Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hva drar strøm fra 12v batteriet?

Startet av spiralvimpel, lørdag 19. desember 2020, klokken 19:28

« forrige - neste »

spiralvimpel

Hei.


Jeg vet at oppstart av (el-)biler tapper 12v-batteriet for strøm, men gjelder det også ved bruk av ting som setevarmer og varmetråder på vinduer? Usikker på hvor forsiktig jeg skal være med bruk av bl.a. setevarmer nå på vinteren, for jeg vil ikke risikere å tømme 12v batteriet.

Erik Ola Ulvestad

#1
Generellt går vel det meste av tradisjonelle bilfunksjonar på 12V. Dvs lys, vifte, vindusvisker, spyler, varmetråder, bremseforsterket(?), servostyring, stereo, m.m. varmepumpe er eg usikker på.
Vedlikeholdslading av 12V skjer jo frå framdriftsbatteri, men for ein del modellar faktisk kun når bil er i drift ("tenning " på) Problemet blir derfor det same som med en fossilbil som blir for lite kjørt, forbruket blir større enn tilførselen.
Men, for all del, kjør på, skal da vel ikkje fryse? Eg køyrer 2 x 30 min til jobb kvar dag, med varme, setevarme, rattvarme og har aldri hatt 12V problem med min Leaf.

~~~~~~~~~~~~~
Privat: Interesse for ladesystemer.
Jobb:
Malthe Winje Automasjon AS
www.mwg.no
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Orbit

Elbiler tapper 12V bare ubetydelig mer ved småkjøring i forhold til langkjøring. Det er litt høyere viftehastighet for å få riktig temperatur etter hver start, mens selve varmen kommer ikke fra 12V. 12V-omformeren fra framdriftsbatteriet leverer mye mer enn du trenger i gjennomsnitt (selv med alt av vite/setevarme/lys etc). Så jeg tror du aldri vil klare å kjøre 12V-batteriet tomt på en elbil ved å bruke den - selv med småkjøring -, så lenge du har strøm på hovedbatteriet.

Det som kan tømme 12V er strømtyver mens bilen er parkert, akkurat som på alle andre biler. (Lys som står på, dashcam etc).

På fossilbiler er det et stort energiuttak for hver start av motor, og du skal kjøre ganske mange minutter før dette er ladet tilbake på 12V, spesielt på vinteren. Denne problemstillingen finnes ikke på elbiler.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA