Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny feilmelding P85

Startet av BMW850, torsdag 07. januar 2021, klokken 22:05

« forrige - neste »

Muffinman

Nei, det gir jo ingen mening. Det er tørre temperatursensorer på hver celle. De virker helt uavhengig av sirkulasjon, eller om systemet er nedtappet for kjølevæske for den saks skyld. På 85-pakkene er det 96 av dem som fint kan leses fra canbus. Når sirkulasjonen kjøres ser man at forskjellen mellom høyeste og laveste temperatur jevnes ut, og at alle blir liggende temmelig nær samme verdi før pumpene stoppes.

@roger

Takk for forklaringer  :+1: (må se å få skaffet meg "dingser" og ScanMyTesla)

Soc er akkurat over 77% nå, og i og med at pumpene går i 3 timer etter ferdig lading, så kan det være jeg oppfatter dette som "hele tiden". Påvirkes også ved at den ene pumpen lager litt ulyd nå.
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

BMW850

En ting jeg tenker når Tesla sier at de har slutta å skifte kjølevæske - jeg har faktisk betalt for bytte av denne da jeg har forhåndsbetalte servicer der dette spesifikt inngår. Har time igjen 3.mai pga low coolant med estimat på 206 kroner. Det er nok etterfylling de estimerer med etter byttet av 3-veisventilen. Har vel vært luft i anlegget da muligens. Uansett, jeg kommer nok til å kreve at de utfører dette.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Veggen

Forsåvidt enig muffinman, men  jeg tenkte altså på de temp sensorene som sitter i kjølvæske linjene.

Muffinman

Men de brukes ikke til å overvåke batteritemperaturen, og viser helt andre verdier. Temperatur ved innløp, ved utløp, inn på kjøler eller chiller etc. Alt ettersom hvilken konfigurasjon systemet står i (passiv kjøling, pumpepådrag, sirkulasjon til driveunit åpen/stengt, hvor stor andel som kjøres via radiator (0-100%), utetemperatur, viftepådrag, evt hvor stor andel som eventuelt går via chiller, kompressorpådrag, fordeling av kjølekapasitet kupe/batterikjøling med mer).

Det er bare sensorene som sitter på cellene som brukes til å måle batteritemperatur, og det er nok fordi det bare er de som kan brukes til det. De andre sensorene brukes til å styre kjølesystemet slik at det gjør de rette tingene, basert på temperaturene i enkeltcellene.

@roger: Prøv å sette ladegrense til 75% og sjekk om pumpekjøringen forsvinner :)

Veggen

Joda, men det overvåkes også på modul, pakke, og systemnivå.
Dermed er det logisk at pumpene går selv om det ikke er nødvendig for sensorene på cellenivå.

Muffinman

Når jeg skriver celle mener jeg egentlig modul. Det er ingen data på hver enkelt 18650-celle å se i systemet.

Hva mener du når du skriver på pakke- og systemnivå? Det er 96 (i 85-pakker) temperturverdier, en for hver modul, som gir informasjon om batteritemperaturen. Det er ingen andre verdier i systemet som gir informasjon om batteritemperaturen.

Det er ikke logisk at pumpene må gå for å måle batteritemperaturen, men det er logisk at de må gå i lukket sløyfe slik som de faktisk gjør for å utjevne temperaturen mellom cellene. Temperatursensorene som sitter noen (veldig få) steder i kjølevæskeloopen sier fint lite om batteritemperaturen, men inngår som en del av input`en i reguleringssløyfen som skal holde batteritemperaturen på ønsket nivå - enten det er oppvarming, nedkjøling eller utjevning av celletemperaturer som skal gjøres i det enkelte tilfelle.

Det mener også Jason Hughes aka WK057 i sin utredning av diverse batteriproblemer de siste par årene:

Sitat"My pumps are always running! / My pumps run way more than they used to!"

Tesla did tighten the allowed delta for module temperatures, adjusted for SoC.  If the temperatures differ by more than this calculated delta (which is tighter and the high and low ends of the SoC range), then the battery pump runs to equalize the temperatures.

https://skie.net/skynet/projects/tesla/view_post/23_Explaining+Changes+post-firmware+2019.16+Regarding+Range+Loss?fbclid=IwAR3BNiiJgEL9Az5XITBVd9IC5LiTPgl8H8lCdLokSPx5Fnq_8staAtrYjsI


Veggen

Baserer meg også på det jeg har lest av wk057's skriverier, så vi er nok egentlig temmelig enige, tross litt celle/modul forvirring.
Tesla overvåker hele systemet med alle sensorer og dermed er det logisk at det er en viss sirkulasjon selv om det er liten delta temp på modulnivå.
Det er jo det vi observerer, over en viss spenning går pumpene selv om ingen enkeltmoduler er spesielt mye varmere enn andre.

Nasse

Sitat fra: Muffinman på onsdag 10. mars 2021, klokken 19:30
Jeg kommer ihvertfall til å ta begge bilene til verksted i løpet av våren og spesifikt be om å få byttet kjølevæske og driveunitolje. Begge biler har byttet kjølevæsken en gang tidligere, og hvis de ikke ønsker å ta jobben får jeg bare gjøre det selv.

At kjølevæske ikke trenger å byttes tør jeg driste meg til å si er bare tull. Intervallet kan sikkert diskuteres, men egenskapene forringes unektelig over tid. Jeg velger å være på den sikre siden og bytter med 3-4 års mellomrom, og driveunitolje på hver 80.000.

Har rotet rundt i mange tråder og gamle manualer.

Mener å ha lest om både driveunit-oljeskift og kjøleveskeskift, men finner det ikke nå. Har en P85 2014, og den klokker 100k og 8 år snart.

Har dere et tips til hvor jeg kan lete frem teksten om oljebytte? Det synest som flere nevner at dette har endret seg mye gjennom de 8 årene bilen har vært min. Hva som er inkludert i min 8 års serviceavtale med Tesla er jo en konstant diskusjon, men kan jeg få ordnet oljeskift før utløp vil jeg jo det....

Noen tips?

petersv

#54
De sier ikke noe om det lengre, men her er iallfall prosedyren for å bytte.

Rear drive unit (small and large): SK lubricant 212-B – quart (part number 1031106-00-A)
Rear drive unit (small and large): SK lubricant 212-B – drum (part number 1061469-00-A)
Transmission (rear, large drive unit) 1,400 ml

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA