Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ramle lyd fra forstilling/støtdempere på TMS 2020

Startet av oddinge73, fredag 08. januar 2021, klokken 18:03

« forrige - neste »

daktari

Lag en enkel bildeoppskrift som en youtube-video og lenke på TMC!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

oddinge73

Sitat fra: daktari på onsdag 03. mars 2021, klokken 10:17
Han her har identifisert noe av det dere snakker om:
https://youtu.be/-T3PYNsKKbQ

Utfordringen her er at det er noe med demperkonstruksjonen som gir disse lydene. E-tron har dem, men den er så mye bedre lyddempet at det er et lite problem. Mine Audi-mekanikere forklarte meg mer detaljert årsaken, men jeg har glemt det. De kalte det "vanlig luftfjæringslyd".
Du kan bytte dempere, men det hjelper i grunn ikke. Demperen har den lyden uansett, den er konstruert slik.


Ser den videoen er laget i 2017, var det ikke i 2017 eller 2018 Model S kom med nye støtdempere, som skulle fjerne den dunkelyden? Min lyd er ikke karakteristisk dunkelyd, mer en slags "vibrasjonsaktig" lyd.

Min bror kjører 2020 e-tron, og har også lyder fra støtdemperene sine. Sulland sier de er slik, og at det ikke kan fikses. Hører rykter om at mercedes har det samme. Mistenker at produsenten av disse er svakheten.

daktari

Sitat fra: oddinge73 på onsdag 03. mars 2021, klokken 15:56
Sitat fra: daktari på onsdag 03. mars 2021, klokken 10:17
Han her har identifisert noe av det dere snakker om:
https://youtu.be/-T3PYNsKKbQ

Utfordringen her er at det er noe med demperkonstruksjonen som gir disse lydene. E-tron har dem, men den er så mye bedre lyddempet at det er et lite problem. Mine Audi-mekanikere forklarte meg mer detaljert årsaken, men jeg har glemt det. De kalte det "vanlig luftfjæringslyd".
Du kan bytte dempere, men det hjelper i grunn ikke. Demperen har den lyden uansett, den er konstruert slik.


Ser den videoen er laget i 2017, var det ikke i 2017 eller 2018 Model S kom med nye støtdempere, som skulle fjerne den dunkelyden? Min lyd er ikke karakteristisk dunkelyd, mer en slags "vibrasjonsaktig" lyd.

Min bror kjører 2020 e-tron, og har også lyder fra støtdemperene sine. Sulland sier de er slik, og at det ikke kan fikses. Hører rykter om at mercedes har det samme. Mistenker at produsenten av disse er svakheten.
Ja og jo; 2016 "refresh" fikk nye luftfjærer fra Firestone, de klassiske hadde Continental eller Bosch tror jeg. Demperne er vel fra Bilstein i denne perioden. "Raven" har et annet oppsett vil jeg tro. Vet ikke om det egentlig er fjæra eller demperen som er problemet. De leveres kanskje som en samlet enhet? Det kom en revisjon på delenummeret en gang, men tror det var tidligst våren 2018.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

oddinge73

La ut en link til video hvor en kan høre lyden. Noen som kjenner denne igjen?

https://youtu.be/bU8UbFgVKoo

Muffinman

Tror faktisk til og med jeg ville blitt forbanna om jeg ble avspist med "skal være sånn" eller lignende på dette. Jeez.

oddinge73

Sitat fra: Muffinman på onsdag 03. mars 2021, klokken 21:09
Tror faktisk til og med jeg ville blitt forbanna om jeg ble avspist med "skal være sånn" eller lignende på dette. Jeez.

Du kan tro jeg er ikke mye happy. At Tesla bare kan avvise dette, og ikke i det minste være imøtekommende på hvordan dette kan løses, eller vilje til å finne løsinger.

Jeg har forståelse av at det er komponenter er ulike, men at deres spesifikasjoner har så store toleranser burde de sett på. Lurer på om Tesla sjefer ville kjørt rundt i en skrangle bil ?:D

Har sendt en formell klage til Tesla, så blir spennende å se hva som kommer ut av dette.

overskyet

Sitat fra: oddinge73 på onsdag 03. mars 2021, klokken 20:14
La ut en link til video hvor en kan høre lyden. Noen som kjenner denne igjen?

https://youtu.be/bU8UbFgVKoo

Så når du kjører over eksempelvis Hemsedalsfjellet med skrapet is på veien, så skrangler det slik non-stop?

oddinge73

Sitat fra: overskyet på torsdag 04. mars 2021, klokken 00:42
Sitat fra: oddinge73 på onsdag 03. mars 2021, klokken 20:14
La ut en link til video hvor en kan høre lyden. Noen som kjenner denne igjen?

https://youtu.be/bU8UbFgVKoo

Så når du kjører over eksempelvis Hemsedalsfjellet med skrapet is på veien, så skrangler det slik non-stop?

Ja det stemmer, når underlaget er veldig ujevnt, så er det den lyden man hører hele turen, og det mener Tesla er innenfor spesifiksasjoner. Tro om alle Tesla sjefer ville hatt det slik?

Jeg må si at Teslas krav til toleranse i spesifikasjonene er meget store. Håper jeg får løst det på et vis.

overskyet

Sitat fra: oddinge73 på torsdag 04. mars 2021, klokken 09:35
Sitat fra: overskyet på torsdag 04. mars 2021, klokken 00:42
Sitat fra: oddinge73 på onsdag 03. mars 2021, klokken 20:14
La ut en link til video hvor en kan høre lyden. Noen som kjenner denne igjen?

https://youtu.be/bU8UbFgVKoo

Så når du kjører over eksempelvis Hemsedalsfjellet med skrapet is på veien, så skrangler det slik non-stop?

Ja det stemmer, når underlaget er veldig ujevnt, så er det den lyden man hører hele turen, og det mener Tesla er innenfor spesifiksasjoner. Tro om alle Tesla sjefer ville hatt det slik?

Jeg må si at Teslas krav til toleranse i spesifikasjonene er meget store. Håper jeg får løst det på et vis.

Ok, ser ut som enda en ting som må være fiksa på ny model S (i tillegg til lys) for at jeg skal ta ut bilen.

mthoring

Er dette et Raven-spesifikt problem? Har ikke lagt merke til noe plagsom skrangling/romling fra understellet på min høst 2017 S. Vil i hvertfall tro jeg hadde lagt merke til det, da jeg har generell OCD på ulyder, og har hatt bilen på verksted 5 ganger på grunn av diverse ulyder i interiør.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Alfa Bergen

Sitat fra: mthoring på torsdag 04. mars 2021, klokken 18:04
Er dette et Raven-spesifikt problem? Har ikke lagt merke til noe plagsom skrangling/romling fra understellet på min høst 2017 S. Vil i hvertfall tro jeg hadde lagt merke til det, da jeg har generell OCD på ulyder, og har hatt bilen på verksted 5 ganger på grunn av diverse ulyder i interiør.
Nei. Min 2019 (ikke raven) har akkurat samme problemet
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

oddinge73

Sitat fra: Alfa Bergen på torsdag 04. mars 2021, klokken 18:45
Sitat fra: mthoring på torsdag 04. mars 2021, klokken 18:04
Er dette et Raven-spesifikt problem? Har ikke lagt merke til noe plagsom skrangling/romling fra understellet på min høst 2017 S. Vil i hvertfall tro jeg hadde lagt merke til det, da jeg har generell OCD på ulyder, og har hatt bilen på verksted 5 ganger på grunn av diverse ulyder i interiør.
Nei. Min 2019 (ikke raven) har akkurat samme problemet

Har du tatt dette opp med Tesla, og hva sa de evt. til deg?

Alfa Bergen

Sitat fra: oddinge73 på torsdag 04. mars 2021, klokken 20:40
Sitat fra: Alfa Bergen på torsdag 04. mars 2021, klokken 18:45
Sitat fra: mthoring på torsdag 04. mars 2021, klokken 18:04
Er dette et Raven-spesifikt problem? Har ikke lagt merke til noe plagsom skrangling/romling fra understellet på min høst 2017 S. Vil i hvertfall tro jeg hadde lagt merke til det, da jeg har generell OCD på ulyder, og har hatt bilen på verksted 5 ganger på grunn av diverse ulyder i interiør.
Nei. Min 2019 (ikke raven) har akkurat samme problemet

Har du tatt dette opp med Tesla, og hva sa de evt. til deg?
Har tatt det opp med dem 4 ganger. Ved tredje undersøkelse av en mobil servicemann ble det avgjort at luftfjæringene foran måtte skiftes og servicetime ble bestilt. Like vel valgte Tesla Kokstad å ikke skifte dem siden de ikke kunne høre de lydene som serviceteknikeren som var hjemme hos meg kunne bekrefte, beskrive og diagnostisere. Ble altså enda en bomtur til verkstedet. Fikk heldigvis ikke noe krav om betaling for diagnostisering. Er drittlei av dette, så jeg håper at det finnes en måte å fikse dette snart.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

oddinge73

Sitat fra: Alfa Bergen på torsdag 04. mars 2021, klokken 23:11
Sitat fra: oddinge73 på torsdag 04. mars 2021, klokken 20:40
Sitat fra: Alfa Bergen på torsdag 04. mars 2021, klokken 18:45
Sitat fra: mthoring på torsdag 04. mars 2021, klokken 18:04
Er dette et Raven-spesifikt problem? Har ikke lagt merke til noe plagsom skrangling/romling fra understellet på min høst 2017 S. Vil i hvertfall tro jeg hadde lagt merke til det, da jeg har generell OCD på ulyder, og har hatt bilen på verksted 5 ganger på grunn av diverse ulyder i interiør.
Nei. Min 2019 (ikke raven) har akkurat samme problemet

Har du tatt dette opp med Tesla, og hva sa de evt. til deg?
Har tatt det opp med dem 4 ganger. Ved tredje undersøkelse av en mobil servicemann ble det avgjort at luftfjæringene foran måtte skiftes og servicetime ble bestilt. Like vel valgte Tesla Kokstad å ikke skifte dem siden de ikke kunne høre de lydene som serviceteknikeren som var hjemme hos meg kunne bekrefte, beskrive og diagnostisere. Ble altså enda en bomtur til verkstedet. Fikk heldigvis ikke noe krav om betaling for diagnostisering. Er drittlei av dette, så jeg håper at det finnes en måte å fikse dette snart.

Det der er rimelig uprofesjonelt av Tesla, og la en mekaniker overstyre en lyd en annen har hørt. Skulle tro at Tesla var bedre tjent med å bytte fjæringen for å få fornøyde kunder, og ta problemet opp med underleverandøren. Nå vet jeg derimot fra forumet at andre har byttet alt på eldre modeller, og lyden kommer tilbake. Men det er de "gamle" luftfjæringene. Trodde de nye faktisk var utbedret da selger fortalte dette.

Muffinman

En kan jo spørre seg hvorfor verkstedet gjør diagnose på en bil som er ferdig diagnostisert, pr definisjon av dem selv, og bare skal utbedre feilen?

Svaret ligger muligens ganske nær det faktum at de ikke har noen god fiks på problemet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA