Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er Model Y (og model 3) en PEN bil ??

Startet av TrondT1, lørdag 09. januar 2021, klokken 20:01

« forrige - neste »

Oddaa

Etter min smak er S vellykket og X akseptabel. 3 er merkelig, særlig rett forfra, og Y er enda merkeligere, fra de fleste vinkler.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

DeepFu

Kjære, snille, søte, vene Tesla! Lag denne, og jeg tilgir dere alt!

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Kjempeinteressant å diskutere smak

Det er mange som liker utseende og en del som elsker å rakke ned og forklare hvorfor det de mener er riktig. De vil aldri klare å overbevise hverandre.

Det finnes kanskje noen formler med det gyldne snitt som en kan bruke for å si hva som er pent eller ikke. Men så dukker det opp noen som viser at utregningen er gal

Vi har to Model 3, så synes jo den ser bra ut. Hos oss så er kombinasjon av farger og felger viktig.
Y synes jeg er enda mer avhengig av dette da strømlinjeformede SUVer er en selvmotsigelse. Lettere for meg å like en klassisk SUV form som G Wagen eller Landrover.

z4rd

#19
Til trådstarter: Kan også legge til at for å være (folke)biler i segmentet 400-600k så er de meget fine :) Men alt er jo relativt. Hva synes du er en pen bil i dette sjiktet?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: Tellus på lørdag 09. januar 2021, klokken 22:50
Model X og Model Y er blant de styggeste bilene jeg vet om. Model 3 er akseptabel. Model S var nesten vakker da den dukket opp for mange års siden.
Ikke for at det går å diskutere, men er helt uenig i dette :) Rangerer Teslaene slik: S, X, Y, 3 m.t.p. utseende. Dette selv om sedan / coupe i.m.o. låner seg bedre til vakre biler. Men jeg synes ingen av de er stygge.

Som andre sier, de fleste biler har noen vinkler de ikke er så vellykket fra (som vår I-Pace fra siden). Synes 3 blir litt kjedelig bakfra og gjør litt for lite ut av seg. Fra siden vinner 3 dog, selv om begge kunne hatt litt større hjul. Kunne godt hatt staggered oppsett som X.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lepet65

Nissan Leaf er Norges mest solgte elbil, så utseende har tydeligvis ikke mye å si for den gjengse elbil kjøper.

Jejl

Når Volkswagen lanserte bobla på 30-tallet var det visstnok flere "eksperter" som mente at bilen var så stygg at den neppe kom til å bil solgt i mer enn noen få eksemplarer. Folk ble vant til utseende, og vi vet hvordan det gikk med den bilen.
I vår tid er det flere eksperter som spår at utseende til Cybertrucken vil gjøre den til en flopp. Jeg tror de tar feil, og etter å ha sett den en del ganger på ulike bilder og videoer begynner jeg å gå mer og mer over fra stygg til kul.

hELgenen

Cybertruck er kul,men vi får nok aldri se en bil med de skarpe kantene i Europa..Mer prototype enn noe annet dessverre

Tafsern

Sitat fra: hELgenen på søndag 10. januar 2021, klokken 14:40
Cybertruck er kul,men vi får nok aldri se en bil med de skarpe kantene i Europa..Mer prototype enn noe annet dessverre

Det er jo litt interessant at man kan kjøre rundt i en tanks i USA, men gode frontlys er "nei nei" 😂

overskyet

Ingen av Tesla sine biler er pene IMHO.

Model S er grei nok, men veldig kjedelig. Model 3 er stygg, ser ut som ei padde. Model Y er enda verre. En slags kombinasjon av stygg og traust på samme tid.

E-Tron er feks veldig mye penere enn Model Y. Til og med disse kjipe greiene til VW/Skoda osv er penere.

Til tross for det har jeg likevel bestilt Y. Man får bare bite i det sure eplet og kjøre rundt i noe som ser kjipt ut, både utenpå og inni bilen, for å få veldig mye annet som er kjempekult.

Miri

#26
Y ser ut som en helt ordinær hverdagsbil. Noen snodige designvalg har de gjort, men jeg tror disse heller vil øke gjenkjennelseseffekten enn å krenke folks estetiske sans. Model X derimot, ser kanskje grei ut på bilder, men i real life kan du bare ikke gå forbi uten å bli slått av fraværet av design. Hver gang. Det er altså ikke bare uvant design, det er mangel på design. Den er ikke stygg, men har noe grandiost vulgært over seg. Beklager, X-eiere. Men det er klart at X og Tesla har en del andre fordeler som gjør valget forståelig til tross for utseende (gjelder også interiøret, forresten).

Cybertruck er forresten tegnet av Elon Musk sin yngste sønn. Lover godt av en som knapt har fylt året. ;)

turfsurf

Sitat fra: overskyet på søndag 10. januar 2021, klokken 23:52
E-Tron er feks veldig mye penere enn Model Y.
etron pen? Enda en brautende Audi i mine øyne. Fake, diger grill, unødvendig langt panser og overdrevent mye bling.

Diskutere smak er morro :)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Bra ikke alle kjører rundt i samme bil - ville vært svært kjedelig om alle likte det samme...

Det som har forundret meg de siste årene er hvordan TM3 og model S har blitt omfavnet av ganske mange.
Trodde alle ville ha SUV eller stasjonsvogn - men den trenden snudde fort.
Nå har vel Elon selv sagt at Model Y vil selge i bøtter og spann - for her har du en bil i et segment som alle elsker...
Det som er litt "skummelt" for dagens S og 3 eiere er at når vi får model Y og andre SUV/Crossover varianter så kan folket faktisk velge mellom det og sedaner - og da sier min magefølelse at folk heller vi ha det enn f.eks model 3. 
Men jeg er neimen ikke sikker - så 2021 blir et spennende år i så måte - har folket endret mening og fortsetter å kjøpe sedaner også i 2021...eller er det over nå?

Jeg liker Model X av utseende - Model 3 er den stygge andungen i mine øyne - faktisk ikke så verst på bilder model 3 - men når du står der foran bilen så virker den så liten og rar foran og jeg blir plutselig så stor.
Model Y har jeg ikke sett live - og akkurat som for model 3 så ser bildene ok ut - men jeg er redd fronten også her vil "dra den ned" når den kommer live. Jeg forstår selvfølgelig hvorfor designet er slik det er - det er aerodynamikk så det holder med en lav Cd. Men samtidig synes jeg fokuset på forbruk er så hinsides feilslått med elbiler generelt. 30% ekstra forbruk er i kroner å ører så lite forskjell i bruk at det betyr overraskende lite. Mye mindre enn f.eks 30% ekstra forbruk på bensin eller diesel hvilket jo er enorme forskjeller.

For å konkludere min smak - nei hverken model Y eller 3 er pene biler, men designet ut fra hensyn til aerodynamikk hvilket gjør dem litt rare i fronten.....

Thomas Parsli

Jeg er glad vi har forskjellig smak, men er litt overrasket over at elbiler designet for å se ut som en 10 år gammel fossilbil fremheves som pene eller moderne  :o
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA