Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ramle lyd fra forstilling/støtdempere på TMS 2020

Startet av oddinge73, fredag 08. januar 2021, klokken 18:03

« forrige - neste »

oddinge73

Min er helt ny, kjøpt desember 2020. Ble fortalt at de hadde nye fjæringer. Vet ikke når TMS fikk nye luftfjæringer da. Men hører rykter at audi e-tron har samme fjæringene, og at de også plages med noen av disse.

Fikk en mekaniker til å høre på lyden ifm bytte av dørhåndtaket. Han fortalte at da at jeg var uheldig. Noen av disse fjæringene har noen "feil" som lager lyder, men at de ikke er alvorlige nok til alltid å dekkes på garanti.

Har bestilt service, så er spent på hva de finner ut av dette.

Et annet merkelig design, setebeltet, eller festet til beltet ved dørstolpen ramler på setet når det kjøres på ujevn veg. I tilllegg lager det merker på plasten. Lagde en service på det også, men her kjøpte jeg møbelknotter og limte på. Diskret og lyden borte.

Jeg er generelt fornøyd med bilen, topp bil å kjøre. Men de har noe igjen på detaljene ennå. Venstre forskjerm ser ikke helt ut til å passe f.eks. Det er ujevn klaring i "skjøtene".

Bjørn

Sitat fra: Muffinman på lørdag 30. januar 2021, klokken 17:43

To besøk i Skodje (det andre ang en liten ting), så var bilen i orden for første gang :)

Må bare håpe at ting bedret seg etter at jeg forlot åstedet. Skodje har ihvertfall vært utelukkende imøtekommende, profesjonelle og jeg har alltid følt meg verdsatt som kunde der. Faktisk såpass at jeg ikke har prøvd Molde enda, som ligger flere mil og ei ferge nærmere. 

Hvis jeg kjøper ny Tesla er årsaken gjengen på verkstedet i Skodje :)

Greit å høre at man ikke er alene..  :P
men har for så vidt fått dette bekreftet flere ganger de utallige timene jeg har sittet på "venterommet" og hørt på misfornøyde kunder der komme med utblåsninger av varierende grad..
Har også begynt å bruke Skodje, og kan bare bekrefte Muffinmannen.. det var en annen verden! Der har dem bla en informasjonsflyt mellom kundemotaker og mekanikere/utførende personell.
Og, folkene i kundemotaket er ikke ungdommer totalt rensket for teknisk innsikt og forståelse!

Drivakslene mine er forresten klare for å byttes for 4 gang nå.. (45.000km)

Alfa Bergen

Sitat fra: Alfa Bergen på lørdag 23. januar 2021, klokken 10:53
Har fått vite at det er «shock towe brace» som skal skiftes på min for å fjerne rasle lydene. Er visst en slags egenutviklet gummi/ plastpakning som skal monteres i tillegg. Spent på resultatet.

Fasit etter å ha skiftet «shock tower brace» i dag: Raslelyden er AKKURAT DEN SAMME som før. Teknikeren sa at det ikke var annet å gjøre enn å skifte støtdemperne og at det er en garantireparasjon.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Bjørn

Sitat fra: Alfa Bergen på mandag 01. februar 2021, klokken 13:00
Sitat fra: Alfa Bergen på lørdag 23. januar 2021, klokken 10:53
Har fått vite at det er «shock towe brace» som skal skiftes på min for å fjerne rasle lydene. Er visst en slags egenutviklet gummi/ plastpakning som skal monteres i tillegg. Spent på resultatet.

Fasit etter å ha skiftet «shock tower brace» i dag: Raslelyden er AKKURAT DEN SAMME som før. Teknikeren sa at det ikke var annet å gjøre enn å skifte støtdemperne og at det er en garantireparasjon.

Jezzez..
Javel.. Er ikke overasket.
Jeg har allerede byttet mine dempere.. Med det resultatet at det ble litt bedre, i sånn ca én uke, så var lyden tilbake for fullt igjen!

oddinge73

Da har jeg hatt bilen på service for sjekk. De mener alt er iorden, men at noen vibrasjoner som genererer lyd annet sted i hjuloppheng. Dette er normalt sier de. Se svar fra Tesla:

"An inspection has been made on the lift of the entire suspension and the shocks, stabilizer bars and complete
suspension have been checked. everything has been tightened according to the specifications in the manual. During the test drive, no abnormality was observed in the suspension. The audible sound is produced by the vibration of the front bumper. The sound is a normal sound that is within the specifications, since it is a semi-mobile piece that absorbs oscillations, in turn it is on rubber supports to be able to withstand movements and pressures produced by the resistance of the wind the rattles, this part It is designed to absorb these vibrations and shocks in the event of a collision."


Hva er deres erfaringer, er det slik at man bare må akseptere lyder? Nytter det å klage dette inn?


Odd Inge

overskyet

Hvor mye lyder snakker vi egentlig om her? Jeg har en model s refresh i bestilling og slike ting skremmer jo vannet av meg. Skrangler det virkelig i helt nye biler?

oddinge73

Sitat fra: overskyet på tirsdag 02. mars 2021, klokken 22:08
Hvor mye lyder snakker vi egentlig om her? Jeg har en model s refresh i bestilling og slike ting skremmer jo vannet av meg. Skrangler det virkelig i helt nye biler?


Det avhenger hvor mye lyder plager deg, men det kan minne om "vibrasjonslyd" som varer i 0,1 sek eller noe. Kommer frem når man kjører på selv de minste "harde" ujevnheter. "myke" ujevnheter som fine farstdumper går fint. Kommer tydelig frem når man kjører på f.eks brostein, eller små hull i veien. Kjører man da lenge på en slik vei så er denne ramlelyden irriterende for meg. Nå er det selvsagt vanskelig å beskrive en lyd med ord.

Personlig synes jeg der er dårlig av Tesla og ikke ta dette mer seriøst og prøve å arbeide frem en løsning, en fix på problemet. Når man kjøper en bil til over 800k så forventer man litt mer kvalitet.

mj

Sitat fra: oddinge73 på tirsdag 02. mars 2021, klokken 22:21
Sitat fra: overskyet på tirsdag 02. mars 2021, klokken 22:08
Hvor mye lyder snakker vi egentlig om her? Jeg har en model s refresh i bestilling og slike ting skremmer jo vannet av meg. Skrangler det virkelig i helt nye biler?


Det avhenger hvor mye lyder plager deg, men det kan minne om "vibrasjonslyd" som varer i 0,1 sek eller noe. Kommer frem når man kjører på selv de minste "harde" ujevnheter. "myke" ujevnheter som fine farstdumper går fint. Kommer tydelig frem når man kjører på f.eks brostein, eller små hull i veien. Kjører man da lenge på en slik vei så er denne ramlelyden irriterende for meg. Nå er det selvsagt vanskelig å beskrive en lyd med ord.

Personlig synes jeg der er dårlig av Tesla og ikke ta dette mer seriøst og prøve å arbeide frem en løsning, en fix på problemet. Når man kjøper en bil til over 800k så forventer man litt mer kvalitet.

På min -18 har de byttet omtrent alt foran inkl begge dempere i fjor høst. Ulyden kommer tilbake umiddelbart.
Bestilte ny S i helgen da jeg trodde denne skranglingen var borte med det nye understellet. Denne lyden er så generende ved kjøring på brostein, grusveier og vinterveier med is som er litt sånn slitt og humpete.

Hvis denne lyden ikke er borte i de nye vil jeg faktisk vurdere å ikke ta ut bilen. Ikke for det at det er ett kjempeproblem men fordi jeg synes ikke at Tesla skal få holde på slik i årevis uten at det blir fikset. Er jo og flaut å ha ny bil med skranglelyder.
Tesla sier selv at lyden kommer i fra tannstanga og at denne lyden er innafor spec.
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

oddinge73

Hei.

Jeg er totalt enig med deg. Ramlelyden er ikke noe problem, mer enn at de med misofoni irriterer seg over den. Er ikke bekymret for sikkerheten.
Men når det kommer til finish på bilen, det som faktisk gjør bil til en bil i denne klassen, så bør lyder være borte og sammenføyninger mellom karrosserideler være symmetriske. Amerikanere sliter ennå med at noen karosserideler ikke passer. Det ser man tydelig at "skjøt mellom f.eks skjerm og kanal ikke jevn.

Jeg var så "uheldig" at jeg var på jobb på utleveringsdagen, og når jeg var hjemme, så var 7 dagers angrefrist utløpt. Denne var jeg ikke klar over ved kjøp av bilen. Så du kan ta ut bilen, teste den i 7 dager/1000 km, og dermed levere tilbake om du ikke er fornøyd.

Om jeg ikke når gjennom på noen måter, så vurderer jeg å kvitte meg med bilen. Jeg er enig med deg at Tesla kan ikke drive slik, hvertfall ikke på de dyreste segmentene.

daktari

Han her har identifisert noe av det dere snakker om:
https://youtu.be/-T3PYNsKKbQ

Utfordringen her er at det er noe med demperkonstruksjonen som gir disse lydene. E-tron har dem, men den er så mye bedre lyddempet at det er et lite problem. Mine Audi-mekanikere forklarte meg mer detaljert årsaken, men jeg har glemt det. De kalte det "vanlig luftfjæringslyd".
Du kan bytte dempere, men det hjelper i grunn ikke. Demperen har den lyden uansett, den er konstruert slik.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hodetelefoner

Istedenfor å bruke tid på å klage over et problem de ikke klarer å fikse. Så kan dere fjerne lyden selv. Eventuelt be tesla legge mellom oring ellernoe annet, neste gang dere bytter dempere. Lyden oppstår fordi demper komprimerer en pakning. På retur slår denne opp mot låseringen i toppen av demperen.
Den samme lyden er faktisk bak også. Men få klager over den der?
Kan se om jeg finner bilde.

daktari

Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 03. mars 2021, klokken 10:21
Istedenfor å bruke tid på å klage over et problem de ikke klarer å fikse. Så kan dere fjerne lyden selv. Eventuelt be tesla legge mellom oring ellernoe annet, neste gang dere bytter dempere. Lyden oppstår fordi demper komprimerer en pakning. På retur slår denne opp mot låseringen i toppen av demperen.
Den samme lyden er faktisk bak også. Men få klager over den der?
Kan se om jeg finner bilde.
Spennede, dette er nyttig!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hodetelefoner

Her er det litt for god klaring. (Er forresten her de fleste får lekaske etterhvert også. Så betaler de 10løk for ny demper. Istedenfor 2kr for ny pakning.. (Ved mindre man tjener 10.000kr i timen. Eller elsker jobben sin. Så må man jobbe inn unødvendig mange timer for noe som egentlig koster så lite 😆)

Hodetelefoner

Skal jeg være helt ærlig. Så Ble jeg nå usikker på om lyden kommer ifra "klaring" mellom stempelstangen " anlegget/ pakning og mutter. Den skruen skal ikke dras til mye.
Men jeg strammet den litt ekstra og la i mellom en oring på toppen.
Er snart 2 år siden. Så hukommelsen er ikke helt topp.
Men jeg slipper den jævla dunkingen.
De som gidder kan jo bare ta en test, stramme mutter litt ekstra. Teste.
Går overraskende fort når man har gjort det en gang.

Alfa Bergen

Sitat fra: Hodetelefoner på onsdag 03. mars 2021, klokken 11:04
Skal jeg være helt ærlig. Så Ble jeg nå usikker på om lyden kommer ifra "klaring" mellom stempelstangen " anlegget/ pakning og mutter. Den skruen skal ikke dras til mye.
Men jeg strammet den litt ekstra og la i mellom en oring på toppen.
Er snart 2 år siden. Så hukommelsen er ikke helt topp.
Men jeg slipper den jævla dunkingen.
De som gidder kan jo bare ta en test, stramme mutter litt ekstra. Teste.
Går overraskende fort når man har gjort det en gang.

Dette var virkelig spennende! Jeg har irritert meg over denne raslelyden omtrent siden bilen var ny i 2019. Tesla har nå undersøkt bilen 4 ganger og forsøkt å få bort lyden uten å lykkes. Dette er jeg ganske sikker på at de ikke har forsøkt.

Jeg er ikke mekaniker, men er heller ikke redd for å skru selv. Har du mulighet til å beskrive litt nærmere hvordan en kommer til her og hva som jeg skal gjøre for å få tightet denne mutteren?
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA