Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Model Y (og model 3) en PEN bil ??

Startet av TrondT1, lørdag 09. januar 2021, klokken 20:01

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 11. januar 2021, klokken 09:40
Jeg er glad vi har forskjellig smak, men er litt overrasket over at elbiler designet for å se ut som en 10 år gammel fossilbil fremheves som pene eller moderne  :o

Er noe som heter tidløst design - kan være noe der?
Jeg synes det er penere med en front med grill, enn uten. Grillen gir bilen et utrykk - en platt,flatt,glatt front er liksom ingenting selv om det er aerodynamisk korrekt på elbiler.
En Tesla der en lakkerer på en juksegrill synes jeg er penere - ja har sett noen bilder av dette.

Øyvind.h

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 11. januar 2021, klokken 09:40
Jeg er glad vi har forskjellig smak, men er litt overrasket over at elbiler designet for å se ut som en 10 år gammel fossilbil fremheves som pene eller moderne  :o
Retro kan være fint det. Men bildesign går videre, heldigvis.

For de som helst vil ha grill er det bare å foliere.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: Miri på mandag 11. januar 2021, klokken 00:46
Y ser ut som en helt ordinær hverdagsbil. Noen snodige designvalg har de gjort, men jeg tror disse heller vil øke gjenkjennelseseffekten enn å krenke folks estetiske sans. Model X derimot, ser kanskje grei ut på bilder, men i real life kan du bare ikke gå forbi uten å bli slått av fraværet av design. Hver gang. Det er altså ikke bare uvant design, det er mangel på design. Den er ikke stygg, men har noe grandiost vulgært over seg. Beklager, X-eiere. Men det er klart at X og Tesla har en del andre fordeler som gjør valget forståelig til tross for utseende (gjelder også interiøret, forresten).

Cybertruck er forresten tegnet av Elon Musk sin yngste sønn. Lover godt av en som knapt har fylt året. ;)
Hvis det ikke bare er for å povosere, så mener jeg at når man diskuterer design og smak, og hva som er pent/stygt, så bør man bruke vendinger som: Jeg mener..., jeg synes..., jeg tror...
Personer som mener å sitte på fasit om estetisk design, og hva som er pent, stygt, rart, grandiost vulgært, fremstår bare som lite intelligente i mine øyne. ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 11. januar 2021, klokken 10:27
Personer som mener å sitte på fasit om estetisk design, og hva som er pent, stygt, rart, grandiost vulgært, fremstår bare som lite intelligente i mine øyne. ;)
Ja, å være bastant når det gjelder smak blir håpløst. Men man kan jo trekke frem konkrete ting. Ingen som vil krangle på at etron har en svær "grill" eller at TMX har store overheng vel?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

PionerThink

Personlig synes jeg Model Y ikke ser så ille gal ut sett skrått bakfra, eller delvis fra siden da den med sin litt mer kileform får et mer aggressivt utseende enn Model 3. Dog må den ha et "staggered" oppsett på hjul og litt bredde på dekka i tillegg 8)
Bare det å få et skilt montert på Model Y vil jo hjelpe på utseende sett forfra :o Du kan ikke vise dette vedlegget.
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Syklist

Ja, Model Y og Model 3 er pene biler fordi de er strømlinjeformet med rene linjer.  Model S ser enda bedre ut.

Desverre har SUV-trenden og agressivt designspråk gjort mange biler rimelig stygge siden 2000-tallet.

Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Counterpointer

Sitat fra: Handyman på mandag 11. januar 2021, klokken 10:27
Hvis det ikke bare er for å povosere, så mener jeg at når man diskuterer design og smak, og hva som er pent/stygt, så bør man bruke vendinger som: Jeg mener..., jeg synes..., jeg tror...
Personer som mener å sitte på fasit om estetisk design, og hva som er pent, stygt, rart, grandiost vulgært, fremstår bare som lite intelligente i mine øyne. ;)
Det er til ettertanke at allerede for flere tusen år siden, sa den kinesiske filosofen Confucius «ukvemsord sier mest om den som bruker dem»

https://www.google.no/search?q=confucius&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb-no&client=safari

Jeg tenker også at det er en trend i vår tid på sosiale medier at det oppfattes som greit å gi sterke utrykk for mishag. Personlig tror jeg ikke det er en god trend.

Det er også et meget godt poeng å ta ansvar for egen mening, ikke tilskrive den til fellesskapet eller opphøye den til almen sannhet.

Handyman

Sitat fra: Counterpointer på mandag 11. januar 2021, klokken 12:45
Sitat fra: Handyman på mandag 11. januar 2021, klokken 10:27
Hvis det ikke bare er for å povosere, så mener jeg at når man diskuterer design og smak, og hva som er pent/stygt, så bør man bruke vendinger som: Jeg mener..., jeg synes..., jeg tror...
Personer som mener å sitte på fasit om estetisk design, og hva som er pent, stygt, rart, grandiost vulgært, fremstår bare som lite intelligente i mine øyne. ;)
Det er til ettertanke at allerede for flere tusen år siden, sa den kinesiske filosofen Confucius «ukvemsord sier mest om den som bruker dem»

https://www.google.no/search?q=confucius&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=nb-no&client=safari

Jeg tenker også at det er en trend i vår tid på sosiale medier at det oppfattes som greit å gi sterke utrykk for mishag. Personlig tror jeg ikke det er en god trend.

Det er også et meget godt poeng å ta ansvar for egen mening, ikke tilskrive den til fellesskapet eller opphøye den til almen sannhet.
:+1:
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: NilsJ på mandag 11. januar 2021, klokken 11:50
Ja, Model Y og Model 3 er pene biler fordi de er strømlinjeformet med rene linjer.  Model S ser enda bedre ut.
Jeg er og av den oppfatning. Firkantede bokser er ikke pene...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Counterpointer på mandag 11. januar 2021, klokken 12:45
Det er til ettertanke at allerede for flere tusen år siden, sa den kinesiske filosofen Confucius «ukvemsord sier mest om den som bruker dem»
Hvorfor noen er så ivrige på å fortelle hvor stygge ting er og hvor negativt alt er har jeg aldri helt forstått annet enn at det må være et utløp for frustrasjon over andres glede?
Det kunne ikke helt falt meg inn å starte en tråd i et merkeforum for en bil jeg ikke har for å fortelle hvor stygg jeg synes den er. Men - folk er forskjellige. Jeg tenker det er bedre å fokusere på det man liker og ting man er positiv til, samtidig som det bør være rom for å diskutere problemer og løsningsforslag på en konstruktiv måte. Dessverre fungerer ikke alltid nettet helt slik, noe som er opphav til begrepet trolling. I en verden hvor Trump kan oppføre seg slik han gjør og fortsatt ha millioner av følgere er det lite som sjokkerer.....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Sitat fra: hELgenen på mandag 11. januar 2021, klokken 09:10
Jeg forstår selvfølgelig hvorfor designet er slik det er - det er aerodynamikk så det holder med en lav Cd. Men samtidig synes jeg fokuset på forbruk er så hinsides feilslått med elbiler generelt. 30% ekstra forbruk er i kroner å ører så lite forskjell i bruk at det betyr overraskende lite. Mye mindre enn f.eks 30% ekstra forbruk på bensin eller diesel hvilket jo er enorme forskjeller.


Det er neppe drivstoffprisene som er avgjørende, men prisen på batteriet. Med 30% økt forbruk må man ha et mye større og dyrere batteri for å få samme rekkevidde. En effektiv bil blir rett og slett mye billigere.

Som en bonus vil en effektiv bil også lade raskere, i km/t.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: automat på mandag 11. januar 2021, klokken 22:35
Sitat fra: hELgenen på mandag 11. januar 2021, klokken 09:10
Jeg forstår selvfølgelig hvorfor designet er slik det er - det er aerodynamikk så det holder med en lav Cd. Men samtidig synes jeg fokuset på forbruk er så hinsides feilslått med elbiler generelt. 30% ekstra forbruk er i kroner å ører så lite forskjell i bruk at det betyr overraskende lite. Mye mindre enn f.eks 30% ekstra forbruk på bensin eller diesel hvilket jo er enorme forskjeller.

Det er neppe drivstoffprisene som er avgjørende, men prisen på batteriet. Med 30% økt forbruk må man ha et mye større og dyrere batteri for å få samme rekkevidde. En effektiv bil blir rett og slett mye billigere.

Som en bonus vil en effektiv bil også lade raskere, i km/t.

Nå er jo bilens pris og WLTP rekkevidde ofte svært godt kjent før man kjøper bilen. Poenget mitt var at enkelte overfokuserer på forbruket. Det er jo nærmest krise om den ene bilen bruker 2.4 og den andre 1.7 - gitt omtrent samme WLTP rekkevidde så burde ikke fokuset vært så ensidig på forbruk som en ofte ser mange steder.
Teslabjørn er ekstrem på dette - det meste han fokuserer på er hvor effektiv bilen er - eller rettere sagt hvor billig bilen kan driftes og hvor raskt han kan komme seg fra A til B med ladestopp på veien. JA vi trenger slike tester også og ære være han for det han gjør der - men det er jo bare en side av et bilhold.  Design er svært individuelt , men dette betyr mye for mange (bakgrunnen for denne tråden). Men også praktiske egenskaper betyr mye - f.eks utforming av bagasjerom, rails, 40-60 mot 40-20-40 deling av baksetet, hengerfestet kg, mulighet for sikring last med f.eks nettingvegg, koppholder, bakkeklaring, hardplast eller ikke i interiøret, ulyder fra interiøret, perfekte linjer eller panelgaps som roter med hodet ditt, mulighet for å stoppe kaldras fra panoromaglass på vinteren, plassering av ladeport, kvalitet på lakk, rustutsatt eller ei, oversiktlig interiør, sitter man høyt,lavt,godt,fast,sidestøtte, er det spylerdyser til frontlys og er de oppvarmet eller ei, hva slags frontlys er det, er sidespeilene opppvarmet eller ei, finnes det serviceverksted i nærheten  osv osv...Det er mange,mange sider ved biler man kan vurdere ved siden av forbruket. Når prisleiet er bestemt og akseptabel rekkevidde notert ned - så er det etter min mening mange andre egenskaper enn bare forbruket som er med på å bestemme bilvalget - og design er definitivt en av de viktige.

nosi1202

#42
Heldigvis kan man vel si, at andre parametre enn utelukkende rekkevidde vektlegges også ved kjøp av elbil. Det er et skritt i retning av en normalisering av elbiler. Etter min oppfatning har vi hatt noen litt rare år de foregående årene hvor folk jeg kjenner har kastet alle tidligere preferanser på båten for å kjøpe seg bilen med lengst rekkevidde/pris f.eks.

Når det kommer til design og herunder bildesign, er dette som en del andre har påpekt en rent subjektiv oppfatning og noe man vanskelig kan diskutere. Men det er vel som for det meste annet an man i alle fall må forholde seg til parametre som form, funksjon og kostnad.

For min egen del er jeg svak for tysk bildesign Stuttgart og München. Biler derfra har ofte drift på riktig hjulpar, langt panser og hva jeg betrakter som høy opplevd kvalitet. Men langt panser og langsmontert motor går på bekostning av innvendig plass. Etter å ha forsøkt å pakke en stadig voksende familie inn i sånne stasjonsvogner kommer man til erkjennelsen at andre gjør praktiske hverdagslige praktikaliteter bedre enn de nevnte merkene. Og for min del som mann på snart 40 år med fire barn er ikke bakhjulstrekk og langt panser så høyt oppe på prioriteringslista akkurat nå. Da blir det viktigere å få plass til bagasje og barn. Det igjen gjør at man ikke kan kjøre de kuleste bilene. Poenget er at denne diskusjonene er langt mer nyansert enn at noe er pent og noe annet er stygt. De fleste velger bil etter økonomi og behov.   

Og langsmontert motor har jo lite for seg i elbil. At den plassen man sparer på drivverket kommer passasjeren til gode er et stort pluss, men det gjør jo også at behovet for langt passer forsvinner. Noe som igjen gjør at bilene blir litt mindre symmetriske enn de var til. Jaguar i-pace er et eksempel på dette.
2019 - e-Golf
2023 - Model Y P

RJK

#43
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 12. januar 2021, klokken 08:55
Sitat fra: automat på mandag 11. januar 2021, klokken 22:35
Sitat fra: hELgenen på mandag 11. januar 2021, klokken 09:10
Jeg forstår selvfølgelig hvorfor designet er slik det er - det er aerodynamikk så det holder med en lav Cd. Men samtidig synes jeg fokuset på forbruk er så hinsides feilslått med elbiler generelt. 30% ekstra forbruk er i kroner å ører så lite forskjell i bruk at det betyr overraskende lite. Mye mindre enn f.eks 30% ekstra forbruk på bensin eller diesel hvilket jo er enorme forskjeller.

Det er neppe drivstoffprisene som er avgjørende, men prisen på batteriet. Med 30% økt forbruk må man ha et mye større og dyrere batteri for å få samme rekkevidde. En effektiv bil blir rett og slett mye billigere.

Som en bonus vil en effektiv bil også lade raskere, i km/t.

Nå er jo bilens pris og WLTP rekkevidde ofte svært godt kjent før man kjøper bilen. Poenget mitt var at enkelte overfokuserer på forbruket. Det er jo nærmest krise om den ene bilen bruker 2.4 og den andre 1.7 - gitt omtrent samme WLTP rekkevidde så burde ikke fokuset vært så ensidig på forbruk som en ofte ser mange steder.
Teslabjørn er ekstrem på dette - det meste han fokuserer på er hvor effektiv bilen er - eller rettere sagt hvor billig bilen kan driftes og hvor raskt han kan komme seg fra A til B med ladestopp på veien. JA vi trenger slike tester også og ære være han for det han gjør der - men det er jo bare en side av et bilhold.  Design er svært individuelt , men dette betyr mye for mange (bakgrunnen for denne tråden). Men også praktiske egenskaper betyr mye - f.eks utforming av bagasjerom, rails, 40-60 mot 40-20-40 deling av baksetet, hengerfestet kg, mulighet for sikring last med f.eks nettingvegg, koppholder, bakkeklaring, hardplast eller ikke i interiøret, ulyder fra interiøret, perfekte linjer eller panelgaps som roter med hodet ditt, mulighet for å stoppe kaldras fra panoromaglass på vinteren, plassering av ladeport, kvalitet på lakk, rustutsatt eller ei, oversiktlig interiør, sitter man høyt,lavt,godt,fast,sidestøtte, er det spylerdyser til frontlys og er de oppvarmet eller ei, hva slags frontlys er det, er sidespeilene opppvarmet eller ei, finnes det serviceverksted i nærheten  osv osv...Det er mange,mange sider ved biler man kan vurdere ved siden av forbruket. Når prisleiet er bestemt og akseptabel rekkevidde notert ned - så er det etter min mening mange andre egenskaper enn bare forbruket som er med på å bestemme bilvalget - og design er definitivt en av de viktige.

Må først og fremst si at jeg ikke følger TB (heller), men jeg ser likevel endel av videoene han legger ut. Min kommentar er derfor bare på hvordan jeg opplever det jeg har sett av han i forhold til andre.

Smak er veldig individuelt, så at TB ikke fokuserer så mye på det, er egentlig veldig greit. Det han mener om det er greit nok å vite, men uansett om jeg elsker eller hater utseendet på en bil, så er det mer plagsomt å høre folk snakke om dette som noe viktig på en bil. Det avgjør jeg selv.

Rekkevidde, som er en funksjon av batteristørrelse og forbruk, er viktig for mange, og faktisk det som er vanskeligst å forholde seg til. Og når da WLTP-tallene ikke stemmer med hva man opplever i praksis, eller en leverandør forteller om rekkevidden, men oppgir "Urban WLTP" uten å informere om dette og ikke "Mixed WLTP", så er det info som jeg finner veldig interessant.

Det andre er dessuten "fylletid/fart", altså hvor lenge må jeg stå for å få fylt opp til 80 % og kan fortsette ferden. 30-40 minutter er flott om man uansett trenger en matpause, for det er gjerne samsvar mellom tiden det tar å gå inn et sted, få bestilt, lever og spist maten. Da føler man i hvert fall ikke at man venter på bilen.

I hvert fall hvert eneste minutt etter 45 minutter, anser jeg som tid man sannsynligvis må vente på bilen, og er derfor uønsket tidsforbruk. Selv om jeg av og til trenger litt lengre tid, så er det oftere at jeg må avgjøre om jeg vil vente, eller bare koble fra og kjøre videre. Det kommer an på om det betyr et ladestopp til, eller om jeg da er fremme ved målet.

Ladetider mindre enn 30 minutter kan derimot få den motsatte virkningen, altså man må stresse med å bli ferdig før bilen. Greit, har man lite batteri, så er ikke 15-20 minutter (Ioniq 2017) noe særlig mer enn man bruker på å stå i dokø og deretter i kiosk-kø på stasjonen på en utfartsdag. Tar det 5 minutter mer enn man selv bruker, så er det for så vidt greit å strekke ut litt mer eller nyte isen/pølsa eller baguetten man kjøpte inne på stasjonen.

Men dette er altså veldig greit å vite om på forhånd. 1000 km testingen til TB er sånn sett veldig greit å få med seg, og spesielt om man får se forskjellen på sommer i 25+ mot vinter i -10 til -15 eller kaldere.

TB gjør også egne videoer på de fleste, der han tar opp inntrykk av bilen, praktiske løsninger og ikke minst banan-kasse-testen. Så får det så være <t man må innom alt fra 3 til 8 videoer for å få med seg det mest viktige, og kanskje og sammenligning mot andre alternativer i samme (pris) klasse.

Og, til tross for at TB er, som navnet sier, en Tesla-fan, så er han faktisk en av de man respekterer fordi han er åpen om dette, men samtidig så "nøytral" når han vurderer en annen bil. Klart det blir endel sammenligning mot Tesla, men han klarer veldig godt å si fra der han mener han ser både bedre og dårligere løsninger enn det Tesla leverer, uten å være nedlatende. I hvert fall om du ikke lar deg provosere av morsomhetene han prøver på.

Ellers er jo både Carwow og fullychargedshow to kanaler som er interessante og relativt nøytrale, selv om sistnevnte ikke er akkurat førstevalg på vurdering av biler. De er vel mer interessante på alt annet rundt elektrisk mobilitet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

For å svare trådstarter som spør om det :D :D ja TMY er en pen bil. Og en veldig sikker bil. Se den siste krasj testen her:

https://youtu.be/Z212QloYwnw

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA