Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model 3 2021 stereoanlegg dårligere enn 2019? Fysisk forskjell på komponenter?

Startet av TESLATM3P, torsdag 07. januar 2021, klokken 23:02

« forrige - neste »

TESLATM3P

Hei,

Leste i en Facebook-gruppe at enkelte eiere klagde på stereoanlegget på sine 2021 modeller og at lyden var veldig flat.

Er det noen som deler samme erfaring - eller vet hvorfor det er sånn?

Har Tesla nedgradert komponenter for å spare penger?


Kim-

Personlig syntes jeg det er veldig bra. Tipper han ikke har valgt «omsluttende lyd» til høy?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

helge89

Det var vel snakk om at Tesla støydempet undersiden av hattehylla på en av iterasjonene senere i 2019, og at det dempet litt av subwooferen som ligger i bagasjerommet?

Jeg har ikke lagt merke til noen vesentlig forskjell, og jeg har hatt Q1 2019, som ikke hadde nevnt støydemping.

ladov

Eller kanskje han hører på NRK MP3.. ;)

Jeg har voktet meg vel for å pådra meg audiophili men selv jeg hører at lyden er dårligere om jeg spiller 'Haugenstua' fra radio enn om jeg tar det fra spotify.

Nå er heller ikke Spotify en gullstandard for kvalitetslyd, tror trikset er å legge filer med høykvalitetslyd på minnepinne, mulig bilen kan spille FLAC. Prøver å holde meg unna siden det kan bli dyrt å bli smittet med noe..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kjettern

Jeg tenkte faktisk det samme i dag da jeg for første gang spilte litt høy musikk på anlegget i min nye tm3p. Synes lyden var noe annerledes enn i 2019 lr, men klarte ikke helt å sette fingeren på hva forskjellen var.
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

apehest

Jeg er grisefornøyd. En kraftig oppgradering fra JBL-anlegget i forrige bil.
Protip: DAB+ har dårligere lydfyldighet enn til og med FM, så det er ikke en god lydkilde. Finn noe annet å spille av fra, og sørg for at det ikke er normalisert lyd.

thebadger

Sitat fra: ladov på fredag 08. januar 2021, klokken 00:10
Nå er heller ikke Spotify en gullstandard for kvalitetslyd, tror trikset er å legge filer med høykvalitetslyd på minnepinne, mulig bilen kan spille FLAC. Prøver å holde meg unna siden det kan bli dyrt å bli smittet med noe..
Jepp, støtter FLAC.
Det sagt, med mindre du har perfekt gehør må du sitte i ro i bilen, i et rolig område sånn at du får mulighet til å konsentrere deg om nyansene som skiller (relativ) høykvalitets MP3 og FLAC.
Det er absolutt en dyr sykdom, og kan være vanskelig å kurere.

Mondeo

Sett på en radiokanal på DAB (f.eks P4) også setter du på samme kanal i Tunein.

Man vil aldri bruke DAB igjen etterpå..

Mangler vel litt bass uten hullet i luken ja. Bilen og anlegget var jo designet med denne luken av en grunn, men så kjipet Tesla ut for å få mer støydemping.

MyMuffin

Sitat fra: helge89 på fredag 08. januar 2021, klokken 00:07
Det var vel snakk om at Tesla støydempet undersiden av hattehylla på en av iterasjonene senere i 2019, og at det dempet litt av subwooferen som ligger i bagasjerommet?

Jeg har ikke lagt merke til noen vesentlig forskjell, og jeg har hatt Q1 2019, som ikke hadde nevnt støydemping.

Fruen tok ut sin LR i august 2019 (VIN 384), den hadde en åpning med noe stoffinnlegg i hattehylla, mens min Base performance fra september 2019 (VIN 454) har helt tett hattehylle.
Merkbart mer bass i fruen sin LR.
De få ganger jeg kjører med ett av baksetene nedfelt så kommer bassen til sin fulle igjen.

Men jeg klager ikke! fortsatt bra lyd med god trøkk fra fronthøytallerne.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Chris Neumann Ruud

Stemmer det med hattehylle.

2021-modellen ihvertfall har ikke den åpningen for bass som m blir nevnt her
https://youtu.be/jZEGbs5xZEU
Ca 7:00
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

ladov

Sitat fra: thebadger på fredag 08. januar 2021, klokken 08:57
Sitat fra: ladov på fredag 08. januar 2021, klokken 00:10
Nå er heller ikke Spotify en gullstandard for kvalitetslyd, tror trikset er å legge filer med høykvalitetslyd på minnepinne, mulig bilen kan spille FLAC. Prøver å holde meg unna siden det kan bli dyrt å bli smittet med noe..
Jepp, støtter FLAC.
Det sagt, med mindre du har perfekt gehør må du sitte i ro i bilen, i et rolig område sånn at du får mulighet til å konsentrere deg om nyansene som skiller (relativ) høykvalitets MP3 og FLAC.
Det er absolutt en dyr sykdom, og kan være vanskelig å kurere.
Mulig det er kynisk av meg men jeg har alltid tenkt at 'Hifi' og 'Bil' ikke bør nevnes i samme åndedrag. Med tanke på hvor mange andre støykilder det er i bil kan de aller fleste sannsynligvis klare seg med lyd som spiller høyt nok til å overdøve hjulstøyen og ellers følger Petter Stordalens motto om at '80% er bra nok'. ;)

Dyr sykdom ja, jo nærmere du kommer perfekt lyd jo dyrere blir det. :D


Sånn av nysgjerrighet, har noen med god hørsel og rett innstilling hatt mulighet til å teste om lydkomponentene er forskjellige i -21 og -19 modellen?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Ferry

Sitat fra: ladov på fredag 08. januar 2021, klokken 16:30
Mulig det er kynisk av meg men jeg har alltid tenkt at 'Hifi' og 'Bil' ikke bør nevnes i samme åndedrag.

Kan hende hifi er feil ord, men det er stor forskjell på lyd i bil også. Jeg er tidligere audiofil, og prøver å unngå tilbakefall  ;) High-end er kanskje mer dekkende ord.

Sitat fra: Mondeo på fredag 08. januar 2021, klokken 09:14
Sett på en radiokanal på DAB (f.eks P4)

Grøss og gru! Hvis P4 dukker opp blir bilen sendt rett på reparasjon. Er det Gerds Morgenbad eller Badeanda du liker best?  ;D

Kjettern


Sitat fra: ladov på fredag 08. januar 2021, klokken 00:10
Sånn av nysgjerrighet, har noen med god hørsel og rett innstilling hatt mulighet til å teste om lydkomponentene er forskjellige i -21 og -19 modellen?
Har ganske god hørsel og synes definitivt det var noe forskjell på 19LR vs 21P. Vanskelig å sette ord på akkurat hva det var, men det er nok forskjellig hardware på gammel og ny modell
Model 3 LR 2019 Sort
Model 3 P 2021 Blå

Regen

Sitat fra: Mondeo på fredag 08. januar 2021, klokken 09:14
Sett på en radiokanal på DAB (f.eks P4) også setter du på samme kanal i Tunein.

Man vil aldri bruke DAB igjen etterpå..

Mangler vel litt bass uten hullet i luken ja. Bilen og anlegget var jo designet med denne luken av en grunn, men så kjipet Tesla ut for å få mer støydemping.

Prøvde dette, og sannelig det var stor forskjell. DAB må ha veldig lav bitrate (har ikke hatt DAB før nå)
TM3 2021 LR hvit

turfsurf

Sitat fra: Regen på lørdag 09. januar 2021, klokken 10:38

Prøvde dette, og sannelig det var stor forskjell. DAB må ha veldig lav bitrate (har ikke hatt DAB før nå)
Vel, dette kommer jo an på hvilke kanaler man velger, både på TuneIn og DAB. DAB+ bruker AAC komprimering, og kan få like god lyd som de fleste TuneIn kanaler. Dessverre er det ett begrenset frekvensbånd, så man reduserer bitraten for å få plass til flere kanaler.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA