Er det et must å ha en Type 2 kabel i bilen?

Startet av Steffinho, torsdag 07. januar 2021, klokken 14:00

« forrige - neste »

Steffinho

Ganske fersk med elbil, og jeg prøver å forenkle ladeprosessen hjemme. Tanken er å montere en kabelholder ved siden av ladeboksen på parkeringsplassen og da ha type 2 kabelen der for lettvinn lading. Jeg har hittil (snart 2 uker med elbil) aldri brukt den kabelen annet enn hjemme på ladeboksen, så lurer derfor på om det er noe poeng å evt ha en liggende i bilen også?

Jeg har allerede en reise/nødlader i bilen hvis jeg skulle trenge lading et sted som ikke har hurtiglading.
Tesla M3P hvit/svart - VIN 838xxx - Utlevering: Lillestrøm

talisker

Hvis du kommer til et sted uten hurtiglader, men med type 2-uttak (som er betraktelig raskere enn en stikkontakt), er det ikke sikkert de har schuko tilgjengelig i det hele tatt.

Men dette er en risiko du må vurdere selv, basert på hvor du kjører, hvor stort batteri du har, tilgang på hurtigladere osv.

Det kan hende du aldri har behov for kabelen i det hele tatt, inntil den ene dagen det skjer noe uforutsett og du absolutt burde hatt den.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Steffinho

Sitat fra: talisker på torsdag 07. januar 2021, klokken 14:04
Hvis du kommer til et sted uten hurtiglader, men med type 2-uttak (som er betraktelig raskere enn en stikkontakt), er det ikke sikkert de har schuko tilgjengelig i det hele tatt.

Men dette er en risiko du må vurdere selv, basert på hvor du kjører, hvor stort batteri du har, tilgang på hurtigladere osv.

Det kan hende du aldri har behov for kabelen i det hele tatt, inntil den ene dagen det skjer noe uforutsett og du absolutt burde hatt den.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Forstår det, og skjønner at dette var anbefalt tidligere, men behovet for dette synker vel hele tiden med nye elbiler og flere hurtigladestasjoner? Kjører sjelden utenfor en 2-3 timers radius fra Oslo når jeg tenker over det, har 82 kwh batteri og tilgang til Tesla SuC nettverket. Så anser risikoen som ganske lav.

Eneste er hvis jeg er ute på en roadtrip og roter meg bort. Men med elbil så legger man gjerne en plan i forkant om vet man skal kjøre i områder med lite lademuligheter.

Vollis47

Jeg har kjørt elbil i litt over 5 år. De første årene, med Peugeot, Nissan og Kia fikk jeg bruk for nødladeren (mobilledekabelen) noen ganske få ganger. Type 2 kabelen fikk vi bare brukt et par ganger i Skagen i Danmark. Etter at vi kjøpte Tesla har type2 kabelen stort sett hengt fast tilkoblet ladeboksen. Kun når vi planlegger turer utenom det vanlige, tar jeg med UMC og type2. Men jeg har jo sett her på forumet at folk har bedt om hjelp fordi de ikke har med seg kabel og har kjørt batteriet langt ned.

Etterhvert som nesten alle har elbil blir det vel lettere å få tilfeldig hjelp om en skulle få et plutselig behov.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

chargedup

Kjekt å ha med seg, vet jo aldri om man skulle komme fram til hurtigladere som ikke virker eller lang kø osv (hvis man kjører bilen lavt ned i SOC før ladestopp eller bare magnler litt for å komme frem osv).

Jeg betalte 1300 for en type 2 kabel (mode 3, T2-T2, 5m, 32A, 3 fas) som jeg hang opp i garasjen for sikkerhets skyld (evt slippe å ta den med meg hver gang jeg skal på langtur). Jeg har ikke fått bruk for det som et "sikkerhetstiltak" enda, men det hender jo jeg stopper på kjøpesenter ol på langtur der eneste måten å lade på er type 2.
Ser nå at man får 1 fas type 2 kabel fra til 11-1200 på grønnemil/bilxtra/it24.no eller 3 fas fra ca 1200 på it24.no, så det er ikke store investeringen. Om det er verdt det eller ikke, får være opp til hver enkelt...
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Asbjornel

Kan vel se på det litt som slepetau eller startkabler som folk har dratt på land og strand rundt. Kjekt å ha i nøden Jeg tenker at en slik gjerne kan være litt lang også slik at man kommer til type 2 laderen ved ladekø.
Jeg har ikke slik i bilen, men vil nok vurdere det i ferietid.

Steffinho

Jeg har vel konkludert nå med at jeg ikke trenger å ha en type2 kabel i bilen, men at det kan være kjekt å ha med om man skal på noen lengre turer med bilen.

Vollis47

Det er jo litt forskjell på å være bevisst på at en kjører uten denne kabelen i bilen og å tro at en har den med, komme til et sted en trenger å lade, og så oppdage at akkurat i dag glemte jeg å ta den med.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

RJK

Sitat fra: Vollis47 på onsdag 20. januar 2021, klokken 21:12
Det er jo litt forskjell på å være bevisst på at en kjører uten denne kabelen i bilen og å tro at en har den med, komme til et sted en trenger å lade, og så oppdage at akkurat i dag glemte jeg å ta den med.

Problemet er jo den dagen du bruker mer strøm enn du trodde og oppdager at du trenger å lade for å komme deg til neste hurtiglader, og så innse at du ikke får ladet fordi du skulle spare plassen og vekta.

Som sagt, bedre å ha den med og ikke trenge den, enn å trenge den men ikke ha den med...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Steffenf

Jeg har mobil laderen, 10 meter skjøte ledning og type 2 kabel liggende i bilen. Type 2 kabel ligger forsatt i plastposen. Mobil laderen laderen er pakket ut og prøvd i 2 minutter bare for å sjekke at den virket. Hva skal en ellers ha i frunken?

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Sitat fra: RJK på søndag 31. januar 2021, klokken 00:08
Grei liste her, men punkt 11 utgår greit for oss med elbil.

:-)

https://dinside.dagbladet.no/motor/13-ting-du-bor-ha-i-bilen-i-vinter/71947788

Tenkt og at 6. startkabler ikke er så aktuelt for en elbil, men hva om man får et 12V problem og bilen er død. Kan man hente strøm fra en annen bil å få liv sin egen ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

elektrolux

Selvfølgelig. Har selv god erfaring med Litium booster pakkene som både kan starte biler (og Diesel båt egen test), lyser og fungerer som USB UPS
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA