Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dører låser ikke

Startet av Jossemosse, torsdag 28. januar 2021, klokken 09:40

« forrige - neste »

Jossemosse

Har noen vært borte i at man ikke får låst / låst opp dørene?
I går fikk jeg kun låst opp bagasjerommet, de 4 dørene skjedde det ikke noe med. Krabbet inn gjennom bagasjerom, og fikk låst opp manuelt med knapp på hver dør innenfra. Trykker jeg på lås/lås opp på sentrallåsen på nøkkel eller på knapp inni bilen skjer det ikke noe foruten at lyktene blinker. Samme med knapp på utsiden av dørene.

Sjekket for orden skyld innstillingene på display, men står ikke på "selective doors" heller..
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Sverre_E

Kanskje det er en sikring som er gått?
Batteriet i nøkkelen er kanskje ok, siden lysene blinker.
Ellers er det nok enklere å låse seg inn med nøkkel i nøkkelhullet, enn å krabbe gjennom bakluka.
(Blå Leaf. April 2012 - Nov 2021)
Quartz grå Enyaq iV80 juni 2021

Jossemosse

Sendte inn ungen på 4 år, så det var enkelt med bakluka!
Men ellers forsøkte jeg å låse opp med nøkkelen først, men det gikk ikke.. sikkert fryst fast i de -10 gradene som er ute nå..

Noen som vet hvordan sentrallåsen fungerer? Er det en felles motor med wire til hver dør, eller er det motor i hver dør? Dersom noe har fryst fast og kunne smøres opp..
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Trekkoppbil

Det første man bør sjekke, er om startbatteriet har bra nok spenning.
Det kan være greit å lade opp over natta, et par ganger om vinteren, og hver gang spenningen er låg.

Førerdøra bør man få opp med nøkkelblad, men det  er den eneste døra med låsesylinder, så den bør man passe godt på.

Jossemosse

Toppladet batteriet for 1 måned siden, og fungerer jo bra med den ene døra..
Ja, det at jeg ikke fikk låst opp med fysisk nøkkel tyder jo kanskje på at kulda er problemet.. Får prøve å finne en oppvarmet garasje, selv har jeg kun carport :(
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Jossemosse

Svarer opp meg selv for løsning på denne:
Sentrallås var nok frosset fast. Dørene lot seg fint åpne innenfra, åpnet opp døra og wire lot seg også fint dra for dørlås.

Oppdaget at det var mye fukt inne i bilen, og med 15 blå ute slet jeg litt med is på innsiden av frontrute. Løsning på dette og låsen:

Med fullt batteri på bilen, skrudde jeg den på og lot den stå på i oppkjørselen. Tok ned siderute litt til en glipe på ene siden, og satte varmeapparatet på fullt (uten resirkulering). Fylte også opp en tøypose med kattesand og la den i fotbrønn bak. Lot bilen stå på helt til batteriet gikk tomt og bilen skrudde av seg selv. Nå var bilen knusktørr innvendig og dørene åpnet med sentrallås!
Leaf 2011, 120.000 km, kjøpt desember 2018
Leaf 2018, 110.000 km, kjøpt januar 2020

Trekkoppbil

Det er en kunst å holde bilen tørr, og det kan være viktig.

Har man varmeapparatet på 18 grader, så har jeg inntrykk av at bilen prioriterer aircondition, og du kan risikere å få svært liten varme i vinterkulda.  Jeg snakka med en bilist i innlandet som var plaga av at det byggde seg opp is på innsida av ruterene som ikke ville gå bort.
Kjører man opp tempen, så har jeg inntrykk av at bilen prioriterer varme, og du kan få full varme  hvis du setter tempen på 32 grader.

Ofte holder det å kjøre full varme i noen minutter for å tørke opp bilen, men det kan nok ta litt lenger tid å fjerne is.
Deretter synes jeg det er viktig å åpne alle 5 dørene for noen sekunders gjennomlufting, før man forlater den, hvis man parkerer ute om vinteren, så man får tørr vinterluft inn i bilen.

Parkerer jeg inne, så liker jeg å ha vinduer åpne eller på gløtt.

Sjalabais

Jeg gjør mye det samme, men jeg har også nevnt før at jeg føler Leafen har et klimaanlegg/HVAC system som minner meg på veteranbiler fra 60-70-tallet. Det er underdimensjonert, merkelig ineffektivt og hele bilen er svært utsatt for dugg. Vi har tilpasset oss, og min kone traff meg tross alt da jeg daglig kjørte en 1971-modell Volvo for 10+ år siden og hun klarer å akseptere et "vifte på maks og lufte godt ut"-regime. Men tilsvarende opplevde vi altså ikke med en hvilken som helst annen bil vi har hatt, mye forskjellig laget fra 90-tallet til 2015.
2012 Leaf Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA