Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil i storbyer uten lademuligheter - Tesla setter opp superladere i byene

Startet av ToWalkOrDrive, onsdag 06. januar 2021, klokken 10:23

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Frem til nå har det ikke vært ideelt å ha elbil i storbyer om en ikke har en plass å lade, særlig pga ladepris. Nå har Tesla lagt frem sin plan for nye 250kW ladere (lynladere) som viser at de skal sette opp stasjoner i byene i 2021. Med tanke på at du der får strøm til 1,70 per kWt så betyr det at prisen per mil blir ca 3,50 på en Model 3, som ikke er ille, særlig med tanke på sparte bompenger osv. Når den i tillegg lader ganske kjapt så begynner det å bli aktuelt å være elbilkjøper selv om en bor i en bygård uten lademulighet.

https://www.tocn.no/2021/01/tesla-etablerer-35-nye-superchargere-ogsa-i-storbyenes-sentrumskjerner/?fbclid=IwAR0FpOcC8WtYEpt3qhycjjlxdpQtCXDV66GzI6SKIzkwOqQqk1HjtoTDFow

Planlagte ladere for 2021 i grått  -  eksisterende i rødt
Tesla Model Y                         2021-

Vollis47

Med Tesla sin strømpris er det liten vits i å investere i en kostbar ladeboks. Nesten rimeligere å lade hos Tesla dersom du ikke kjører så veldig mye. Med gjennomsnitlig kjørelengde eller mindre klarer du deg kanskje med en lading i uka.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Daniel_0007

Ja så er det noen boretslag som fort tar nesten like mye som tesla selv etter man har betalt for ladeboks, betaler nå 1.10 per kw/h og 1.70 ifjor kommer vel ann på strømprisene.
Model 3 2019 LR Rwd

Magnus Hansen

Det er vanskelig å bygge ut superchargere tilstrekkelig for å ta hensyn til masse folk som bruker de som hjemmeladere. Den i Oslo er grei fordi det er så dyrt å parkere der. Men den i Lørenskog blir vel fort okkupert av folk med gratis supercharging.

Vollis47

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 07. januar 2021, klokken 09:16
Det er vanskelig å bygge ut superchargere tilstrekkelig for å ta hensyn til masse folk som bruker de som hjemmeladere. Den i Oslo er grei fordi det er så dyrt å parkere der. Men den i Lørenskog blir vel fort okkupert av folk med gratis supercharging.
I forhold til antallet Teslaer i Norge er det vel ikke så mange med gratis superlading. Dessuten har vel mange av disse allerede ordnet seg god hjemmelading. SuC i storbyene vil først og fremst hjelpe de som ikke har hjemmelading samt de som besøker byene.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Magnus Hansen

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 07. januar 2021, klokken 10:04
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 07. januar 2021, klokken 09:16
Det er vanskelig å bygge ut superchargere tilstrekkelig for å ta hensyn til masse folk som bruker de som hjemmeladere. Den i Oslo er grei fordi det er så dyrt å parkere der. Men den i Lørenskog blir vel fort okkupert av folk med gratis supercharging.
I forhold til antallet Teslaer i Norge er det vel ikke så mange med gratis superlading. Dessuten har vel mange av disse allerede ordnet seg god hjemmelading. SuC i storbyene vil først og fremst hjelpe de som ikke har hjemmelading samt de som besøker byene.

Andelen er ikke så stor, kanskje, men det er fremdeles mange biler det er snakk om. Og dessverre så er det nok av folk som vil dra for å få gratis strøm fremfor å bruke hjemmeladeren. Vært et problem i alle fall i Lier.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA