Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny feilmelding P85

Startet av BMW850, torsdag 07. januar 2021, klokken 22:05

« forrige - neste »

BMW850

Joda, den tid vil komme men nå har jeg forhåndsbetalte servicer. Da kan jeg ikke se noen grunn til å styre med dette selv.

http://www.fixyourtesla.com/s/Cooling-System-Drain-and-Refill.html
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

BMW850

Spurte konkret om de drenerte og fylte på ny kjølevæske. Serviceadvisoren gikk og snakket med verkstedet. De hadde de sluttet med i 2019. Var ett lukket system sa de så ikke nødvendig å skifte den ut. Er vel ikke noe mer lukket system enn alle andre kjølevæskesystemer. De hadde bare toppet opp og lekkasjetestet. Det synes jeg er merkelig all den tid det står i manualen at den skal skiftes ut hvert 4 år eller ved 80.000 km. Kjølevæske mister jo endel av egenskapene over tid.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Jeg kommer ihvertfall til å ta begge bilene til verksted i løpet av våren og spesifikt be om å få byttet kjølevæske og driveunitolje. Begge biler har byttet kjølevæsken en gang tidligere, og hvis de ikke ønsker å ta jobben får jeg bare gjøre det selv.

At kjølevæske ikke trenger å byttes tør jeg driste meg til å si er bare tull. Intervallet kan sikkert diskuteres, men egenskapene forringes unektelig over tid. Jeg velger å være på den sikre siden og bytter med 3-4 års mellomrom, og driveunitolje på hver 80.000.

fonberg

Bytter du DU-olje på samme km-intervall på både RWD og D? Er det ikke rimelig å anta at RWD bør ha hyppigere oljeskift enn D?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

Siden det i følge Tesla er "evighetsolje" er sikkert intervallene tilstrekkelige uansett, men du har absolutt et poeng. Oljevolumet på stor driveunit er veldig lite sammenlignet med den lille. Det er i tillegg mye enklere å skifte på rwd om man ønsker å gjøre det selv.

Sandvika

Jeg har igrunnen full tillit til at Tesla på dette. De innså at DU olje likevel måtte byttes basert på erfaring. Da ser jeg ikke hvorfor de skulle ha incentiv til å fjerne kjølevesken fra 24mnd uten at det var basert på gode data om at det var nødvendig. Bare spekulasjon fra min side, men tipper at det er snillere temperaturområde eller større volumer sammenlignet  med fossil siden de ser at det ikke er behov for å bytte så ofte.

Muffinman

Etterpå var oljen på driveuniter evigvarende igjen. De har gått fra byttes på et høyt intervall til evigvarende, deretter til byttes på et lavere intervall og så til evigvarende igjen på samme bilen her.

Tillit er fint, men historikken tilsier at Tesla ikke akkurat har vært enig med seg selv. De trenger jo for øvrig bare at ting holder forbi garantiutløp. Kunder som skal ha bilen etter garantiutløp vil sikkert at det holder lenger.

MadsV

Tror jeg skifter driveunit-olje enda oftere enn 80k. BMW har også evigvarende girolje men likevel må vi reparere havarerte girkasser i fleng på min arbeidsplass..

magnussen01

Noen som har tips om hvor man kan få skiftet driveunit olje samt kjølevæske på hele systemet i Oslo-området? Hos Tesla kanskje? Min 2015 85D har gått rett nord for 100k og ikke byttet enda. Har planer om å beholde bilen i lang tid. Takk for innspill.

BMW850

Ja, 4 uker etter at jeg henta bilen har jeg fått low coolant alarm igjen. Må kjøre en liten tur i dag. Drar bort på jobb 14 dager i kveld og Tesla er jo stengt idag. Om jeg MÅ fylle hvilken type var det igjen, G48 eller G 38? Ingen spor av lekkasje på garasjegulvet merkelig nok.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

RøedH

Tesla sier det slik:

Antifreeze solutions
The cooling system contains an ethylene glycol (phosphate and nitrate free) based coolant.

Tesla G-48 coolant (part number 1012820-00-A) is a pre-mixed 50/50 solution of antifreeze and water. The coolant is ready to use. Do not add water.

Caution: Do not top-up or refill the cooling system with any other type of coolant.
Antifreeze concentration
The overall antifreeze concentration should not fall below 50% by volume to ensure that the anti-corrosion properties of the coolant are maintained. Antifreeze concentrations greater than 60% are not recommended as cooling efficiency will be impaired.

Tesla G-48 coolant (part number 1012820-00-A) is a pre-mixed 50/50 solution of antifreeze and water. The coolant is ready to use. Do not add water.
P85-2013
MYP-kommer
(M3-2019)solgt

BMW850

Takk🙂 Ja, kjølevæske er ikke bare kjølevæske lenger.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

@roger

Sirkulasjonspumpene i bilen min går nå nærmest permanent. Har jobbet i garasjen ved bilen store deler av dagen, og kan ikke unngå å legge merke til dette.
Fikk byttet batterivarmer for kort tid siden, og mener dette startet etter dette bytte. Det er noen plussgrader ute, og jeg skjønner ikke hvorfor det skulle være behov for temperaturregulering av batteri nå.
Flere som opplever dette, og noen forslag til hva dette kommer av?
Sør-Trøndelag,
Model S P85+, 21" sølv, hvit, Teck pakke, vinterpakke, luftfjæring, mellombrunt skinninter., carbondekor, lydstudio pakke, parksensor, i drift fra 26.09.2013

Muffinman

Tja, i snart 2 år nå har sirkulasjonspumpene kjørt på 100% når du lader og passerer 77% soc. Tidligere gikk de veldig lenge, men nå stopper de etter 3 timer. Det er for øvrig ikke kjøling siden kjølevæsken rutes forbi radiatoren, dvs bare internt i pakken. Det er utjevning av temperaturforskjeller mellom cellene som skjer her, som nok er et forebyggende tiltak for å redusere risikoen for brann om ei eller flere celler er dårlige.

Skjer dette på lavere soc hos deg?

Veggen

Tror denne kjøringen av pumper har mest med overvåkning av  batteritemperatur å gjøre.
Sensorene trenger litt sirkulasjon for å kunne detektere om/når en celle/modul genererer mer varme enn normalt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA