smarthusløsning (varmepumpe,ovner og varmekabler), en del lys, garasjeport,3 kameraer, og 2 robotstøvsugere og jeg kan selvfølgelig lese av temperatur, CO2 nivå,fuktighet i flere rom, samt lese av vindhastighet,temperatur, fuktighet utenfor. Og inngangsdøren og alarm anlegg kan jeg selvfølgelig styre inkl. lese av diverse andre sensorer - både i huset,garasjen og annekset.Og jeg kan også styre ladingen av 2 elbil ladere i garasjen - det siste er dog via en egen app - har ikke integrert alt sammen i samme løsning ennå - men det kommer.

Jeg har ikke sett på hvordan dette kan styres via en nettleser som du har i Tesla, men det kan sikkert gjøres.
Jeg synes derimot det er ganske kult å bare snakke til google og alexa  - og be dem åpne garasjeporten eller skru opp varmen - skifte kanal på tv osv...Så denne løsningen tror jeg er enklere å implementere i Polestar gitt Android. Men jeg skal være åpen og si at Amazon sin løsning har visse fordeler sett opp mot Google sin.
Jeg synes Tesla bør åpne opp slik at en kunne integrere mer - akkurat nå synes jeg Polestar er flere mil foran ved å gå den veien de gjør.  Men hvor bra dette blir til slutt - vel det vet jeg ikke ennå.......

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på onsdag 13. januar 2021, klokken 12:20
Sitat fra: hELgenen på onsdag 13. januar 2021, klokken 07:28
- Android Automotive gir mulighet til å styre smarthuset ditt fra bilen
Som en bonus får Google full kontroll over livet ditt  ;)

Tja - jeg kan alltid skru alt av. Og jeg har null sosiale profiler der ute........Så
det er ikke et must - men automatiseringen de støtter er kul da - men liker best å integrere det meste
lokalt - og har mye der også......

z4rd

#58
Home Assistant. Rimelig basic for de som driver med slikt. Kan styres fra web og er open-source - kan integrere ulike teknologier/protokoller og API.

Det jeg nevnte var bare et eksempel av det jeg styrer hjemme :) og som jeg pleier å styre fra bilen - resten av styringen har jeg automatisert. Orket ikke at garasjen automatisk åpnet porten bare jeg nærmet meg huset mtp tilkobling til WiFi, da det ikke er hver gang jeg ønsker å parkere bilen inne.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

hELgenen

Sitat fra: z4rd på onsdag 13. januar 2021, klokken 14:33
Home Assistant. Rimelig basic for de som driver med slikt. Kan styres fra web og er open-source - kan integrere ulike teknologier/protokoller og API.

Det jeg nevnte var bare et eksempel av det jeg styrer hjemme :) og som jeg pleier å styre fra bilen - resten av styringen har jeg automatisert. Orket ikke at garasjen automatisk åpnet porten bare jeg nærmet meg huset mtp tilkobling til WiFi, da det ikke er hver gang jeg ønsker å parkere bilen inne.

Brukte HA for en del år siden - lagt den litt på hylla  - synes den var veldig uferdig - manglet blant annet mobil app den gang da.....Satt den opp på en linux boks - mulig det har modnet en del nå
Enig med deg at garasjeporten ikke bør styres av GPS koordinater på egen mobil e.l. Den er noe vi velger selv å åpne når vi vil...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA