Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varme - igjen!

Startet av Denlilleblåbilen, onsdag 06. januar 2021, klokken 20:23

« forrige - neste »

Denlilleblåbilen


iOn fra 2015 har (nesten) mistet varmen. regner med at det kan gjelde flere, så jeg prøver meg her. Det er et veldig bra innlegg fra elekTrond (2016) her:   https://elbilforum.no/index.php/topic,31456.msg540614.html#msg540614

Men altså: Vannpumpa går, og alle blåsefunksjoner hit og dit funker som de skal. Men ekspansjonstanken er nesten kald. "Wattmeteret" på dashbordet viser normalt effekt-trekk når jeg skrur på varmen i nøytral, selv om det slår seg litt av og på. Men det kan man vel forvente.

Spørsmål:
- Viser "wattmeteret" reell effekt, tro? Det skulle tyde på at PTC-varmeren fyrer som den skal. Mystisk.
- Det er vel to sensorer som styrer butikken (etterspurt varme og faktisk varme). Pleier disse å tulle?

Jeg er litt i villrede. Det er ingen annen måte PTC-elementet kan trekke masse strøm på enn ved å produsere skikkelig, ekte varme. Hvor i all verden blir denne varmen av når ekspansjonstanken er kald? Konklusjonen må nesten bli at strømtrekket som vises på dashbordet ikke er reelt, men viser den effekten controlleren mener PTC skal avgi. Det indikerer i så fall defekt PTC, og det vil jo være trist. Det kan imidlertid stemme med mistenkelig god faktisk rekkevidde (rekkeviddeindikatoren viser imidlertid lav rekkevidde når varmen skrus på).

Vet noen om utlest effekt på caniOn har det samme problemet - at dette ikke er målt strømtrekk, men etterspurt strømtrekk? (Jeg har ikke caniOn, men vurderer å skaffe en dongle og prøve.)

Brukt PTC-varmer - det er jo mulig, men det er vel stor sannsynlighet for at de ikke virker særlig lenge...?

TB

Om du er i nærheten av Oslo - Lørenskog har jeg dongle som passer til caniOn.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

engolf

Hej,
jag tror inte datorn visar rejäl förbrukning, utan estimerad förbrukning baserad på vilka förbrukare som är på. En läste i en annan tråd om en trillig som hade defekt värmare, och bilen visade förbrukning som om den faktiskt var på.

ACCEPTUS

Hei.
Har hatt flere trillinger med defekt ptc heater. GOMen ersom sagt en rekkeviddeindikator som estimerer rekkevidde basert på tidligere kjøreturer og forhåndsprogrammert strømtrekk fra ptc heater og/eller ac.
Å bytte disse er en enkel sak fra undersiden av bilen. Ett deksel i fremkant, en hv-plugg, en signalplugg, 2 slangeklemmer og 4 skruer. Enheten veier 3-4kg.
Det finnes 2 typer til di eldre trillingene. Min erfaring er at den eldste og største typen er mest upålitelig, jeg har byttet denne 2 ganger i en miev jeg har hatt i 1,5år. Gå for den som er noe mindre, brakettene er noe ulike, men festepunktene er like. Du må bare flytte festebrakettene fea den store til den lille dersom fu har stor og bytter til mindre.
Effekten er lik på begge 5kw.

Denlilleblåbilen

#4
Takk for tips, Acceptus. Sier du at alle PTC-variantene går om hverandre?
(Det er jo flere enn to ulike delenummer, men det kan være knyttet til bilmerke og whatnot.)

I så fall må jeg lete etter en skrot-del som er så ny som mullig, rett og slett.
Nye koster de jo opp mot 30 lapper, i følge internett.

Oppstår det feilmeldinger i elektronikken når man bytter som må nullstilles, eller er dette plug and play? (Pray :))

Enig med deg om rekkeviddeindikator. Men den måleren ved speedometeret som er koblet til gasspedalen tenkte jeg kanskje målte ekte effektbruk, siden den "sniffer" hva som skjer ved fremdriftsbatteriet. Blir spennende å finne ut av.


Denlilleblåbilen


Driver med litt feilsøking her. Er det andre som har lagt merke til at effekten til varmeren (som vist på power/charge-wattmeteret ved speedometeret) reduseres når man skifter "giret" fra nøytral til drive?

Det gjør bilen min, og det virker litt sketchy. Dette skjer altså når jeg står stille.  :o

Nils

Kanskje ikke CO2- nøytral løsning, men det er også mulig å bytte PTC til tradisjonell bensin/diesel parkeringsvarmer.
https://m.youtube.com/watch?v=q0QJLANDl5k
Saxo 2009-2017
I-Miev 2017-
Citigo 2020-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA