Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde vinter Kia Soul 2016

Startet av Jornenge, torsdag 07. januar 2021, klokken 21:15

« forrige - neste »

Jornenge

Hei. Er det noen her som kan dele erfaringer med rekkevidde på Soul 2016mod? Synes batteriet har tapt seg en del siden den var ny, mulig det er normalt. Derfor jeg vil høre hva andre erfarer. Bilen vår har akkurat runder 100.000km. Var 14- i mårres å da viste det 8,8 mil rekkevidde ved fulladet batteri. Første vinteren var den ikke under 11 mil selv i 25-

hanche

Det hørtes lite ut, ja, men ikke glem at GOM (gjett-o-meteret) også påvirkes av hvordan du har kjørt nylig. Hvis det har vært en del småturer med kald bil og varmen på full guffe, kan det forklare det lave tallet, for da «gjetter» bilen at du vil kjøre slik fremover også.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Jornenge

Er kona som bruker den daglig til pendling til og fra jobb, ca 50km t/r. Kjører nok over snittet rolig tenker jeg. Tror ikke det er kjøremønster som er årsak da det er ganske likt året rundt. Vil bare høre pm det er andre som har merket en nedgang på drøyt to mil på vinterstid etter 100k.

Billy


_OE_

Dette er nok off/topic... Men 30kWh Soul 2018 mod... Ved 95% SOC og - 10° viser 148 km med ventilasjon på og 180 km med ventilasjon av

#FTS#


engel

Fikk opp 87 km idag i -11. 2016 modell med ca. 105000 km på telleren.

Moas

Sitat fra: engel på tirsdag 12. januar 2021, klokken 13:47
Fikk opp 87 km idag i -11. 2016 modell med ca. 105000 km på telleren.
Er dette en Soul med eller uten VP?
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

engel

Sitat fra: Moas på tirsdag 12. januar 2021, klokken 13:58
Sitat fra: engel på tirsdag 12. januar 2021, klokken 13:47
Fikk opp 87 km idag i -11. 2016 modell med ca. 105000 km på telleren.
Er dette en Soul med eller uten VP?
Den er med VP. Jeg skal ha den på Service og EU kontroll snart. Blir spennende å se hva status på batteriet er da.

Kåre

Hvis du har hatt oppdatering av software i forbindelse med automatisk aktivering av håndbrekket så er det mange som sliter med at VP ikke lenger virker/aktiveres, noe som gir økt forbruk og lavere rekkevidde.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Kia Soul EV. Blå-Hvit. Levering januar ble medio april.

Stig-Arne

Min bil som har rullet 80 000 km, viser 102 km på 100 % lading.
Batteriet har 86,2 % kapasitet igjen (SOH)

Spent på hvordan dette utarter seg, ennå 2 år igjen av garantien på bilen.

sofakrok

@stig-arne: hvordan kan du sjekke hvor mye som er igjen? (ref: "Batteriet har 86,2 % kapasitet igjen (SOH)")

Blir spennende å se når vi begynner å nærme oss 7 år og de første nybilgaranti-testene blir gjennomført. Bruker vel NAF til noe sånt for å sjekke at alt er som det skal?
Kia Soul EV 2016

Stig-Arne

Sitat fra: sofakrok på søndag 07. mars 2021, klokken 12:32
@stig-arne: hvordan kan du sjekke hvor mye som er igjen? (ref: "Batteriet har 86,2 % kapasitet igjen (SOH)")

Blir spennende å se når vi begynner å nærme oss 7 år og de første nybilgaranti-testene blir gjennomført. Bruker vel NAF til noe sånt for å sjekke at alt er som det skal?
Bruker OBD dongle og Soul EV Spy

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Fakur

Min 2016-soul som har gått 130000 har stått på verksted siden desember, og jeg har kjørt lånebil, opel el-corsa. Kia-verkstedet sier de venter på ny software fra fabrikken i Korea som skal gjøre det mulig å måle batteriets kapasitet.  Ut fra min erfaring fra ihøst (tråden "Måling av batteri"), tenker jeg det er opplagt at SOH ikke sier noe om batteriets kapasitet.  Batteriet skulle gi 27 kwh da det var nytt.  Da må elbilforhandlerne også kunne måle og oppgi restkapasitet i kwh, som er internasjonal måleenhet for energi i SI-systemet.  SOH er en mystisk enhet som ikke sier noe om kapasiteten til å lagre og avgi energi.

Jornenge

Sitat fra: Kåre på torsdag 14. januar 2021, klokken 20:18
Hvis du har hatt oppdatering av software i forbindelse med automatisk aktivering av håndbrekket så er det mange som sliter med at VP ikke lenger virker/aktiveres, noe som gir økt forbruk og lavere rekkevidde.

Sent fra min SM-G973F via Tapatalk

Har hatt oppdatering ang håndbrekk ja. Virker som om rekkevidde blir mindre og mindre. Har nå kun 10,2 mil i 15 varmegrader, ser mørkt på neste vinter mtp rekkevidde i minusgrader. Hvordan merker jeg at VP ikke virker? Får varme i bilen som normalt.

RJK

Varmepumpa kan streike, mens AC fremdeles virker. Økt forbruk følger vel av at AC-heateren (PTC - positive temperature coefficient) nå må ta jobben med å varme kupéen uten hjelp fra varmen fra batterikjølevannet. Det trekker langt større mengder strøm enn om den kan "låne" varme via en varmeveksler.

Og spesielt Kia/Hyundai har i de nyeste modellene ihvertfall, vist at de klarer veldig effektive biler fordi de er veldig gode på dette. De gamle bilene var og effektive i forhold til konkurrentene, fordi de forstod prinsippet her tidlig. Men de har tatt dette langt lengre enn mange andre, spesielt i de siste modellene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA