Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er Model Y (og model 3) en PEN bil ??

Startet av TrondT1, lørdag 09. januar 2021, klokken 20:01

« forrige - neste »

TrondT1

 Du kan ikke vise dette vedlegget.

Er Model Y (og model 3) en PEN bil ??

Fronten til Model Y (og model 3) ser ikke spesielt vennlig ut. Ser ut som en gammen fisk.

Eller hva synes forsamlingen? Har Tesla truffet med bilenes utseende?

1000kwh

De har er særeget design som folk kjenner igjen. Ikke hørt noen jeg kjenner si noe stygt om Tesla.

Det finnes penere biler, men rekkevidde og forbruk er viktigst ;)

z4rd

Jeg synes Tesla på generelt grunnlag har truffet veldig godt med designen på sine modeller, både mtp at de holder seg «moderne» på samme tid som de er funksjonelle og effektive mht aerodynamikk.

Når det kommer til TM3 vs TMY vil jeg nok si at proporsjonalt så kommer TMY litt bedre ut. Begge er veldig rå fra gitte vinkler, som mange andre biler - samtidig som de er mindre fine fra andre vinkler.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

RJK

Sitat fra: TrondT1 på lørdag 09. januar 2021, klokken 20:01
 

Er Model Y (og model 3) en PEN bil ??

Fronten til Model Y (og model 3) ser ikke spesielt vennlig ut. Ser ut som en gammen fisk.

Eller hva synes forsamlingen? Har Tesla truffet med bilenes utseende?


Når man må photoshope/tegne inn i bildet for å få frem poenget sitt, så har man et dårlig poeng.


Det er ikke designperler, og noe som kommer opp blant de vakreste bildesign, og jeg synes det fungerer bedre på TMS spesielt, og delvis og på TMY. Men det er langt unna Chrysler Neon og Ford Ka.


Og skjønner at det for mange er vanskelig å venne seg til en front uten grill, eller antydning til slikt. Men når man klarer å kvitte seg med slike "fobier", så klarer man lettere og seg designen bak. Selv har jeg begynt å få det motsatte, altså at jeg reagerer negativt på store grillåpninger (Grisetrynet på ny BMW'er) og store åpninger for luftinntak.


Så for å runde av, ja, jeg synes TM3/TMY er "snacksy" biler. Men jeg ser at dette er veldig individuelt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Øyvind.h

Synes begge ser bra ut, i hvert fall med litt størrelse på hjulene. Ikke fra alle vinkler, men det er ikke uvanlig.

Designmessig synes jeg Model S er penest, men det er lettere å lage en slik bil veldig lekker.

Det er modeller fra andre merker jeg synes er ganske grelle, men forsøker i det lengste å pisse på andre og heller fokusere på det jeg liker. Unntaket er kanskje når en bilprodusent kjent for veldig mye fint plutselig kommer med noe horribelt som avviker til de grader.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Jeg liker TM3 veldig godt, og kona liker TMY bedre.
Jeg har aldri hørt noen si at de er stygge (unntatt her på forumet da), men at designet er uvant for mange det er klart.
En ting jeg har merket meg er at andre produsenter henter ideer fra Teslas design. Det sier jo noe.
Produkter som er tidlig ute med nytt design kan bli litt for mye for konservative sjeler.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

hELgenen

Min kone hater TM3. Jeg ville ha en slik som pendlebil,men hun gikk høyt ut og sa at hun aldri ville sitte i en bil der det så ut som en satt på asfalten. Og rett skal være rett,den har en snodig kort front og en seteposisjon som gir inntrykk av at de foran sitter å skal slikke asfalten. Står en foran bilen så er det vanskelig å venne seg til hvor lavt panseret er. Aerodynamisk rett,men designmessig går tankene fort til et akebrett på vei under en lastebil. Er noe feil med proposjonene som gjør at en tenker at bilen ikke er trygg i trafikken. Etter nærmere ettertanke så måtte jeg si meg enig med min kone. Så hverken Y eller 3 vil få innpass her dessverre

Electric cars in Norway

#7

Øyvind.h

Sitat fra: Handyman på lørdag 09. januar 2021, klokken 20:48
Jeg liker TM3 veldig godt, og kona liker TMY bedre.
Jeg har aldri hørt noen si at de er stygge (unntatt her på forumet da)
Enig. Stort sett forutsigbar nedrakking :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway


Magnus Hansen

Verden lider jo dessverre av suv fiksering hvor det av en eller annen grunn blir sett på som pent at biler er like høye som de er lange. I den sammenheng så skjønner jeg at en del synes sittestillingen blir lav i 3ern. Og selvfølgelig vil panseret oppleves lavt i forhold til det som er normen i dag. Vi få som fremdeles liker «car shaped cars» vil synes 3ern er elegant. Den «sure» fronten har jeg dog fremdeles ikke blitt helt bestevenn med. Og synes den blir ekstra snodig på Y hvor den er høyere.

Øyvind.h

Sittehøyde er en vanesak. Før jeg fikk Model X var jeg veldig klar på at vanlig personbil var best mtp kjørefølelse og sittehøyde.
Men så kjørte jeg X en stund. Rett nok er det plusser og minuser ved å sitte så høyt, men ble vant til det og synes nå ordinære personbiler er lave, Model 3 inkludert.

Men - det er en vanesak. Hadde jeg kjøpt Model 3 tar det ikke lang tid før jeg blir vant med den høyden, og setter pris på fordelene ved å sitte lavere enn i en SUV.
Forstår dog eldre som gjerne vil ha så enkel inn/utstigning som mulig. For dem kan Model 3, S og tilsvarende by på litt mye ubehag.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway


Tellus

Model X og Model Y er blant de styggeste bilene jeg vet om. Model 3 er akseptabel. Model S var nesten vakker da den dukket opp for mange års siden. Lurer på om Tesla har det i seg å kunne designe noe som er estetisk tiltalende lengre.

pekle

Syns 3 stort sett er vellykket, bortsett fra rett bakfra. Y er den lett overvektige søstra. Er nok størst sjanse for nåværende 3 blir byttet i en ny 3, heller enn en Y ved neste bytte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA