Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Smålading bra for batteri?

Startet av KopitesPM, lørdag 09. januar 2021, klokken 16:54

« forrige - neste »

KopitesPM

Har søkt og fant ingen gode svar.

Hvor lurt er det å små/klattlade elbil?

Jeg holder meg innenfor 20-80%. Vi tar ofte småturer hvor jeg kun bruker ca10% strøm. Er det da lurt å sette bilen på lading eller burde jeg bruke den mer før den lades? Hva er best for batteriet?

hanche

Jeg kan ikke påberope meg noen autoriteter her, men har bestemt det inntrykket at å holde seg innenfor 20–80%, slik du gjør, er av de viktigste tingene du gjør. Jeg tviler på at smålading gjør skade, i hvert fall ikke sammenlignet med hurtiglading.

En anbefaling jeg ser for mobiltelefonbatterier er at man en gang i blant lader batteriet helt opp og så bruker telefonen til batteriet er tomt. Dette skal være for å kalibrere programvaren som styrer batteriet eller noe slikt. Jeg har aldri sett samme råd for elbilbatterier. Uansett er det nok en dårlig idé å kjøre batteriet helt tomt, men å lade det til 100% og så vente til du er under 10% før du lader igjen, et par ganger i året, er kan hende en tanke. Men det krever litt planlegging. Ikke lett å få til i en ellers hektisk hverdag.

Å unngå at bilen blir stående lenge med fulladet batteri i sommerhalvåret er i hvert fall lurt. Når jeg parkerer bilen for en tre ukers periode hver sommer, sørger jeg alltid for at batteriet er omtrent halvfullt.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

elektrolux

Tenk deg at en vanlig kjøretur i praksis er både utlading og lading i form av regenerering. Hadde klattlading vært uheldig ville ikke bilene hatt regenereringsfunksjon.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA