Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

bruk av startkabel

Startet av DavidSua, fredag 19. mars 2021, klokken 19:46

« forrige - neste »

DavidSua

Hei! jeg har lest at det er startkabel for disel eller bensin. Jeg har et vanlig startkabel at jeg brukte en gang med firma diselbil, og jeg lurer på hvis jeg kan bruke også med min 12v batteri av min Ioniq, hvis en dag jeg har behov av det :-) Er det noe spesiell jeg må vite fordi det er en elbil? takk for hjelpen:-)

hanche

Jeg måtte tenke meg om litt før jeg skjønte hva du snakket om. Hoppkabel, det høres ut som en direkte oversettelse til norsk av jump cable. Vi kaller det startkabel på norsk.   ;)

Jeg vet faktisk ikke om det er noe man må passe mer på fordi det er elbil enn hvis det er fossilbil. Alle moderne biler er fulle av elektronikk som i prinsippet (og kanskje i praksis) kan bli ødelagt ved feil bruk av startkabler. Men jeg vet ikke hvor stor risikoen er når man bruker dem «rett». Problemet er jo at den som hjelper deg, kanskje ikke har så mye peiling, og lager en kortslutning eller det som verre er, og ødelegger elektronikken i både din og hans egen bil.

Et alternativ kan være en såkalt starthjelp, noe ala denne:

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/starthjelp/kompakt-starthjelppowerpack-2000035586

Det kreves jo mye mindre strøm for å få liv i en elbil enn en fossilbil, så jeg har gått til innkjøp av en slik.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

DavidSua

Sitat fra: hanche på fredag 19. mars 2021, klokken 20:35
Jeg måtte tenke meg om litt før jeg skjønte hva du snakket om. Hoppkabel, det høres ut som en direkte oversettelse til norsk av jump cable. Vi kaller det startkabel på norsk.   ;)

Jeg vet faktisk ikke om det er noe man må passe mer på fordi det er elbil enn hvis det er fossilbil. Alle moderne biler er fulle av elektronikk som i prinsippet (og kanskje i praksis) kan bli ødelagt ved feil bruk av startkabler. Men jeg vet ikke hvor stor risikoen er når man bruker dem «rett». Problemet er jo at den som hjelper deg, kanskje ikke har så mye peiling, og lager en kortslutning eller det som verre er, og ødelegger elektronikken i både din og hans egen bil.

Et alternativ kan være en såkalt starthjelp, noe ala denne:

https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/starthjelp/kompakt-starthjelppowerpack-2000035586

Det kreves jo mye mindre strøm for å få liv i en elbil enn en fossilbil, så jeg har gått til innkjøp av en slik.

takk, ja det var det, startkabel :-)


hanche

Det er vel litt for optimistisk å anta at den kan lade et bilbatteri nok til å bety noe, men den skal i hvert fall kunne løfte spenningen såpass at du får start på bilen. Og så snart du har det, vil jo hovedbatteriet i bilen lade 12V-batteriet, så da bare kobler du fra starthjelpen, lukker panseret, og kjører. Men så bør du ikke skru av bilen for tidlig, men gi den tid til å lade 12V-batteriet.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Trekkoppbil

Det viktige med startkabler, er at de er tilgjengelige når man trenger dem, så man bør passe på å ha de i bilen.  De behøver ikke være så tjukke for en elbil, men hvis man skal hjelpe andre som har startmotor, så kan det være bra å ha tillstrekkelig kabel.

En fare jeg kan tenke meg, er om man er sleivete  med plusskabelen, og den slenger bort i karossieret mens den andre enden er plugga i en plusspol.  Derfor bør man vente med å sette på minuskabel mellom bilene, inntil plusskabelen er tryggt på plass, og man bør fjerne minuskabelen før man vimser med plusskabelen igjen.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA