Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forvarming / climate control timer bruker batteriet ved tilkoblet bil?

Startet av Sjalabais, onsdag 06. januar 2021, klokken 22:22

« forrige - neste »

Sjalabais

I morges satt jeg meg i forvarmet bil. Leafen var koblet til strømmen med stikkontakt EVSE. Likevel brukte den strøm fra batteriet for å varme kupeen. Én strek og 13 km var forsvunnet ift. kvelden før, da jeg programmerte bilen. Hvorfor?

I tillegg har bilen de siste dagene brukt 5 heller enn de vanlige 3 strekene på vei hjem fra jobb. Det er 23km etter fulladet bil. Kan dette ha noe med nylig laderbytte eller "nylæring" i bilen å gjøre? Eller er det kun kulda?
2012 Leaf Tekna

leafnor

Det er bare kulda.

Varmeapparatet trekker mer enn EVSE gir. Det trekker 4,5-5 kW, mens lader gir 2, Manko på 3 kW og det tar den fra batteriet.
Hvor kaldt er det?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Dét gir jo mening, men da gikk det en del strøm. På det kaldeste her nede ved fjorden ca -8.
2012 Leaf Tekna

leafnor

Bilen bruker omtrent 15kW for fremdrift. I 8 minus trekker nok varmeapparatet 3 kW om du ikke er forsiktig. Det er 20% mer forbruk.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Sjalabais

Det er rimelig, det. Vår bil bruker i snitt 17kW, bor rett ved en Europavei. I tillegg må kanskje datamaskinen lære seg å tolke talla rett igjen? Jeg bruker ikke varmeapparat hele veien, men i denne kulda går det ikke å få frontruta fri uten.
2012 Leaf Tekna

ØysteinBuddy

Hvis bilen er fulladet når varmen starter så henter den bare strøm fra batteriet.
Den skjønner altså ikke selv at den må starte opp lading på nytt.
Jeg starter stort sett varmen fra appen, når det er gjort så går jeg også inn og velger "Start lading". Da funker det, jeg har ladeboks som greier å holde den på 100% selv om varmen er på 👍🏻
X-div buddy
X-2xthink city
X-2014 Nissan Leaf Tekna
X-2015 Nissan Leaf Tekna
X-Tesla Model 3 LR 2021
X-VW id4 Pro
Nå-Model Y Performance

Trekkoppbil

Det gjelder å plugge i evse, før man starter bilen.

Og deretter justere temperaturen mens man følger med på varmeeffekten, for å passe på at varmen ikke er større enn effekten fra AC. Dvs 3kw med vanlig 16A lading.


Bruker man timer, gjelder det å prioritere lading foran varme:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Sjalabais

Ah, det siste her var nytt for meg, skal sjekke innstillingene. Men forvarmingen har fungert greit for meg nå, kommer frem med litt strøm igjen uansett.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA