Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i kaldt vær! M3 LR 2021 "Begrenset Lading" melding i App

Startet av trdedekam, onsdag 06. januar 2021, klokken 17:16

« forrige - neste »

trdedekam

Hei, har en M3 LR 2021 - for første gang på den mnd jeg har hatt den så får jeg beskjed om at det er "begrenset lading". lader fra en 13A i p-hus - men appen viser at bilen lader med korrekt spenning, ellers er alt som det skal. Vasket bilen (håndvask) for to dager siden og da gikk lokket opp for kontakten, kom noen dråper inn som i dag var blitt til is. så ja - bilen har vært innmari kald, men isen fikk jeg bort med å forsiktig skrape med en qtips..

noen andre som har opplevd dette i kulda? er jo ikke noe problem så lenge den lader men jeg er ny ifbm Tesla og da  tar det jo litt tid å bli kjent med bilen :)

NB: Tesla Service sa forøvrig at dettevar mest sannsynlig fordi bilen var/er veldig kald (-17 effektive i dag tidlig)- men at det ikke var noe problem at den ladet "begrenset"

trdedekam


MyMuffin

Har fått denne meldingen før, den indikerer vel at låsepinnen på ladepluggen ikke er gått i lås så da har det bare vært å dytte ladekabelen litt hardere inn i bilen :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

trdedekam

ok :) forsøkte noen ganger men..så lenge det ikke er noe galt så er det vel bare å ta med ro :+1:

Mondeo

Sitat fra: trdedekam på torsdag 07. januar 2021, klokken 08:41
ok :) forsøkte noen ganger men..så lenge det ikke er noe galt så er det vel bare å ta med ro :+1:
Det er jo noe galt om ikke låsepinnen kommer seg ut. Da er ikke laderen låst fast i bilen. Regner med du ikke får hurtigladet heller da.
Men is er vel grunnen så prøv å tin bilen i en garage eller noe.

Kim-

Legg ned baksetene og kjør på med varme, slik at du får varmet opp fra innsiden
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

trdedekam

skal teste dette senere i dag :) har en time hos Tesla Service 2.februar, så får de se på det om det ikke bedrer seg.

vet noen her om det er vanlig å få lånebil fra de om de ikke kan løse feilen på dagen? skal skifte frontglass også  ???

Bmwi3

Litt lav ladespenning på 221v kanskje? Min ligger alltid på rundt 232-235v.
Vet ikke hva spenningsgrensen på laderen er på bilen men.
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

MyMuffin

Sitat fra: Kim- på torsdag 07. januar 2021, klokken 12:00
Legg ned baksetene og kjør på med varme, slik at du får varmet opp fra innsiden

Støtter denne, TeslaBjørn hadde vel samme utfordringen på en av sine nyere videoer.

Sitat fra: Bmwi3 på torsdag 07. januar 2021, klokken 13:06
Litt lav ladespenning på 221v kanskje? Min ligger alltid på rundt 232-235v.
Vet ikke hva spenningsgrensen på laderen er på bilen men.

Antar at han benytter seg av den ladekladden som medfølger bilen dvs. Tesla sin 2.gen mobile charger.
sitat fra manualen
"Bruk bare en enfaset vekselstrømforsyning på 200–240 volt og et vegguttak på 50–60 hertz som
har en dedikert og skikkelig jordet krets. Minste tillatte enfasede strømstyrke er 8A."

Kort fortalt, 221V er helt innafor :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Bmwi3

Sitat fra: MyMuffin på torsdag 07. januar 2021, klokken 13:23
Sitat fra: Kim- på torsdag 07. januar 2021, klokken 12:00
Legg ned baksetene og kjør på med varme, slik at du får varmet opp fra innsiden

Støtter denne, TeslaBjørn hadde vel samme utfordringen på en av sine nyere videoer.

Sitat fra: Bmwi3 på torsdag 07. januar 2021, klokken 13:06
Litt lav ladespenning på 221v kanskje? Min ligger alltid på rundt 232-235v.
Vet ikke hva spenningsgrensen på laderen er på bilen men.

Antar at han benytter seg av den ladekladden som medfølger bilen dvs. Tesla sin 2.gen mobile charger.
sitat fra manualen
"Bruk bare en enfaset vekselstrømforsyning på 200–240 volt og et vegguttak på 50–60 hertz som
har en dedikert og skikkelig jordet krets. Minste tillatte enfasede strømstyrke er 8A."

Kort fortalt, 221V er helt innafor :)

Sett et par stykker som har vært nede i 205 volt og de har fått samme meldingen om begrenset lading. Den vil lade men som det står, begrenset.
TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

Marre

Hei folkens, jeg legger merke til at hver gang jeg skal prøve og lade bilen å prøver å sette inn laderen i, så er den vanskelig å sette inn, den går liksom ikke helt inn, den lader selvsagt men man ser den ikke er helt inni, også står det begrenset lading.. noen ideer? På supercharger til Cirkle K måtte jeg stå og pushe skikkelig før jeg fikk den helt inn...

Thob

Sitat fra: Bmwi3 på torsdag 07. januar 2021, klokken 13:28
Sitat fra: MyMuffin på torsdag 07. januar 2021, klokken 13:23
Sitat fra: Kim- på torsdag 07. januar 2021, klokken 12:00
Legg ned baksetene og kjør på med varme, slik at du får varmet opp fra innsiden

Støtter denne, TeslaBjørn hadde vel samme utfordringen på en av sine nyere videoer.

Sitat fra: Bmwi3 på torsdag 07. januar 2021, klokken 13:06
Litt lav ladespenning på 221v kanskje? Min ligger alltid på rundt 232-235v.
Vet ikke hva spenningsgrensen på laderen er på bilen men.

Antar at han benytter seg av den ladekladden som medfølger bilen dvs. Tesla sin 2.gen mobile charger.
sitat fra manualen
"Bruk bare en enfaset vekselstrømforsyning på 200–240 volt og et vegguttak på 50–60 hertz som
har en dedikert og skikkelig jordet krets. Minste tillatte enfasede strømstyrke er 8A."

Kort fortalt, 221V er helt innafor :)

Sett et par stykker som har vært nede i 205 volt og de har fått samme meldingen om begrenset lading. Den vil lade men som det står, begrenset.

Hos meg er jeg ofte nede i 208V (har Tesla-ladeboks og 32A) og jeg har aldri fått opp noe varsel om begrenset lading, så tror ikke det har noe med det problemet å gjøre

Handyman

Sitat fra: Bmwi3 på torsdag 07. januar 2021, klokken 13:06
Litt lav ladespenning på 221v kanskje? Min ligger alltid på rundt 232-235v.
Vet ikke hva spenningsgrensen på laderen er på bilen men.
220V er absolutt ikke lav spenning.
Langsomme variasjoner i spenningens effektivverdi skal være innenfor et intervall på ± 10 % av nominell spenning, målt som gjennomsnitt over ett minutt, jf. fol § 3-3. I et nett med nominell spenning lik 230 V er kravet at spenningen skal være i intervallet 207V – 253V.
https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nettjenester/leveringskvalitet/spenningskvalitet/

Min vil ikke lade når spenningen er under 205V
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

felix

Jeg klarer aldri å få den under 230v hjemme. Men lader fint for det

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA