Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ramle lyd fra forstilling/støtdempere på TMS 2020

Startet av oddinge73, fredag 08. januar 2021, klokken 18:03

« forrige - neste »

Alfa Bergen

Jeg hadde en mobile servicetekniker på besøk i dag for å fikse noe helt annet. Da han var ferdig, ba jeg ham om å bli med på en kort prøvetur for å høre på lydene. Han kjente igjen lyden, og sa at det mest sannsynlig skyldes resonans som forplanter seg fra (her er jeg litt på tynn is) gjennomgangen og festet av luftfjæringene foran og inn til torpedoveggen. Dette hadde de en servicebuletin på. Vi testet ved å løsne noen skruer og legge noe filt imellom før vi tok en ny prøvetur. Jeg TROR det ble mindre lyd. Teknikeren bestilte en ny time for fiks. Var visstnok en enkel operasjon som kunne utføres av mobil servicemann. Jeg kommer tilbake her med oppdatering på hva slags fiks, og hvorvidt det hjalp når det er gjort.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Electric cars in Norway

#16
Takk for info. Interessant sikkert for mange. Det eneste jeg husker godt fra "Tesla recall model s forstilling" er disse hjulene som fikk litt feil vinkel..  men det er det vel ikke et begynnelsen på dette i ditt tilfelle.....

https://www.aftenposten.no/motor/i/rAMknl/denne-alvorlige-tesla-feilen-er-det-ikke-bare-thomas-johnsen-som-har-o


sfinxern

Sistnevnte her er ikke forstillingen, men bakstillingen. Nedre bærebru som knekker i festst med foringen som utvider seg ved slitasje. En helt annen sak for øvrig.

Jeg har hatt slike lyder som beskrevet over siden jeg merket de når jeg kjøpte bilen min ny i desember 2017. Var inne en gang eller to og de bekreftet at de hørte lyden, men sa den gang at de ikke fant ut av dette. Har ikke blitt verre. Så status er den samme. Men utrolig irriterende å kjøre over ujevnheter/ujevn vei. Høres ut som en skranglekasse.

Kjørte en S uten luftfjæring (en veteran) og den kjentes SÅ tight ut i understellet til sammenligning. Tenkte umiddelbart at; Å, sånn skulle jeg ønske min var! Kjørekomforten ble betydelig bedre!!

Spørs om jeg får ta en tur inn igjen, men har ikke troa på at de skal finne noe nå heller. Bare dumt å bytte alt mulig av komponenter uten at det hjelper. Bruk og kast samfunn ::).
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

tibber73

Sitat fra: sfinxern på mandag 11. januar 2021, klokken 22:15
..
Kjørte en S uten luftfjæring (en veteran) og den kjentes SÅ tight ut i understellet til sammenligning. Tenkte umiddelbart at; Å, sånn skulle jeg ønske min var! Kjørekomforten ble betydelig bedre!!
..

Godt å høre at det ikke bare er meg som har den følelsen i eldre lånebiler.
Sist fikk jeg en S70D og den var ekstremt behagelig å kjøre bortsett fra at det var fryktelig lite krefter i den.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

VegarHenriksen

Sitat fra: tibber73 på torsdag 14. januar 2021, klokken 08:02
Godt å høre at det ikke bare er meg som har den følelsen i eldre lånebiler.
Sist fikk jeg en S70D og den var ekstremt behagelig å kjøre bortsett fra at det var fryktelig lite krefter i den.

Lite krefter i en S70D? Vi må leve i to forskjellige dimensjoner. Sikker på at den ikke var i chill mode og eller cappa på 140km/t som Tesla sine loanere er?

Hadde selv en S70D i noen uker å det var på ingen måter lite krefter i den.
Tesla SP90DL+ (v3) & S85
OpenPilot & Tinkla | Full innvendig & utvendig facelift
https://vsco.co/vegarhenriksen

Muffinman

Har selv kjørt noen titalls mil i en 70D, og den var ikke langt bak 85D med tanke på krefter. Forskjellen var liten vil jeg si. Nå har vel Tesla låst en del loanere i chillmode med hastighetsbegrensning tidligere, så jeg tipper det kan være en faktor her :)

tibber73

Jeg merker forskjell på chill og ikke chill. Jeez...
Min S75D er brutal når jeg gir full spiker i 40km/t. S70D var grei, men ikke mer.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Alfa Bergen

Har fått vite at det er «shock towe brace» som skal skiftes på min for å fjerne rasle lydene. Er visst en slags egenutviklet gummi/ plastpakning som skal monteres i tillegg. Spent på resultatet.
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

Bjørn

Endelig..!
Fikk ny bil (Mod S Performance Raven) med adaptive støtdempere, og denne lyden har vært fra dag En.. lyden er identisk med utslitte stabstag linker.
Dem skiftet begge demperene forran, og lyden ble litt bedre.. i ca en uke.

Hadde en 2013 mod s (med luftfjører) i 6 år, og kjørte 185.000km uten å høre denne lyden en eneste gang.
Skal inn den 28Jan nå. Spent på om dem har hørt om denne bulletinen!

Bjørn

Sitat fra: Alfa Bergen på lørdag 23. januar 2021, klokken 10:53
Har fått vite at det er «shock towe brace» som skal skiftes på min for å fjerne rasle lydene. Er visst en slags egenutviklet gummi/ plastpakning som skal monteres i tillegg. Spent på resultatet.

Da har jeg vært på sc (Tesla Lade) og fått nye front drivaksler for 3 gang. rep nr to skulle være denne shock tower brace bulletinen.. viste seg at delene til denne er ikke produsert enda (selv om jeg fikk bekreftet via tlf dagen før, at alle delene for timen min var på plass)

Gir meg virkelig godfølelsen å reise t/r 40 mil, og sitte på venterommet deres i 8t i total uvitenhet fordi ingen på kontoret var i stand til å gi meg info om hva som foregår på verkstedet før på slutten av dagen.. Da får man vite at alle delene ikke var kommet likevel, og at rep nr 3 som var en sprukket frontrute pga av defrosting i kaldt vær var steinsprut.. og derfor ikke skiftet likevel..
og på toppen av det hele var ikke bilen ladet underveis som avtalt..

Den gjengen der er f.. meg *totalt* ubrukelig..! Og det har dem vært i snart 6 år. og hadde jeg orket kunne jeg skrevet om slike tilfeller jeg har hatt m dem i timevis.

Det virker som det eksisterer en tilstand der, som gjør at det er komplet umulig for dem å overføre mer enn max 10% av info fra kundemottak til mekanikere og vice versa.. Hver eneste gang!

Klykken

... og jeg har bare god erfaring med Trondheim. Har 25mil en vei for å komme meg på service og er også avhengig av at alt er klart til jeg kommer.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Bjørn

Sitat fra: Klykken på lørdag 30. januar 2021, klokken 08:15
... og jeg har bare god erfaring med Trondheim. Har 25mil en vei for å komme meg på service og er også avhengig av at alt er klart til jeg kommer.

da må jeg få gratulere !

tibber73

95% av de på SC Trondheim er kjempeflinke. De andre 5%, vel...
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Muffinman

#28
Jeg gav opp Trondheim i 2016.  Hadde alltid en time booket med flere måneder ventetid og ei skikkelig smørbrødliste feil som skulle rettes, og hver gang var en drøss ikke fikset, en del forsøkt fikset og nye ting ødelagt under verkstedbesøket. Så var det bare å vente nye måneder på neste forsøk som oftest ble på samme viset. Hadde ikke bil som var i orden på flere år. Noen ganger fremgikk det av servicerapportene at de hadde feilsøkt etter feil som ingen visste hvem som hadde rapportert inn - ihvertfall kom de ikke fra meg og jeg meldte alltid inn feilene skriftlig.

To besøk i Skodje (det andre ang en liten ting), så var bilen i orden for første gang :)

Må bare håpe at ting bedret seg etter at jeg forlot åstedet. Skodje har ihvertfall vært utelukkende imøtekommende, profesjonelle og jeg har alltid følt meg verdsatt som kunde der. Faktisk såpass at jeg ikke har prøvd Molde enda, som ligger flere mil og ei ferge nærmere. 

Hvis jeg kjøper ny Tesla er årsaken gjengen på verkstedet i Skodje :)

oddinge73

Sitat fra: tibber73 på søndag 10. januar 2021, klokken 14:14
Sitat fra: oddinge73 på fredag 08. januar 2021, klokken 18:50
Sitat fra: Motorwatt på fredag 08. januar 2021, klokken 18:43
Rumlingen kom gradvis. Tesla sa det kunne komme av (for) hyppig bruk av løft/senk. For såvidt riktig at de ble brukt mye før vi fikk asfaltert privatveien...

Skjønner, jeg har hatt den lyden fra dag 1, men er ganske merkbar.
Har du Raven eller ikke?
Jeg har forresten byttet dempere foran 3 ganger på min S75D fra 12/2017. Tesla kaller det for en «arbeidslyd»..


Vet ikke om det er Raven, jeg er ny med Tesla. Det er kjøpt ny desember 2020. Jeg hadde hørt om lyder fra disse fjæringene på eldre modeller, men de sa det nå var kommet nye luftfjæringer, som vissnok mercedes produserer, og Audi e-tron også benytter. E-tron plages med de samme lydene har jeg hørt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA