Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bestilling og levering av EQS

Startet av Trond.m, fredag 08. januar 2021, klokken 07:15

« forrige - neste »

Trond.m

Noen som har siste nytt vedrørende bestilling av EQS. Skrev i september under på en slags intensjonsavtale med BOS som skulle sikre tidlig levering. Er dette et initiativ fra forhandler, eller noe som importøren står bak ?
Uansett vil det nok være en fordel med levering i 2021. At en luksusbil som dette blir helt fri for mva og avgifter i 2022 er ikke sannsynlig.

daktari

Jeg fikk førjule høre om lansering på våren/sommer, leveranser fra sent høsten. De forventer dessverre høye priser, dvs ca 1 pinne, men mye usikkerhet her. (Det siste sa jeg blir for dumt når en Model S koster ca 700.)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

dundun

Om det er en reell Mercedes S-klasse er1M på ingen måte dumt sammenliknet med Model S for 700. Det er to helt forskjellige klasser av biler, selv om mange specs på papiret er like.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Counterpointer

Er det ikke sånn at både Mercedes og kundene ønsker at EQS skal være en eksklusiv bil og dermed høy prisklasse?

Husker godt diskusjonene rundt Taycan, hvor det var mange tidligere Porsche eiere som bekymret seg veldig for at den skulle bli oppnåelig for folk flest. De ønsket å oppredtholde en eksklusivitet og elitepreg.

dundun

Det handler jo ikke bare om status. Har man sittet i en S-klasse eller Taycan og sammenlikner med en Tesla er forskjellen enorm. Tesla lager funksjonelle og relativt godt designede interiører, men noe særlig stas er det jo ikke.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

daktari

MB s-klasse selger ca 30-40.000 worldwide såvidt jeg klarer å Google meg frem til. Spørsmålet blir jo hva de forventer å selge av EQS. Hvis man skal tro på strategien deres om overgang til elbil så må de ha planlagt en god  del intern kannibalisering også.  Men hovedkonkurrent BMW, Audi, Lexus og Genesis har ingen sedan luksus elbil.
Jeg ville tenkt en pris som en  S-klasse. Men den prisen er høy dvs fra €96000 inkl. tysk mva til €130.000 for en S500.

For den prisforskjellen kan man ansette en egen Tesla-mekaniker 100% for å fikse og modde bilen i et år...

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: daktari på søndag 10. januar 2021, klokken 16:31
For den prisforskjellen kan man ansette en egen Tesla-mekaniker 100% for å fikse og modde bilen i et år...
Men hvem vil ha en Tesla mekaniker rundt seg hele tiden 😂

Counterpointer

Sitat fra: Trond.m på søndag 10. januar 2021, klokken 17:05
Sitat fra: daktari på søndag 10. januar 2021, klokken 16:31
For den prisforskjellen kan man ansette en egen Tesla-mekaniker 100% for å fikse og modde bilen i et år...
Men hvem vil ha en Tesla mekaniker rundt seg hele tiden
Det er jo en side, den vil jo aldri bli en Mercedes uansett.
På samme måte om en kjøper Mercedes og moddet den i et år, så blir det aldri en Tesla (med unntak av blinklyshendelen )

Carboy

For å avklare en del ting:
Blinklyshendel i Model S er Mercedes W211. Girhendel er samme som i A-klasse 2012-2018. Rattet i Model S er E 63 AMG W211 ratt (W211 er E-klasse fra 2002-2010). Men polstringen på rattet er enklere enn Mercedes benyttet.
Vindusheiser-bryterne i Model S er samme som vi hadde i en Mercedes R231 SL 2013 modell vi solgte for et par år siden.
I oppstartsfasen av Tesla da de laget Model S var vel Mercedes godt inne på eiersiden så vidt jeg husker, derfor har den en del (eldre) Mercedes-deler bare uten eksklusiv polstring.

Men utover det er Tesla langt unna å være noen Mercedes. Til det er de for enkle og lite perfeksjonistiske og kvalitetsinntrykk, komfort, støydemping og interiørkvalitet, setekomfort, utstyrsnivå osv er ikke i nærheten.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

daktari

Sitat fra: Trond.m på søndag 10. januar 2021, klokken 17:05
Sitat fra: daktari på søndag 10. januar 2021, klokken 16:31
For den prisforskjellen kan man ansette en egen Tesla-mekaniker 100% for å fikse og modde bilen i et år...
Men hvem vil ha en Tesla mekaniker rundt seg hele tiden 😂
Han skal jo jobbe med bilen!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Det har skjedd mye med Tesla sin opplevde interiørkvalitet. Alle merker  prøver seg med snarveier. Vi får la denne diskusjonen ligge.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Carboy

#11
Denne tråden handler jo om S-klasse.
Når man setter seg inn i en S-klasse oppleves det som et utrolig hyggelig kvalitetsløft nesten uansett hvilken bil du kommer fra. Eneste gangen jeg opplevde at min 2015 modell S-klasse opplevdes som et skritt ned interiørmessig var etter å ha kjørt en god tur i en 2020 modell Bentley Continental GT (prislapp ca 4 mill). Men S-klassen er til gjengjeld utrolig nok både mer stillegående og mer komfortabel en Bentleyen. Setene er også mye fastere i Bentley, på godt og vondt? Uansett er det høye nivåer vi snakker om vedrørende interiørkvalitet og setekomfort. Og jeg forventer at nye hyperscreen og seter og komfort er på et soleklart overlegent nivå i forhold til «alt  annet». Det er jo S-klasse.
Jeg blir for å være ærlig litt skuffet om batteriet ikke er (eller kan utstyres til å være) godt over 100kWh som i prototypen.
Nåværende elbiler:
BMW iX40 fully charged 2022
BMW iX50 - avbestilt!
+ diverse eksos-entusiastbiler
———
X Jaguar I-Pace HSE 2019
X MB EQC 2021
X VW Egolf 300 2018
X Audi e-tron 55 limited 2019
X BMW i3S fully charged april 2018
X BMW i3 marathon edition juni 2017

dundun

2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Tjomsas

Sitat fra: dundun på mandag 11. januar 2021, klokken 13:38
Her er en Finn-annonse for en nyere S-Klasse. Andre elbilprodusenter opererer ikke i samme klasse. Ikke i nærheten engang.

Kvaliteten og komforten er sikkert top notch, men (unnskyld språket) FY FAEN for en harry bil :p

Og når skal man begynne å bli litt mer kreative i materialbruk på interiør? Er jo bare kjedelig skinn! Uinspirerende.

Whatever floats your boat, I guess.

dundun

2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA