Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny feilmelding P85

Startet av BMW850, torsdag 07. januar 2021, klokken 22:05

« forrige - neste »

BMW850

Ca. 3 uker. Men bilen har også stått i 15 dager da jeg har vært bortreist på jobb. Kan være glad vi fortsatt har garanti da👍🏻 Skal oppdatere etter at jeg har snakket med Tesla.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

BMW850

Sitat fra: Alexander Lüthi på søndag 31. januar 2021, klokken 14:31
Sitat fra: BMW850 på søndag 31. januar 2021, klokken 11:33
Ja, hva skal vi si? Kan det være batteriet tro?😏 Heldigvis er Tesla Porsgrunn 3km unna. Tror nok bilen havner der i morra. Får håpe den «starter» etterpå👍🏻

Uff... Ca hvor lang tid er dette etter at du fikk de første BMS feilmeldingene? Oppdatere gjerne etter du har snakket med tesla i morgen! 👍

Bilen står hos Tesla nå. Får ikke akkurat noen matnyttig informasjon av Service-advisorene. Så vi får se hva dette ender med. En person som hadde lignende feilmeldinger måtte betale 40.000,- for ny DC-DC omformer. Håper for egen del at det er batterirelatert og garantisak. Vi får se.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Ja disse tidlige bilene har ei dårlig løsning med sikringer inne i DCDC. Man kan trikse til skifte selv, men Tesla bytter hele dingsen. Men om det er sikring burde noe sluttet å virke helt, f.eks. ac eller varme.

Spent på hva feilen er her.

BMW850

Ja, den ladet og oppførte seg helt normalt før den ble levert inn. Etter jeg fikk feilmeldingene kjørte bilen selv en resett hvor begge skjermer ble sorte. Meldingene forsvant. Var en på TOCN gruppa på FB som hadde identiske feilmeldinger. Der ble batteriet byttet.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Alexander Lüthi

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 02. februar 2021, klokken 15:41
Sitat fra: Alexander Lüthi på søndag 31. januar 2021, klokken 14:31
Sitat fra: BMW850 på søndag 31. januar 2021, klokken 11:33
Ja, hva skal vi si? Kan det være batteriet tro?😏 Heldigvis er Tesla Porsgrunn 3km unna. Tror nok bilen havner der i morra. Får håpe den «starter» etterpå👍🏻

Uff... Ca hvor lang tid er dette etter at du fikk de første BMS feilmeldingene? Oppdatere gjerne etter du har snakket med tesla i morgen! 👍

Bilen står hos Tesla nå. Får ikke akkurat noen matnyttig informasjon av Service-advisorene. Så vi får se hva dette ender med. En person som hadde lignende feilmeldinger måtte betale 40.000,- for ny DC-DC omformer. Håper for egen del at det er batterirelatert og garantisak. Vi får se.

Fått noen oppdatering enda?

BMW850

Ingen oppdatering/avklaring ennå. Men jeg skal såklart gi tilbakemelding🙂
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

BMW850

#21
Grunnen til kjølevæskelekkasje var en lekk 3-veisventil. Utifra de første feilmeldingene ble det byttet kontaktorer og ledningsnett til HV-batteriet. De foretok også en resealing av batteriet.

"Utført arbeid: Reseal HV Battery 1.0/1.5 Enclosure Including Replacement of Side Rail Skis, Umbrella Valves, and Fuse Cover."

Dette gikk på "HV Battery Limited Warranty"  :+1:

MEN - concern/problemstilling gikk på min første servicebestilling via app som inneholdt opplysningene som inneholdt alarmene i det første bildet i dette innlegget. Etter at jeg toppet opp kjølevæske igjen som tidligere nevnt og bil/lading var ok tok det ca. en uke hvor det raste inn flere alarmer (bilde nr2). Disse opplysningene forsvant i samhandlingen med mottagende serviceadvisor. Så disse har de egentlig ikke jobbet etter, heller ikke kjølevæskelekkasjen. Så de måtte beholde bilen for å vente på deler og skifte 3-veisventil. Det jeg synes er litt merkelig er at den dagen de mer alvorlige feilmeldingene kom inn og jeg kjørte bilen ned- "Effekt redusert i elsystem - kjøretøyet starter kanskje ikke igjen" osv hadde jo kjølevæskenivået vært normalt i flere dager.

Om det allikevel er batterirelatert vil det sikkert vise seg etter hvert. Skal hente bilen når jeg kommer hjem fra jobb om ett par uker. Ellers godt fornøyd med Tesla Porsgrunn. God kommunikasjon med serviceansvarlig som har sendt oppdateringer både på mail og SMS. Lånebil var heller ikke noe problem.  :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

692

Hvordan går det nu? Jeg fik også en 'Vehicle may not restart' efter at den havde stået stille i 2 uger i frostvejr. Tesla havde den i 2 uger og fortalte så at den skulle have nyt HV batteri, det tog uger mere og så havde jeg fået nyt batteri, det nye 85kWh 350V batteri.

BMW850

#23
Bilen står hos Tesla i Porsgrunn. Er på jobb offshore i 3 uker så jeg får hente den om en ukes tid. Får se om bilen oppfører seg og om HV-batteriet er ok. Om de har fått delene de ventet på (3-veisventil) vet jeg ikke. Ser de ikke har gjort klar sluttfaktura i appen. Det kan vel muligens indikere at jobben ikke er ferdig? 
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

BMW850

Bilen er visst ferdig til henting. Men en ting jeg ikke helt forstår er hvorfor de ikke skifter kjølevæska. Har også fått utført 80.000km service nå. Står jo i Model S manualen for pre-Ap biler at skifte av kjølevæske skal skje hvert 4 år eller 80.000km. Bilen er nå 7 år.

Etter noe diffuse svar og litt lirking ser det ut som at denne bare er toppa opp og lekkasjetestet. Denne burde  vært drenert og fyllt opp med ny kjølevæske. Kjølevæske er jo ikke evigvarende. Fordi om det i manualen for AP-biler står at den ikke behøver å skiftes.

Noen som har fått skiftet ut kjølevæska ifm med service?

Du kan ikke vise dette vedlegget.

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Har aldri bestilt "service" som sådan, men har fått byttet kjølevæske på begge bilene våre en gang allerede og skal gjøre det igjen i år. Vi skifter også DU-olje på 80.000. Begge disse gjøres på verksted. Bremsevæsken skifter vi hvert 2-3. år. Det skal fra i år gjøres selv da det er en relativt enkel jobb som ikke krever spesialutstyr - men som blir mye enklere med en pneumatisk bremselufter til et par tre hundrelapper.

Bilene er hhv P85 fra 2013 med 185k på telleren, og 85D fra 2015 med 205k på telleren.

BMW850

Ok, har du fått byttet kjøleveska på eget initiativ da?
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Ja, jeg bestiller aldri "service", men jobbene jeg ønsker utført spesifikt.

BMW850

Ok, men jeg synes det er merkelig at de ikke skifter den ut når jeg ber om det. Spesielt når det står at den skal skiftes etter 4 år. Bilen går nå snart på 8 året. Får ta en prat med dem når jeg skal hente bilen.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Kan hende det går an å gjøre selv også nå. For å kjøre pumpene på maks til lufingen trenger man egentlig bare å lade over 77% :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA