Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading under 60kw halv pris?

Startet av JorEl, lørdag 09. januar 2021, klokken 13:55

« forrige - neste »

JorEl

Ladet på gamle ladestasjonen på Aksdal i dag. Kjørte 1mil først og begynte med ca 35kw/t. Batteriet var selfølgelig ikke varmt nok til å ta unna mer. Tesla sine priser skal vel være 1,7kr pr kw og halv pris om man lader under 60kw/t.
Ladefarten sank ned mot 30kw og jeg tittet på prisen når jeg hadde tanket opp 10kw. Prisen viste 17kr. Altså full pris.
Timet også ladingen, for gøy, slik at når bilen tippet over til 10kw, så stykket jeg på knappen : stopp lading...da spratt prisen opp til 18,7kr...slik at jeg betalte 1,87pr kw.
Ladefarten på min S75D har aldri vært i nærheten av andre på forumet, så min trøst har vært at jeg lader til halv pris under 60kw. Men akk ikke nå lenger. Blir ikke fattig, men det er jo ikke Tesla heller, lenger :police:

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

z4rd

#1
Det er riktig som du påpeker at det skal være halv pris under 60kW.

Dobbeltsjekk inne på Tesla-kontoen din - under historikk.

Jeg ser av mine egne ladesesjoner en snitt på hhv. kr 1,64, 1,67 og 1,70 pr. kWh - sjeldent ladet med lav effekt... Det er i alle fall dette som fremkommer av betalingshistorikken min, og jeg kan ikke se at det noen gang er noe over 1,70.

Litt på siden - men mener å huske at du bruker SuC Aksdal som din hjemmelader? ;)
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

JorEl

#2
Sitat fra: z4rd på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:42
Det er riktig som du påpeker at det skal være halv pris under 60kW.


Litt på siden - men mener å huske at du bruker SuC Aksdal som din hjemmelader? ;)
Du husker godt og litt feil.

Jeg kjøpte en ny S, med 6mnd gratis superlading. Siden det var så kjekt å kjøre, handlet vi på den butikken med best utvalg på frukt og grønt. Da kunne vi bruke SuC. Det er 2 år siden ;)
Problemet mitt på denne tiden var at jeg alltid ladet rundt 30kw/t, og jeg forstod ikke hvorfor. Jeg var jo ny Tesla-eier og forstod ikke at Teslas regler og løfter..er et stort "sammensurium" :police:


Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Handyman

#3
Nå roter dere fælt.
Når ladingen er priset pr kW/t er prisen lik uansett hvilken effekt man lader med. Hvorfor skulle de selge strømmen billig når man lader på lav effekt??
Det dere antakelig tenker på er når Tesla priser ladingen pr minutt, da er det forskjell over og under 60kW (ikke kWt) ladeeffekt slik at prisen pr kW/t ikke blir helt urimelig.

JorEl: du blander også kW og kWt
Les deg opp her:
https://blogg.fortum.no/hva-er-forskjellen-pa-kilowatt-kw-og-kilowatt-timer-kwh
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

z4rd

#4
Stemmer, nesten.

Ref. nederste punktet - du får halv pris når du f.eks deler strømmen. Fordi du rett og slett får lavere effekt og tregere lading. Dette er uavhengig av regnemåte pr. min vs kWh.

Fra Tesla.com:

SitatNår det er mulig blir eiere fakturert per kWt (kilowattime), noe som er den mest rettferdige og enkle metoden. På andre områder, fakturerer vi for tjenesten per minutt.

Ved fakturering per minutt, tas det i betraktning to nivåer av endringer i ladehastigheten, kalt "nivå 1" og "nivå 2".

Nivå 1 gjelder mens bilene lades ved eller under 60 kW, og nivå 2 gjelder mens bilene lades over 60 kW. Nivå 1 er halve prisen av nivå 2.

Nivå 1 gjelder også når bilen deler supercharger-strøm med en annen bil.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

JorEl

Ok pr minutt :+1:
kw og kw/t...jada
Takk for presiseringene.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Øyvind.h

Sitat fra: Handyman på lørdag 09. januar 2021, klokken 17:28
Hvorfor skulle de selge strømmen billig når man lader på lav effekt??
Er ikke det åpenbart? Å levere 60kW er jo billigere enn 150kW mtp effektledd til netteier?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: z4rd på lørdag 09. januar 2021, klokken 18:46
Stemmer, nesten.

Ref. nederste punktet ...

Som det står litt høyere opp så gjelder "Nivå 1" og "Nivå 2" kun dersom de fakturerer per minutt. Ved fakturering pr. kWt er det ikke noen nivåer.
Model S 85D

Handyman

Sitat fra: z4rd på lørdag 09. januar 2021, klokken 18:46
Stemmer, nesten.

Ref. nederste punktet - du får halv pris når du f.eks deler strømmen. Fordi du rett og slett får lavere effekt og tregere lading. Dette er uavhengig av regnemåte pr. min vs kWh.

Fra Tesla.com:

SitatNår det er mulig blir eiere fakturert per kWt (kilowattime), noe som er den mest rettferdige og enkle metoden. På andre områder, fakturerer vi for tjenesten per minutt.

Ved fakturering per minutt, tas det i betraktning to nivåer av endringer i ladehastigheten, kalt "nivå 1" og "nivå 2".

Nivå 1 gjelder mens bilene lades ved eller under 60 kW, og nivå 2 gjelder mens bilene lades over 60 kW. Nivå 1 er halve prisen av nivå 2.

Nivå 1 gjelder også når bilen deler supercharger-strøm med en annen bil.
Nei, Nei Nei! Nivåene gjelder bare når de priser pr minutt.
Når de priser pr kWt så betyr lavere effekt kun at du må tilbringe mer tid til lading. Prisen blir eksakt den samme pr kwt!!
kWt er et mengdemål
kW er effekt/ladehastighet
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: JorEl på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:28
Ok pr minutt :+1:
kw og kw/t...jada
Takk for presiseringene.
Og da bør du jo redigere emnet på tråden så den ikke er feil ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 09. januar 2021, klokken 19:45
Sitat fra: Handyman på lørdag 09. januar 2021, klokken 17:28
Hvorfor skulle de selge strømmen billig når man lader på lav effekt??
Er ikke det åpenbart? Å levere 60kW er jo billigere enn 150kW mtp effektledd til netteier?
Det er nok ikke grunnen.
Å selge strøm (kWt) krever konsesjon. Det hadde ikke tesla i starten og måtte da i stedet selge en tjeneste (lading pr minutt). Det er grunnen til a flere operatører priser pr minutt, som er en ganske unøyaktig/urettferidg prismodell. Det er derfor de halverer prisen når effekten er lav, slik at prisen pr kWt ikke blir helt på viddene.
Alle kan selge en tjeneste, men ikke alle kan selge strøm. Ja det er litt rart.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Er det noen som har ladet på SuC i det siste hvor de fakturerer minutter? Jeg har ikke sjekket alle, men har så langt bare sett priser pr kWt.
Jeg mistenker at minuttprising ikke lenger benyttes (i Norge), etter at Tesla fikk konsesjon, og at temaet i denne tråden derfor kun har teoretisk verdi.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RJK

Sitat fra: Handyman på søndag 10. januar 2021, klokken 13:27
Er det noen som har ladet på SuC i det siste hvor de fakturerer minutter? Jeg har ikke sjekket alle, men har så langt bare sett priser pr kWt.
Jeg mistenker at minuttprising ikke lenger benyttes (i Norge), etter at Tesla fikk konsesjon, og at temaet i denne tråden derfor kun har teoretisk verdi.


Det var lenge usikkert om det var lov å fakturere per kWh, frem til avklaring fra bl.a. Enova. Da det ble avklart at dette ikke krevde konsesjon, så gikk tesla vekk fra minuttprising, og over til kun kWh-prising.


Andre leverandører gikk til å kombinere kWh og minutt underunnskyldning av at man og betalte for parkeringen, og det skulle være insentiv til ikke å stå for lenge. I ettertid har bl.a. Circle K og Ionity kommet til, og holdt seg til ren kWh-prising foruten introtilbud med lav pris per sesjon.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: RJK på søndag 10. januar 2021, klokken 18:50
Sitat fra: Handyman på søndag 10. januar 2021, klokken 13:27
Er det noen som har ladet på SuC i det siste hvor de fakturerer minutter? Jeg har ikke sjekket alle, men har så langt bare sett priser pr kWt.
Jeg mistenker at minuttprising ikke lenger benyttes (i Norge), etter at Tesla fikk konsesjon, og at temaet i denne tråden derfor kun har teoretisk verdi.


Det var lenge usikkert om det var lov å fakturere per kWh, frem til avklaring fra bl.a. Enova. Da det ble avklart at dette ikke krevde konsesjon, så gikk tesla vekk fra minuttprising, og over til kun kWh-prising.


Andre leverandører gikk til å kombinere kWh og minutt underunnskyldning av at man og betalte for parkeringen, og det skulle være insentiv til ikke å stå for lenge. I ettertid har bl.a. Circle K og Ionity kommet til, og holdt seg til ren kWh-prising foruten introtilbud med lav pris per sesjon.
Takk for detaljer!
Var ikke klar over at konklusjonen ble at det ikke var behov for konsesjon.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA