Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Klikkelyd fra passasjersiden

Startet av nilsga, torsdag 07. januar 2021, klokken 15:26

« forrige - neste »

nilsga

Jeg har en merkelig klikkelyd i min Audi E-tron som jeg ikke blir helt klok på. Det er en jevn klikkelyd fra passasjersiden som dukker opp etter et par minutters kjøring etter start. Ganske lav (så høy musikk/radio overdøver den), men høyfrekvente, korte klikk. Det virker som det er samme antall klikk hver gang, og når jeg telte sist så kom jeg til 24 klikk innenfor 20-30 sekunder. Dette skjer uansett om bilen er varm eller kald. Har bilen på service nå, og de påstår at de ikke finner noe feil, men de hadde heller ikke hørt om en slik klikkelyd, så jeg kan ikke helt skjønne at det er noe som skal være der. Er det noen andre som har tilsvarende lyd?

Orbit

Har ikke tilsvarende, men ville prøvd å starte med avslått klimaanlegg. Dette for å finne ut om klimaanlegget kan utelukkes eller ikke. Det er en god håndfull med step-motorer som skal justerere luftstrøm, og om en av de står fast eller er delvis blokkert, kan det bli slik klikkelyd.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

nilsga

Ja, det høres ut som noe som har hengt seg opp, eller er blokkert på en måte. Jeg skal forsøke det, takk for tipset

daktari

Min sier også tikk tikk, men tror det er fra Rfid-leseren i midtkonsollen. Det er dog veldig svakt og kun ved oppstart.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToroTek

Hei, Jeg fikk flere klikkelyder på passasjersiden nå i romjula, da det ble kaldt. Kjørte et par relativt korte turer den dagen, og lurte... Parkerte, startet opp litt senere på dagen og samme sak ! Bilen hadde stått ute og sjekket etter tur 2 selve dørhåndtaket på Høyre side. Det var i frosten ikke gått helt tilbake og det er på min selve dørlåsen som klikker grunnet dørhåndtaket. Trykket det inn i både bak og forkant, alt OK. Det var ingen feilmelding og ingen indikasjon på åpen dør. Et par dager etter kommenterte passasjeren,  les kone, at det klikket. Samme sak. En tredje gang for noen dager siden begynte det igjen, men da kom det raskt en generell feilmelding om feil på sentrallåssysteemet. Alle 3 gangene var det etter at døren hadde vært åpnet utenfra. Virker som «slapp fjær», men flere minusgrader og bilene har stått ute. Kanskje lås-olje er nok.  Trykk inn utvendig dørhåndtak både i forkant og bakkant, hvis samme sak.
e-tron 55 AS++ 21hjul (MY23)
e-tron 50 AB++ 20hjul (MY20) SOLGT
A3 e-tron S+     18hjul (MY15)

Orbit

Dørhåndtak som trøbler i kulde skal være adressert av serviceaksjon 57H3, men mulig de ikke kaller inn biler for å fikse dette, men venter til første gang en er på verksted av andre grunner. Da byttes bowdenkabler mellom ytre håndtak og låsemekanismen på alle dører. Biler produsert etter våren 2020 bør ha kabler uten feil fra fabrikk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ToroTek

Supert, @orbit. Da ble jeg klokere på fix er etablert 👍
e-tron 55 AS++ 21hjul (MY23)
e-tron 50 AB++ 20hjul (MY20) SOLGT
A3 e-tron S+     18hjul (MY15)

nilsga

Sitat fra: daktari på torsdag 07. januar 2021, klokken 18:10
Min sier også tikk tikk, men tror det er fra Rfid-leseren i midtkonsollen. Det er dog veldig svakt og kun ved oppstart.

Hvor mange ganger tikker det, og er det rett etter oppstart?

daktari

Sitat fra: nilsga på torsdag 07. januar 2021, klokken 22:19
Sitat fra: daktari på torsdag 07. januar 2021, klokken 18:10
Min sier også tikk tikk, men tror det er fra Rfid-leseren i midtkonsollen. Det er dog veldig svakt og kun ved oppstart.

Hvor mange ganger tikker det, og er det rett etter oppstart?
hører det ikke når jeg kjører, det er vel ganske rett etter jeg har satt meg i setet. Før oppstart?  En slags rytme som loopes. Litt harddis-aktig. Ikke noe jeg har brydd meg om.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

nilsga

#9
Sitat fra: daktari på fredag 08. januar 2021, klokken 08:26
hører det ikke når jeg kjører, det er vel ganske rett etter jeg har satt meg i setet. Før oppstart?  En slags rytme som loopes. Litt harddis-aktig. Ikke noe jeg har brydd meg om.

Snodig at du nevnte harddisk-aktig lyd. Det var akkurat det teknikeren hos møller sa også når jeg hjalp han med å finne lyden. Etter å ha sjekket litt rundt påstår de at det er bilen som kommuniserer med nøkkelen. Isåfall skal det være en lyd som finnes i alle e-tron. Merkelig at ikke flere kjenner til den da. Telte på nytt, og det tikket 24 ganger. Ca 3-5 minutter etter oppstart av bilen. Men nå skal det sies at jeg muligens er ekstra på vakt, siden jeg har hatt utallige runder med Audi rundt problemer med programvaren/MMI/functions on demand.

tromsø

#10
Jeg har aldri hørt noen klikkelyder i min e50 men isteden reagerer jeg på at det er et rimelig kraftig summelyd (omtrent som å si "mm" med lukket mun) når man setter seg i bilen (mest hørbart før man taster ON). Lyden er der hele tiden men drukner ut av andre lyder når man begynner å kjøre.

Denne lyden hadde jeg ikke på en tidlig 2019 e55 lånebil jeg hadde flere uker før jeg fikk min e50. Litt off-topic men har andre etron-eier denne summelyden?
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Brisken

Hei, vi har fått dette klikkelydet, kommer fra fremfor passasjersetet, på vår e-tron 50, 2020-modell nå.
Har fått tid hos møller 26 Jan for feilsøking.

Har prøvd alle forskjellige instillinger i AC-anlegget og dørhåndaget og.
Har noen av dere andre fått løst det?

ToroTek

Løst!  Da bilen var inne på service litt etter hendelsene ble høyre dørlås skiftet. Forstod at den hadde en kjent service-sak om det, samt at den hadde feilmelding. De skiftet høyre også. Ingen problemer senere, selv om bilen står ute og nediset.
e-tron 55 AS++ 21hjul (MY23)
e-tron 50 AB++ 20hjul (MY20) SOLGT
A3 e-tron S+     18hjul (MY15)

Abo

@brisken, Har du fått svar på dette? Vi har samme problem

storeulv

Sitat fra: Orbit på torsdag 07. januar 2021, klokken 19:51
Dørhåndtak som trøbler i kulde skal være adressert av serviceaksjon 57H3, men mulig de ikke kaller inn biler for å fikse dette, men venter til første gang en er på verksted av andre grunner. Da byttes bowdenkabler mellom ytre håndtak og låsemekanismen på alle dører. Biler produsert etter våren 2020 bør ha kabler uten feil fra fabrikk.

Se tidligere svar i tråden fra @Orbit. Har fått fikset samme sak selv.
VW eGolf  MY 2017
Audi e-tron 50AS MY 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA