Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti

Startet av Espen Hugaas Andersen, fredag 08. januar 2021, klokken 11:56

« forrige - neste »

Øggen

Sitat fra: THE på tirsdag 30. august 2022, klokken 14:41
Da har jeg fått skriftlig bekreftelse fra Tesla på at ingen bevegelige deler på en Tesla er gjenstand for reklamasjon etter at garantitiden på 100000 km er ute.

Dvs. Brytere, hendler, hjuloppheng, styring, motorer av alle slag bortsett fra DU, seter osv. er det ingen vits i å klage på etter 100000 km.

Kanskje VG er interessert i svaret fra Tesla?

Fikk samme svar på reklamasjon mot ulyd/feilmelding på kompressor for luftfjæring Model X. En del som er ment å vare mere enn fem år, og heller ingen slitedel sånn sett. Bil har riktignok gått 148tkm, men er ikke 5 år ennå.
Men gir meg ikke.....
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

El-boy

Sitat fra: Øggen på tirsdag 30. august 2022, klokken 19:19
Sitat fra: THE på tirsdag 30. august 2022, klokken 14:41
Da har jeg fått skriftlig bekreftelse fra Tesla på at ingen bevegelige deler på en Tesla er gjenstand for reklamasjon etter at garantitiden på 100000 km er ute.

Dvs. Brytere, hendler, hjuloppheng, styring, motorer av alle slag bortsett fra DU, seter osv. er det ingen vits i å klage på etter 100000 km.

Kanskje VG er interessert i svaret fra Tesla?

Fikk samme svar på reklamasjon mot ulyd/feilmelding på kompressor for luftfjæring Model X. En del som er ment å vare mere enn fem år, og heller ingen slitedel sånn sett. Bil har riktignok gått 148tkm, men er ikke 5 år ennå.
Men gir meg ikke.....
Hei Øggen,
Har du sjekket ut dette med forbrukerråd, juridisk bistand etc ? ...

turfsurf

Sitat fra: Øggen på tirsdag 30. august 2022, klokken 19:19
Fikk samme svar på reklamasjon mot ulyd/feilmelding på kompressor for luftfjæring Model X. En del som er ment å vare mere enn fem år, og heller ingen slitedel sånn sett. Bil har riktignok gått 148tkm, men er ikke 5 år ennå.
Men gir meg ikke.....
Her tror jeg du kommer til å slite. Fem år er ikke en absolutt grense, forventet levetid i km kommer også inn i bildet. Luftfjæring er noe som ofte ryker, og det er lett for Tesla å argumentere for at det er en del man kan forvente ryker.

Eneste argumentet er vel at hvis luftfjæringen har holdt ellers, så bør ikke kompressoren ha blitt overbelastet og således burde den holde.

Uansett, lykke til!
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman

Folkens, en kan ikke likestille at det er 5 års reklamasjonsrett på "alt unntatt" slitedeler med at noe skal dekkes av selger. Bestemmelsene om absolutt og relativ frist gir oss bare informasjon om det foreligger rett til å reklamere. . Det må i tillegg foreligge en mangel for at selger skal være pliktig til å utbedre. Det er fkjl §15/16 som skal benyttes for å vurdere om det foreligger en mangel.

Se spesielt §15 bokstavpunkt b) og §16 bokstavpunkt a) i sammenheng. Jeg er ikke oppdatert på rettskildene i forhold til tolkning og praksis på dette.

magnetic

kan de tukle med softwaren straks garatien er ute, slik at batteriet må byttes, Han her fikk et stort fall i kjørelengden straks garantien på kjørelengden var ute. Batteriet ble erstatta med et brukt for 100.000 (kanskje var det hans eget batteri med en fiks for et par tusenlapper  :P)  Tesla kan tjene penger på kort sikt men taper på lang sikt, omdømme/kunder.

https://youtu.be/4dartx7EoaQ

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA