Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Må man ta bachelor i e-tron før kjøp?

Startet av Jan-Børre Olsen, mandag 09. mai 2022, klokken 18:10

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Heisann,
Er lenge siden man har tenkt i elbil baner(sist i 2014 da jeg kjøpte ny Leaf)siden jeg flyttet til Finnmark men nå er vel tiden inne føler jeg(vi).
Ble uheldigvis Audi-omvendt i fjor etter å ha kjøpt en A6 Allroad bitdi og samboeren har spøkt siden med at jeg har tatt bachelor i A6 Allroad før vi kjøpte den for å kjøpe rett versjon, rett utstyr, girkasse osv osv. Audi er jo en jungel av utstyr og motorvalg.

Hva med Etron? Er det noe som er rene revegiften å kjøpe i dag eller kan man ikke gjøre noe galt?
Vi er bortskjemt med den bilen vi har mtp komfort og har alt i den, bla massasjestol foran, valconaskinn...listen er lang.

Vi vurderer en kampanjemodell, e55 Sport S-line black edition. Noen som vet leveringstiden på disse? Forhandleren kunne ikke svare pga rett mann ikke var på jobb.
Er s-line stolene veldig harde? Jeg er blitt veldig glad i komfort og bryr meg lite om sport og racing inspirert fjas.
Er sport understellet nevneverdig hardere enn vanlig etron understell? Hva er forskjellen? Annen høydeoppsett i MMI eller samme høyde men stivere demperoppsett?
Har LED matrix på A6'en i dag. Fungerer veldig fint, nesten magisk på mørke høstveier men når snøen kommer, blir det forvirrende. Snøen lurer systemet slik at dimming særlig når man kjører bak andre i snøkov blir bare surr. Har de klart å utvikle dette videre på etron? Kan ekstralys monteres på de uten å komme i konflikt med sensorer? På A6'en vår er det i praksis umulig.
Etron har nå vært på veien en god stund men er det enda noe som virker helt idiotisk om noe har gjort det da?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Truls Antonsen

Lag deg en oversikt over "må ha" og vil ha...så kan du legge det i konfigurasjonen, f9r å få ett utgangspunkt for pris.

Problemet med levering om dagen, er lang tid fra bestilling til levering. Men - mange forhandlere har ferdig spennede biler på vei inn, som mangler navn. De enkelte forhandlerene har gjerne ikke oversikt over hva andre har bestilt, så må ta en ringerunde. Da kan du også referere til den konfigen du har laget...så ser en mangler/tillegg..

Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


Øyvis Prøyvis

Jeg vet ikke hva du får av leveringstid nå, men vi bestilte 55 sport edition i begynnelsen februar og da jeg snakket med forhandler på fredag sto bilen og ventet på skip i Bremerhaven.
Forhandleren vår hadde bestilt flere biler og vi kunne endre en av disse sånn at den passet akkurat til våre ønsker. Jeg tror dette er vanlig at forhandlere gjør.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

elektro

#3
Dersom bilen har sportsunderstell er det vel normalt i kombinasjon med S-Line eksteriør? Dette er ettersom jeg forstår marginalt lavere, omlag 10 mm, og jevnt over fastere i alle programmer. Bilen har seks nivåer (ja det er en "intermediate" som inntreffer om man kjører over 80 km/t i allroad/offroad) og tre ulike demperinnstillinger. 76 mm. vandring totalt fra standard på rundt 170 mm. Mener jeg det er.. Det kommer jo litt an på preferanser. Jeg synes bilen er passe uten Sportsunderstell, på 20-tommers hjul. Noen synes det blir veldig «båt», men det er betydelig forskjell på Dynamic og Comfort kjøreprogram. Så her er det gode muligheter til å finne noe du trives med.

Husk at 21-tommerne, i tillegg til å gi en annen kjøreopplevelse, gir litt mer støy. De er også 10 mm. bredere foran og bak, som gir noe høyere forbruk. Og kantkjøres lettere. Noen synes utseendet er verdt alt dette, men du kan sikkert alltids bytte med noen på Finn.no eller høre med forhandler om du f.eks. kan få 20-tommers S-Line felgene i stedet. Om du er like traust som meg. ;)

Tror uansett ikke du kan trå så veldig feil med en sånn modell. De er generelt godt utstyrt. Matrix lysene er bra, men nok ikke de aller beste på markedet i dag. Jeg synes for så vidt de oppfører seg bra. De kan normalt leies OTA, hvis bilen ikke har det hvis det er norsk spec. Alternativet er jo Digital Matrix, som koster ca. 50.000 pluss ev. Night Vision. Hehe.. Men dette må bestilles med bilen og her snakker vi ettersom jeg skjønner ikke om egen spec. Har den også adaptive viskere er dette et pluss. Men ikke et must.

Ellers så er jo utstyrslisten laaang, men hvis du f.eks. ikke er av typen som irriterer vettet av deg om bilen mangler varme i baksetene- så go for it! I alle fall om du kan få den rimelig raskt til en grei pris. Alle har luftfjæring og "Stor Navi"  og de fleste norske biler har vel varme i rattet nå. Og hengerfeste? Pass på at du får kjøreassistentpakke tur (eller city) med adaptive cruise og lane assist. Hvis bilen har digitale speil er det delte meninger om det. Apropos norsk, så sjekk at bilen har dobbelt varmer.

Ellers er jeg personlig glad i Virtual Cockpit Plus, som merkelig nok ikke kan etterbestilles. Det er bare digital visning i stedet for den mer tradisjonelle. Jeg klarer meg imidlertid uten El. justerbare seter (!), Bose og vinduer med akustisk glass. Ønsket meg også lakkerte kalipere og skinnpakke, samt "glassoptikk" eller hva det heter. Altså alu. knapper.. Og aller helst komfortsetene.. men, jeg gikk for den første spec'et de kunne levere inn i sin tid. Som var innenfor budsjett. Det er også mitt råd til deg!  :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA