Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti

Startet av Espen Hugaas Andersen, fredag 08. januar 2021, klokken 11:56

« forrige - neste »

apehest

Sitat fra: arthur på onsdag 03. februar 2021, klokken 15:47
Så du er egentlig kun ute etter å kverulere (og spøke litt)?

Mange her ville nok ha stort utbytte av din kunnskap, kjennskap og innsikt ikke bare i praksis i betydning hvordan bransjen du tilhører behandler sine kunder, men hvordan du/de vil forsvare denne behandling utifra gjeldende lover og rettspraksis, men skjønner at du ikke har noe å tilføre der, dessverre. Tolker det videre dithen at det finnes ikke noe i hverken loven, eller rattspraksis, som tilsier at denne behandlingen er korrekt hvilket igjen sier noe om bransjens moral, eller kanskje heller mangel på sådan, din egen inkludert!

Jeg har da ikke sagt noe om hva jeg selv mener, og det er ikke slik at ansatte i en filial avgjør policy.
Vær så snill å ikke sette ord i munnen min.

Det jeg har sagt er at vi bilbransjen opererer med kilometerbegrensning når vi tar stilling til reklamasjoner, og at det ikke er noe nytt eller kontroversielt (i alle fall ikke for meg).
Ikke noe mer.

Konteksten var problemstillingen til trådstarter. Jeg syns det er greit å holde seg til det fordi kjørelengde vil ha forskjellig påvirkning på forskjellige deler av bilen, så man kan ikke si at luftfjæring skal være feilfritt akkurat like lenge som knappen for å skru AC av og på.

Å diskutere lovverk på internett er noe jeg ikke vil, men jeg ser gjerne at dere bruker "I bilbransjen har vi i et par tiår operert med km-begrensning på reklamasjonsrett, og det har gått fint for vår del (bilbransjen), så dette er ikke nytt eller kontroversielt." i en diskusjon hvor man ser etter en løsning på trådstarter sin utfordring.


Jeg liker retningen daktari tar samtalen.

arthur

Jeg har kun bedt om henvisning til lov eller rettspraksis, ikke min mening å diskutere med deg da det synes nokså fåfengt. Så prøver igjen:

Kan du vise til, eller linke til, gjeldende lov eller rettspraksis som er grunnlag for bransjens gjøren og laden?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

chargedup

Jeg vet at de som jobber med reklamasjoner og garanti i kundemottak (hos merke X, ikke Tesla) får kursing av eksterne. Denne type kursing blir sannsynligvis gjort på bakgrunn av rettspraksis, men pga interesse blant publikum (de jobber hos forhandler og er ikke advokatstudenter) og tidsbruk, er det sjelden det vises til faktiske dommer. Forhandler bestiller kurset for at de ansatte skal vite noenlunde hvor lista ligger i vanlige saker (kall det gjerne "bransjenorm"). Ingen forhandlere har advokater som sitter på kundemottak/ettermarked/verksted, dette er normalt en ekstern ressurs (feks i forhandlerkjeden eller et advokatfirma) som vanligvis kun blir brukt i tvilstilfeller eller med vanskelige kunder.
Apehest kunne med fordel forklart seg på en måte som var mindre bastant og med litt mer "kjøtt" på benet, men når debatten flytter seg over på person er ikke det alltid like lett. Å fortsette å hakke på person etter han har prøvd å oppklare igår kveld synes jeg blir feil.

Når det er sagt ender reklamasjon/garantisaker oftest opp som diskusjon uten klare svar på forum/facebook, ofte off topic med krangling. Har til gode å se en slik tråd med henvisning til rettspraksis/dommer, men man får gjerne svar på hva andre har fått på reklamasjon/garanti som kan være nyttig. Eneste måten å få svar på om man stiller sterkt eller svakt, er å enten gjøre som daktari foreslår eller ta opp saken sin med en advokat eller NAF.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

Apehest. Det virker på meg som du kan faget,  hvertfall. Jeg kan ikke det. Takk for at du deler info.

Storken

Sitat fra: arthur på onsdag 03. februar 2021, klokken 20:26
Jeg har kun bedt om henvisning til lov eller rettspraksis, ikke min mening å diskutere med deg da det synes nokså fåfengt. Så prøver igjen:

Kan du vise til, eller linke til, gjeldende lov eller rettspraksis som er grunnlag for bransjens gjøren og laden?

Bransjen sitt grunnlag stammer ikke fra lov eller rettspraksis. For å utbrodere: Alle konkurrerer og prøver å tiltrekke nye og holde på gamle kunder. De starter ikke butikk ved å slå opp i en lovbok for å studere sine plikter og sine gjøremål. Ja, det å forholde seg til regelverk er en del av å drive butikk - men det er ikke "end-all and be-all" slik du vil destillere det ned til å være.

Når selger og kunde ikke blir enige kobles retten inn, da får vi eksempler på rettpraksis.

Unntaket er standarder, som regulerer ytelsen eller utformingen til en komponent eller ting - der må en bransje forholde seg til loven (eksempelvis maskindirektivet, kjøretøyforskriften eller lav-volt direktivet).

I et gitt scenario der 1 av 40 brukere har et bruksmønster som skiller seg fra resten så er det urettferdig at denne personen skal få bedre vilkår enn de øvrige 39 kundene. Skal brukeren med avvikende bruksmønster dekkes på samme måte som de øvrige brukerne, så må utsalgsprisen på produktet økes for alle kundene.

Konkurranse og kroner, det står sentralt i slike saker. I noen tilfeller vil en forhandler være mer tjent med å støte bort kunden som har avvikende bruksmønster enn å holde på denne ene utstikkeren. Å behandle en slik kunde på bedre vilkår enn de øvrige kundene er grunnleggende urettferdig. I andre tilfeller vil kostnaden ved å "ta en på huset" være mindre enn tapet av fremtidig profitt (fortsatt kundelojalitet + omdømme).

arthur

#65
Sitat fra: Storken på søndag 07. februar 2021, klokken 16:32
Sitat fra: arthur på onsdag 03. februar 2021, klokken 20:26
Jeg har kun bedt om henvisning til lov eller rettspraksis, ikke min mening å diskutere med deg da det synes nokså fåfengt. Så prøver igjen:

Kan du vise til, eller linke til, gjeldende lov eller rettspraksis som er grunnlag for bransjens gjøren og laden?
Bransjen sitt grunnlag stammer ikke fra lov eller rettspraksis. For å utbrodere: Alle konkurrerer og prøver å tiltrekke nye og holde på gamle kunder. De starter ikke butikk ved å slå opp i en lovbok for å studere sine plikter og sine gjøremål. Ja, det å forholde seg til regelverk er en del av å drive butikk - men det er ikke "end-all and be-all" slik du vil destillere det ned til å være.

Da skal jeg prøve en gang til; Finnes det en rettsavgjørelse, eller rettspraksis,forarbeid til loven eller lignende som kan belyse dette for oss vanlige kunder? Eller skal vi bare stole på motpartens avgjørelse mht at det er sånn de gjør det og la oss avspise med det? Not me!

Forøvrig viser en undersøkelse som Forbrukerrådet har gjort mht garanti hos de forskjellige bilmerkene at deres praksis er svært forskjellig mht hva de garanterer, hvordan garantien fungerer og mye av det de hevder som salgsargument er direkte misvisende eller høyst uklart. De svarer i stor grad heller ikke på henvendelse fra Forbrukrerådet når de ber om avklaringer, dessverre. Med andre ord er det vanskelig å finne noe man kan kalle for "bransjestandard" så den enkelte er i stor grad overlatt til seg selv.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Storken

Sitat fra: arthur på søndag 07. februar 2021, klokken 19:40
Da skal jeg prøve en gang til; Finnes det en rettsavgjørelse, eller rettspraksis,forarbeid til loven eller lignende som kan belyse dette for oss vanlige kunder?

Finner ingen som har tatt trådstarter sin problemstilling til retten, men har ikke tilgang til omfattende søk.Kjøpsloven, Tvisteloven, Forbrukerkjøpsloven og Avtaleloven - der har du noen aktuelle lover.

Særlig avtalelovens punkt 4 og 5 på kapittel 4, avsnitt 38 er vel det som er mest interessant for trådstarter. Sakser det inn siden det er relevant:

§ 38 b.Informasjonskrav i forbrukeravtaler
Før det blir inngått avtale skal den næringsdrivende gi forbrukeren følgende opplysninger på en klar og forståelig måte, såfremt opplysningene ikke allerede går frem av sammenhengen:

4.   ordningene for betaling, levering, oppfyllelse og leveringsfrist samt hvordan den næringsdrivende håndterer reklamasjoner,
5.   den rettslige forpliktelsen til å levere en kontraktsmessig vare, eventuell ettersalgsservice og eventuelle kommersielle garantier samt vilkårene for disse,

Sitat fra: arthur på søndag 07. februar 2021, klokken 19:40
Eller skal vi bare stole på motpartens avgjørelse mht at det er sånn de gjør det og la oss avspise med det? Not me!

Du trenger ikke stole på motpartens avgjørelse. Er du uenig kan du ta ut søksmål og møte parten i retten med ditt krav. Ofte vil slike saker gå til forlik før retten settes. Andre ganger kan saksøker sitte igjen med en stor ekstraregning.

Sitat fra: arthur på søndag 07. februar 2021, klokken 19:40
Forøvrig viser en undersøkelse som Forbrukerrådet har gjort mht garanti hos de forskjellige bilmerkene at deres praksis er svært forskjellig mht hva de garanterer, hvordan garantien fungerer og mye av det de hevder som salgsargument er direkte misvisende eller høyst uklart. De svarer i stor grad heller ikke på henvendelse fra Forbrukrerådet når de ber om avklaringer, dessverre. Med andre ord er det vanskelig å finne noe man kan kalle for "bransjestandard" så den enkelte er i stor grad overlatt til seg selv.

Det har du helt rett i. Finner ingen støtte for at merkene "i stor grad" ikke svarer på henvendelsene til Forbrukerrådet, så det må du gjerne understøtte med en link. At det er forskjeller i garantiene er klart, de ulike merkene kan tilby den garantien de selv vil.

Stort sett er det ganske greit å skaffe seg oversikt vil jeg si. Tesla model X er ikke modellen man kjøper for lave og forutsigbare kjøretøyutgifter. Personlig sto valget mellom Kia E-niro og Model 3 fra Tesla. Sistnevnte ble ikke valgt ut fra garantibestemmelsene, men fra ytelsen. Caveat emptor. Føler meg på ingen måte sikker på holdbarhet og levetidskostnader, men føler meg levende når jeg bruker bilen - for den er virkelig i en egen liga sammenlignet med alternativene.


Ellemelle

Sitat fra: Jejl på onsdag 10. februar 2021, klokken 09:58
https://motor.no/bilkjop-bruktbil-forbrukerrettigheter/plutselig-blir-teslaen-rett-og-slett-helt-uten-demping/191609

Demperne bør vare minst 150 000 km i følge NAF.
Dette blir jo en avsporing fra Tesla-temaet, men kunne ikke unngå å legge merke til en annen artikkel inne på Motor:
https://motor.no/e-klasse-forbrukerrettigheter-garanti/ma-skifte-lykter-for-83000-pa-grunn-av-gale-vaskerutiner/191229

Her har vi altså en Mercedeseier som er innenfor garanti, men likevel må kjøpe nye frontlykter til 83000 (!!) fordi han håndvasket bilen feil!

overlay

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 10. februar 2021, klokken 12:25
Sitat fra: Jejl på onsdag 10. februar 2021, klokken 09:58
https://motor.no/bilkjop-bruktbil-forbrukerrettigheter/plutselig-blir-teslaen-rett-og-slett-helt-uten-demping/191609

Demperne bør vare minst 150 000 km i følge NAF.
Dette blir jo en avsporing fra Tesla-temaet, men kunne ikke unngå å legge merke til en annen artikkel inne på Motor:
https://motor.no/e-klasse-forbrukerrettigheter-garanti/ma-skifte-lykter-for-83000-pa-grunn-av-gale-vaskerutiner/191229

Her har vi altså en Mercedeseier som er innenfor garanti, men likevel må kjøpe nye frontlykter til 83000 (!!) fordi han håndvasket bilen feil!

Flere Teslaeiere med krakelerte lykter har fått samme beskjed

Dag A.

Selv om denne ikke gjelder luftdemper slik trådstarter, så drister jeg meg til å ta saken her ettersom det gjelder en reklamasjonsak utenfor garanti tiden.

Har en P90D (Orginal P85D, men skiftet batteri) - 2015modell som er gått ca 130.000.
Bilen har hatt sine kjente feil og problemer....Ett av dem er dørhåndtak.
Har skiftet 4 ganger på bilen, 2 ganger på sammen døren.

Ett par dager siden så låste bilen opp som normalt idet jeg kom mot den (present doorhandles), så hører jeg ett knepp, og førerdør håndtaket trekkes inn igjen.  De andre dørhåndtakene står ute.
Denne døren fikk skiftet sitt håndtak til versjon 3 i august 2019, den gang innefor garanti og reklamasjonsperiode.

Når Tesla nå fikset døren (meget rask service) så ble det presentert en regning på ca 2.300 kr for nytt dørhåndtak. 
Spurte vedkommende på servicedesk om det ikke var garanti på tidligere gjort arbeid og fikk da beskjed om at ettersom det forrige gang var garantiarbeid uten betaling så var det ikke noe garanti på dette.
Ikke det at beløpet er av noen størrelse, men oppførselen gjør at det går en faen i meg.

For dette er ett svar jeg var absolutt sikker på at ikke stemte med rettigheter man har i Norge.
Tok en telefon til Forbrukerrådet for å finne "litt mere kjøtt på beinet" og fikk følgende svar:

Selv om feilen ble rettet på garanti i sin tid, så var feilen også å anse som en mangel etter forbrukerkjøpsloven, da det er en kjent svakhet med dørhåndtakene. Dersom et utbedringsforsøk ikke er vellykket, er det ingen absolutt reklamasjonsfrist. Dette følger av rustskadedommen. 

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/68805/580.pdf?sequence=5&isAllowed=y#:~:text=Rustskadedommen%20er%20den%20eneste%20høyesterettsdommen,forvaltningsorgan%20som%20treffer%20bindende%20vedtak.

Kommer dere ikke til enighet kan saken enten mekles i Forbrukertilsynet: https://www.forbrukertilsynet.no/tips-eller-klage
eller forliksrådet: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/forliksradet/


Tok svaret med til Tesla hvor de ikke engang var interessert i å snakke om det, men fikk bare klar beskjed om at jeg hadde fått muntlig avslag ihht til deres rutiner og dersom jeg ville føre saken videre så var jeg velkommen til å gjøre det  :o

Og her kommer egentlig mitt spørsmål....
Er det noen som vet hvordan man kommer skriftlig i kontakt med Tesla, ettersom jeg såvidt meg bekjent må fremme ett skriftlig krav overfor Tesla, hvor de kan komme med skriftlig motsvar (eller ikke svare i det hele tatt) før jeg kan ta det videre til Forbrukertilsynet.

Har søkt rundt over det meste men finner ikke noen email adresse jeg kan bruke for å sende krav til dem. 
Fant et kontakt skjema, men det gjalt egentlig bare bestilling av ny bil.....
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

arthur

Ikke svar på ditt spørsmål om hvordan kontakte Tesa (utrolig at man faktisk må skulle spørre om slikt på et nettforum), men igjen så blander Tesla (som mange andre) rettigheter etter loven og garanti. Jeg sier konskevent lover, glem garanti med mindre denne gir rettigheter utover loven. En lov er forøvrig slik, heldigvisat ingen, selv ikke Tesla, kan heve seg over denne selv om det synes som om de prøver det til stadighet!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mdah

Sitat fra: Dag A. på lørdag 27. februar 2021, klokken 14:04
Selv om denne ikke gjelder luftdemper slik trådstarter, så drister jeg meg til å ta saken her ettersom det gjelder en reklamasjonsak utenfor garanti tiden.

Har en P90D (Orginal P85D, men skiftet batteri) - 2015modell som er gått ca 130.000.
Bilen har hatt sine kjente feil og problemer....Ett av dem er dørhåndtak.
Har skiftet 4 ganger på bilen, 2 ganger på sammen døren.

Ett par dager siden så låste bilen opp som normalt idet jeg kom mot den (present doorhandles), så hører jeg ett knepp, og førerdør håndtaket trekkes inn igjen.  De andre dørhåndtakene står ute.
Denne døren fikk skiftet sitt håndtak til versjon 3 i august 2019, den gang innefor garanti og reklamasjonsperiode.

Når Tesla nå fikset døren (meget rask service) så ble det presentert en regning på ca 2.300 kr for nytt dørhåndtak. 
Spurte vedkommende på servicedesk om det ikke var garanti på tidligere gjort arbeid og fikk da beskjed om at ettersom det forrige gang var garantiarbeid uten betaling så var det ikke noe garanti på dette.
Ikke det at beløpet er av noen størrelse, men oppførselen gjør at det går en faen i meg.

For dette er ett svar jeg var absolutt sikker på at ikke stemte med rettigheter man har i Norge.
Tok en telefon til Forbrukerrådet for å finne "litt mere kjøtt på beinet" og fikk følgende svar:

Selv om feilen ble rettet på garanti i sin tid, så var feilen også å anse som en mangel etter forbrukerkjøpsloven, da det er en kjent svakhet med dørhåndtakene. Dersom et utbedringsforsøk ikke er vellykket, er det ingen absolutt reklamasjonsfrist. Dette følger av rustskadedommen. 

https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/68805/580.pdf?sequence=5&isAllowed=y#:~:text=Rustskadedommen%20er%20den%20eneste%20høyesterettsdommen,forvaltningsorgan%20som%20treffer%20bindende%20vedtak.

Kommer dere ikke til enighet kan saken enten mekles i Forbrukertilsynet: https://www.forbrukertilsynet.no/tips-eller-klage
eller forliksrådet: https://www.politiet.no/tjenester/namsmann-og-forliksrad/forliksradet/


Tok svaret med til Tesla hvor de ikke engang var interessert i å snakke om det, men fikk bare klar beskjed om at jeg hadde fått muntlig avslag ihht til deres rutiner og dersom jeg ville føre saken videre så var jeg velkommen til å gjøre det  :o

Og her kommer egentlig mitt spørsmål....
Er det noen som vet hvordan man kommer skriftlig i kontakt med Tesla, ettersom jeg såvidt meg bekjent må fremme ett skriftlig krav overfor Tesla, hvor de kan komme med skriftlig motsvar (eller ikke svare i det hele tatt) før jeg kan ta det videre til Forbrukertilsynet.

Har søkt rundt over det meste men finner ikke noen email adresse jeg kan bruke for å sende krav til dem. 
Fant et kontakt skjema, men det gjalt egentlig bare bestilling av ny bil.....

Du sender skriftlig klage til en av Servicesenterene i brevs form hvor du ber om svar innen 7 dager. Adressene finner du på sidene til Tesla. Du kan bruke dette som mal https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2018/06/klage-paa-kvalitet-nn-1.pdf. Har jeg gjort tidligere og fikk svar pr email fra en serviceleder.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Dag A.

Sitat fra: Mdah på lørdag 27. februar 2021, klokken 15:02
Sitat fra: Dag A. på lørdag 27. februar 2021, klokken 14:04
Selv om denne ikke gjelder luftdemper slik trådstarter, så drister jeg meg til å ta saken her ettersom det gjelder en reklamasjonsak utenfor garanti tiden.

Du sender skriftlig klage til en av Servicesenterene i brevs form hvor du ber om svar innen 7 dager. Adressene finner du på sidene til Tesla. Du kan bruke dette som mal https://fil.forbrukerradet.no/wp-content/uploads/2018/06/klage-paa-kvalitet-nn-1.pdf. Har jeg gjort tidligere og fikk svar pr email fra en serviceleder.

Takk for raskt svar 😊
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

THE

Da har jeg fått skriftlig bekreftelse fra Tesla på at ingen bevegelige deler på en Tesla er gjenstand for reklamasjon etter at garantitiden på 100000 km er ute.

Dvs. Brytere, hendler, hjuloppheng, styring, motorer av alle slag bortsett fra DU, seter osv. er det ingen vits i å klage på etter 100000 km.

Kanskje VG er interessert i svaret fra Tesla?
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA