Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er det noen her som har fått nytt batteri på garanti?

Startet av Jornenge, søndag 27. juni 2021, klokken 18:46

« forrige - neste »

Jornenge

Hei.
Har en 16mod Kia Soul EV som har gått ca 115000km. Batteriet har i det siste fått stor reduksjon i kapasitet. I vinter var vi under 8 mil rekkevidde, nå på sommeren med temp rundt 15 grader har vi ikke mere enn 10 mil. Tidligere pleide vi å ha rundt 11 på vinter og 15 på sommer. Var å klagde hos forhandler, men får beskjed at det er restkapasitet på ca 80%. Fikk utført kampanje på parkbrems for ca tre uker siden, når vi fikk igjen bilen estimerte den omlag 16 mil. Men har etter det rast ned i rekkevidde. Husker når vi kjøpte bilen hadde den oppgitt rekkevidde til 21,6 mil, kan ikke skjønne at det skal være 80% igjen av batteriet. Er kona som bruker bilen til jobbpendling hver dag, ca 70km pr dag. Vet jo at jeg mister rundt 4 mil når vinterkulda kommer, dvs mellom fem og seks mil rekkevidde. Da er jo bilen ubrukelig til det formålet vi kjøre den til. Er spent på om Kia kommer til å dekke kostnader til nytt batteri.

Usikker

Har du tilgang på en OBD plugg/leser og Torque / SoulSpy kan du jo sjekke litt på batteriet selv og se om du har defekte celler og hva speninga er på celler når den er fulllada..  Torque med de rette PID filene skal vel også kunne se sånn omtrent hvor mye tap du har

Finnes vel også et par andre tråder her med noen som har bytta batteri
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Jornenge


Fakur

Vår 2015-modell som har gått 135000 km estimerer nå rekkevidden til 60 km når batteriet er fulladet. Batteriet begrenser effekten i seige motbakker, og regenerering i nedoverbakker er dårlig.  Hurtiglading fungerer bare opp til ca 50%.  Har ellers skrevet litt om mine erfaringer med bilen under trådene "Måling av batteri" og "Rekkevidde vinter kia soul 2016".  Ved 135000-km-service ble nå endelig batteriet målt til realistiske 42% og nytt batteri er bestilt innenfor garantien.  Om det er 42% av 27kwh batterikapasitet, eller om det er 42% av den mystiske måleenheten SOH vet vi ikke.

Jornenge

Når jeg ser utviklingen på vårt batteri regner jeg med det blir nytt batteri her også før garantitiden utløper. Vil jo ikke akkurat anbefale andre å kjøpe brukt elbil fra Kia, ser ut til at det er mye dårlig kvalitet på di første batteriene.

power59

I vår 2018 modell med 30 kWh som har gått 50000 km er det i praksis ikke mulig å merke noen degradering av batteriet.

Vi har en fast strekning på 110 km som kjøres flere ganger pr. måned. Når vi starter med 100% batteri så ankommer vi fortsatt destinasjonen med +- 50%  - det samme som da bilen var ny.

Usikker

Samme erfaring som Power59
Min 30kwh runda 60000 og batteriet var fortsatt 100% (verksted måling ved takst) og min rulla daglig i alle åra mellom Mjøndalen/Hokksund og Kongsberg i ~90 km
Hurtiglada ca. 20 ganger i løpet av de åra, resten gikk på ladeboksen i garasjen
--
:
Kia Soul 30kWh Juli-2017 -> Mai 2021 (64000km, 100% batteri ved salg)
Kia eSoul 64kWh (11kW obc) Juni2021 ->

Jornenge

Vi merket nesten ingen nedgang på batteri før vi passerte 100000km. Etter det har det tapt seg mye di siste 15-20000 kjørte km. Begynte å reagere på rekkevidden sist vinter, å nå har vi mindre på sommeren enn vi noen gang tidligere har hatt i 20- grader.

knute

MG ZS EV 2020
Hyundai Kona 2019
Kia Soul 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA