Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Montere senkefjærer på TM3

Startet av khavre00, fredag 08. januar 2021, klokken 20:18

« forrige - neste »

khavre00

Jeg venter på ny TM3LR, og vurderer å senke den med senkefjærer fra H&R. Mener TM3 ser utrolig lekker ut når den er senket!

Er det noen som har gjort dette, og kan dele deres erfaringer her?

Hvordan er bilen å kjøre etter den er senket?
Opplevd noen problemer med ekstraordinær slitasje på dekk? Annet?
Antar dere har gjennomført hjulstillingskontroll. Hvor fikk dere dette gjort? Hos Tesla SC? Pris?
Har dere fått dette skrevet inn i vognkortet? Erfaringer fra Trafikkstasjonen?

På forhånd takk til deres som gidder å svare meg!

trykkertor

Tesla vil ikke foreta hjulstilling på uoriginale deler.
Mange seriøse dekkforhandlere og uavhengige verksteder kan utføre hjulstilling på Tesla.

Jeg bestilte hjulstillingskontroll på min helt standard Model 3 LR. Men ble avslått kontroll hos Tesla da felgene som stod på bilen ikke var originale Teslafelger.
Tesla sa jeg kunne komme tilbake når originale hjul var montert. De sa samtidig at mange dekkforhandlere og verksteder kunne ta kontrollen for meg med de uoriginale felgene på.

thebadger

Sitat fra: khavre00 på fredag 08. januar 2021, klokken 20:18
Jeg venter på ny TM3LR, og vurderer å senke den med senkefjærer fra H&R. Mener TM3 ser utrolig lekker ut når den er senket!

Er det noen som har gjort dette, og kan dele deres erfaringer her?

Hvordan er bilen å kjøre etter den er senket?
Opplevd noen problemer med ekstraordinær slitasje på dekk? Annet?
Antar dere har gjennomført hjulstillingskontroll. Hvor fikk dere dette gjort? Hos Tesla SC? Pris?
Har dere fått dette skrevet inn i vognkortet? Erfaringer fra Trafikkstasjonen?

På forhånd takk til deres som gidder å svare meg!
Tesla gjør absolutt ikke noe sånt arbeid for deg. Tvert i mot kommer sånne modifikasjoner til å få dem til å se etter feil når du er på service (men de må fortsatt bevise det).
Det største problemet med opphenget til TM3 er at demperne (ikke et stort problem), du merker det veldig godt på ujevnt underlag.
Dersom du senker på senkefjærer blir dette enda mer merkbart, og bilen blir veldig hard og ubehagelig å kjøre.
Hvis du bytter til et fullstendig senkesett, eller coilovers som det heter, så vil du få dempere og fjærer som håndterer senkingen uten at bilen nødvendigvis blir veldig hard.
Det sagt, så vidt jeg vet er det bare 1 senkesett som har TUV godkjenning for Tesla Model 3, nemlig KW v3 coilovers. Disse koster deg rett i overkant av 20k med TOCN rabatt, pluss montering. Montering av KW v3 og 4-hjulskontroll får du hos Bileksperten Bosch for noe sånt som ~7k med TOCN rabatt.
Uten TUV-godkjenning så får du ikke godkjent bilen hos biltilsynet, så jeg ville vært veldig nøye på hva jeg valgte.

Jeg bestilte seg MountainPass Performance sine Comfort Coilovers, disse er basert på KW sine street comfort, men det viste seg at selv om dette sette har TUV-godkjenning så er det ikke eksplisitt godkjent for Model 3, så dermed ville jeg ikke fått det godkjent.

Alt det sagt, KW v3 på Model 3 er FANTASTISK. Hvis du har råd til det så blir det en helt ny bil å kjøre. Den blir mer behagelig fordi demperne slår ikke ut like fort som originale, du får bedre rekkevidde ved å senke den litt, og den sitter enda bedre limt på veien.

khavre00

Coilovers er selvsagt ett bedre alternativ, men også mye dyrere. Akkurat nå er ikke økonomien der...

Jeg ser at BeGood har fjærer fra H&R til salgs (til en bra pris), som virker å være TUV godkjent spesifikt for TM3: https://www.begood.no/products/senkefjaerer-hr-tesla-model-3
Dette bør vel være mulig å få godkjent på bilen?

Hadde vært interessant å høre om noen har fått erfaringer fra Trafikkstasjonen når de skulle godkjenne senking, og hvilke senkesett dere har valgt?

Ser forøvrig at det er gode priser på hjulstillingskontroll hos Dekkmann, for TOCN medlemmer. 998 kr for kontroll, inkl justering. Jeg fikk nettopp pris fra Ford for tilsvarende arbeid på min eksisterende bil på 2700 kr... Er store prisforskjeller der ute.

Angående garanti så vil alltid forhandlere/fabrikanter være skeptiske til uorginale deler på bilen, men her snakker vi bare om 2 cm lavere enn originalt på Performance. Hva er det verste som kan skje om jeg senker bilen?

thebadger

Sitat fra: khavre00 på fredag 08. januar 2021, klokken 22:38
Coilovers er selvsagt ett bedre alternativ, men også mye dyrere. Akkurat nå er ikke økonomien der...

Jeg ser at BeGood har fjærer fra H&R til salgs (til en bra pris), som virker å være TUV godkjent spesifikt for TM3: https://www.begood.no/products/senkefjaerer-hr-tesla-model-3
Dette bør vel være mulig å få godkjent på bilen?

Hadde vært interessant å høre om noen har fått erfaringer fra Trafikkstasjonen når de skulle godkjenne senking, og hvilke senkesett dere har valgt?

Ser forøvrig at det er gode priser på hjulstillingskontroll hos Dekkmann, for TOCN medlemmer. 998 kr for kontroll, inkl justering. Jeg fikk nettopp pris fra Ford for tilsvarende arbeid på min eksisterende bil på 2700 kr... Er store prisforskjeller der ute.

Angående garanti så vil alltid forhandlere/fabrikanter være skeptiske til uorginale deler på bilen, men her snakker vi bare om 2 cm lavere enn originalt på Performance. Hva er det verste som kan skje om jeg senker bilen?
Hvis du har fått defekte fjærer så dekkes det ikke av garanti i motsetning til originale.
Dersom det fører til unødvendig slitasje på dempere så kan de nekte å fikse de på garanti (men igjen, det må være grunnlag for å si at dette er årsaken).

Uansett, dersom EG-TG-Nr i TUV-dokumentet stemmer over ens med det som står i vognkortet ditt så er du good2go, du må bare bestille time hos vegvesenet (og ta med dokumentasjon)
Husk at 4-hjulskontroll er super-viktig. Bileksperten Bosch er eksepsjonelt gode, men jeg vet ikke om du bor i nærheten av dem, men de er ikke de eneste flinke i Norge.

khavre00

Jeg har ikke mulighet til å sjekke om EG-TR nr stemmer overens med bilen, da jeg ikke har fått min enda. Venter på en TM3LR -21.

Ser at EG-TR nr i TUV godkjenningen er: e4*2007/46*1293*.

Noen med -21 TM3LR som kan sjekke hva de har i vognkortet?

Mondeo

Det verste som kan skje er vel at du skader batteriet enklere.. har slått nedi med batteriet flere ganger og jeg har en Long Range som er høyere enn orginal Performance..

Men Model 3 ser veldig bra ut med senk da.

Anbear

Jeg har et sett med ubrukte H&R fjærer til model3 performance. 2000kr pluss frakt :)
Skulle gjerne senket bilen, men konkluderte med at jeg trenger all bakkeklaringen som er.

Electric cars in Norway

#8
Sitat fra: Anbear på mandag 11. januar 2021, klokken 10:18
Jeg har et sett med ubrukte H&R fjærer til model3 performance. 2000kr pluss frakt :)
Skulle gjerne senket bilen, men konkluderte med at jeg trenger all bakkeklaringen som er.

Tips: Legg det ut på  kjøp/salg tråden oxo :+1: :+1:

Her: https://elbilforum.no/index.php?board=12.0

Der er det sikkert flere som kikker innom. 

Når det er sagt.. det er ikke noe som er fetere enn lavt oppsett og gromme felger/dekk :+1: :+1:

Almis

Bump

Noen som har gjort dette på 2021 m3p?

Monterte sommerhjula i dag og bilen er noen cm for høy etter min smak..
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

Hodetelefoner

Ingen forskjell på bilene ( i dette tilfellet).
Husk å ta en justering av instillingene etterpå.


Almis

Justering av innstillinger? Mener du hjulstillingskontroll?
2018 I-Pace First Edition
2019 i3 120AH Fully charged (Solgt)
2021 Model 3 Performace (Solgt)
2018 Model 3 SR+ (Solgt)

Wabby

Noen som har tatt mål fra bakken opp til batterikassa før og etter seng?
TM3P 2021 - Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA