Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nye elbiler vrakes i bøtter og spann

Startet av Bondeknøl, onsdag 06. januar 2021, klokken 09:10

« forrige - neste »

hanche

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:02
Et time senere sjekket jeg på nettet og ny lykt kan fås for +-2.000 kr + moms + frakt. Jeg sa til min venn at jeg bestiller delen og hjelper til med utskiftingen.
Bare vent, snart vil du nok oppleve at bilen nekter å starte hvis den finner en uoriginal lykt på CAN-bussen.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

trykkertor

Godt mulig han fant original lykt til 2.000,- + moms

Ketill Jacobsen

Sitat fra: hanche på lørdag 09. januar 2021, klokken 17:31
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:02
Et time senere sjekket jeg på nettet og ny lykt kan fås for +-2.000 kr + moms + frakt. Jeg sa til min venn at jeg bestiller delen og hjelper til med utskiftingen.
Bare vent, snart vil du nok oppleve at bilen nekter å starte hvis den finner en uoriginal lykt på CAN-bussen.

Enda en grunn til at folk føler seg fullstendig maktesløse i møte med merkeverkstedene.

Electric cars in Norway

#48
Dette under som Electrix skrev er viktig og dette kommer ikke frem i tv-serien. Dårlig forarbeid av NRK. De burde jo også ha laget et lite innslag nettopp om hytte folket som lader solcellepanel og bruker gml Leaf bilbatteri :+1: :+1:

Selv det står i artikkelen så er ikke det nok, synes nå jeg da.

Fredrik Solvang, skjerpings :+1:  >:( >:( men veldig fin tv serie du har lagd da,  og med Jan T og co. Og de på huggern :+1:  :+1: :+1: Han har en fet metallic foliert på sin Tesla...  I like :+1: :+1:

"Til slutt skal man også være klar over at bilene som regel ikke presses før det meste av deler som kan selges er plukket og solgt, og det skadede batteriet i egolfen får nok også et nytt liv etter demontering som båt eller hyttebatteri."

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 09. januar 2021, klokken 18:37

Fredrik Solvang, skjerpings :+1:  >:( >:( men veldig fin tv serie du har lagd da,  og med Jan T og co. Og de på huggern :+1:  :+1: :+1: Han har en fet metallic foliert på sin Tesla...  I like :+1: :+1:



Har Fredrik Solvang noe med programmet å gjøre?

Ingeniøren

#50
Christian Strand er programleder - bare likner litt på Fredrik tenker jeg...

Videre er det vel en redaksjon bak et program og ikke programlederen som har gjort alle undersøkelser.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Jalla

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:02
Noen venner av oss har en Toyota Aurus 2015-modell (pen bil!) som er nettopp ute av garantitiden og kvaliteten er så elendig at fjernlys ikke virker lenger og eneste mulighet er å fjerne hele høyre lykt foran (i følge Toyota verksted)! For dette skal de har ca 20.000 for lykten og 2.000 for jobben med utskifting! Jeg sa direkte til Toyotaperson (over mobil) at dette er galskap og at det må være en fabrikasjonsfeil. Om ikke en en lampe skal holde mer enn fem år, bør den i det minste være utskiftbar. Der og da sa jeg over mobilen til min venn at de ikke må la Toyota ta oppdraget. Et time senere sjekket jeg på nettet og ny lykt kan fås for +-2.000 kr + moms + frakt. Jeg sa til min venn at jeg bestiller delen og hjelper til med utskiftingen.

Hvor lenge skal vi tåle slik vanvittig prising på originaldeler som fører til altfor rask utfasing av biler og dermed vanvittig sløsing!
Dette høres ut som en røverhistorie. Det er ganske normalt at lyspærer ryker etter fem år. Dette gjelder også Xenon-pærer. Men du bytter selvsagt ikke hele lykten selv om en pære ryker. Bilen heter forresten Auris. :P

Daniel_0007

Sitat fra: Jalla på søndag 10. januar 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:02
Noen venner av oss har en Toyota Aurus 2015-modell (pen bil!) som er nettopp ute av garantitiden og kvaliteten er så elendig at fjernlys ikke virker lenger og eneste mulighet er å fjerne hele høyre lykt foran (i følge Toyota verksted)! For dette skal de har ca 20.000 for lykten og 2.000 for jobben med utskifting! Jeg sa direkte til Toyotaperson (over mobil) at dette er galskap og at det må være en fabrikasjonsfeil. Om ikke en en lampe skal holde mer enn fem år, bør den i det minste være utskiftbar. Der og da sa jeg over mobilen til min venn at de ikke må la Toyota ta oppdraget. Et time senere sjekket jeg på nettet og ny lykt kan fås for +-2.000 kr + moms + frakt. Jeg sa til min venn at jeg bestiller delen og hjelper til med utskiftingen.

Hvor lenge skal vi tåle slik vanvittig prising på originaldeler som fører til altfor rask utfasing av biler og dermed vanvittig sløsing!
Dette høres ut som en røverhistorie. Det er ganske normalt at lyspærer ryker etter fem år. Dette gjelder også Xenon-pærer. Men du bytter selvsagt ikke hele lykten selv om en pære ryker. Bilen heter forresten Auris. :P

Kan være led ĺys, toyota bytter nok ikke ut enkelt led men hele greia. Grøsser på tanken hvor mye det vil koste å bytte laser lys på Audi.
Model 3 2019 LR Rwd

Ingeniøren

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 10. januar 2021, klokken 20:35
Sitat fra: Jalla på søndag 10. januar 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:02
Noen venner av oss har en Toyota Aurus 2015-modell (pen bil!) som er nettopp ute av garantitiden og kvaliteten er så elendig at fjernlys ikke virker lenger og eneste mulighet er å fjerne hele høyre lykt foran (i følge Toyota verksted)! For dette skal de har ca 20.000 for lykten og 2.000 for jobben med utskifting! Jeg sa direkte til Toyotaperson (over mobil) at dette er galskap og at det må være en fabrikasjonsfeil. Om ikke en en lampe skal holde mer enn fem år, bør den i det minste være utskiftbar. Der og da sa jeg over mobilen til min venn at de ikke må la Toyota ta oppdraget. Et time senere sjekket jeg på nettet og ny lykt kan fås for +-2.000 kr + moms + frakt. Jeg sa til min venn at jeg bestiller delen og hjelper til med utskiftingen.

Hvor lenge skal vi tåle slik vanvittig prising på originaldeler som fører til altfor rask utfasing av biler og dermed vanvittig sløsing!
Dette høres ut som en røverhistorie. Det er ganske normalt at lyspærer ryker etter fem år. Dette gjelder også Xenon-pærer. Men du bytter selvsagt ikke hele lykten selv om en pære ryker. Bilen heter forresten Auris. :P

Kan være led ĺys, toyota bytter nok ikke ut enkelt led men hele greia. Grøsser på tanken hvor mye det vil koste å bytte laser lys på Audi.

Tror prisen er i størrelsesorden 55'....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Jalla på søndag 10. januar 2021, klokken 20:08
Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:02
Noen venner av oss har en Toyota Aurus 2015-modell (pen bil!) som er nettopp ute av garantitiden og kvaliteten er så elendig at fjernlys ikke virker lenger og eneste mulighet er å fjerne hele høyre lykt foran (i følge Toyota verksted)! For dette skal de har ca 20.000 for lykten og 2.000 for jobben med utskifting! Jeg sa direkte til Toyotaperson (over mobil) at dette er galskap og at det må være en fabrikasjonsfeil. Om ikke en en lampe skal holde mer enn fem år, bør den i det minste være utskiftbar. Der og da sa jeg over mobilen til min venn at de ikke må la Toyota ta oppdraget. Et time senere sjekket jeg på nettet og ny lykt kan fås for +-2.000 kr + moms + frakt. Jeg sa til min venn at jeg bestiller delen og hjelper til med utskiftingen.

Hvor lenge skal vi tåle slik vanvittig prising på originaldeler som fører til altfor rask utfasing av biler og dermed vanvittig sløsing!
Dette høres ut som en røverhistorie. Det er ganske normalt at lyspærer ryker etter fem år. Dette gjelder også Xenon-pærer. Men du bytter selvsagt ikke hele lykten selv om en pære ryker. Bilen heter forresten Auris. :P

Da må det være Toyota-verkstedet som forteller røverhistorier. Dessuten så er det ikke en pære som har sviktet, men en gardin som som tas til side ved bruk av fjernlys. Hele enheten må dessverre skiftes. Men du skal ha for å prøve deg uten å ha særlig grunnlag for det! Forøvrig så ser det ut som at ingen leverer denne utgaven av lykten (bare halogen og ikke HID (High Intensity Discharge)), så på nettet må en ut med kanskje 6-7000 kr. Takk til Toyota for å gjøre livet jæ... for folk!

turfsurf

Sitat fra: Ketill Jacobsen på lørdag 09. januar 2021, klokken 14:02
Hvor lenge skal vi tåle slik vanvittig prising på originaldeler som fører til altfor rask utfasing av biler og dermed vanvittig sløsing!
Ja, det er kvalmt, uetisk og miljøfiendtlig. Skulle vært mye mere fokus på dette i tester, og det skulle vært lovpålagt å hatt en totaloversikt over delepriser på en bil ved salg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

#56
..   og det skulle vært lovpålagt å hatt en totaloversikt over delepriser på en bil ved salg.
[/quote]


Godt poeng :+1: :+1: men hvordan skal man få til den da? Det virker jo veldig tungvint..... hva er gevinsten?

Er det alle deler slik de koster fra fabrikk? Eller som delepriser med moms kjøpt på bilmerke butikk.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 11. januar 2021, klokken 17:51

Da må det være Toyota-verkstedet som forteller røverhistorier. Dessuten så er det ikke en pære som har sviktet, men en gardin som som tas til side ved bruk av fjernlys. Hele enheten må dessverre skiftes. Men du skal ha for å prøve deg uten å ha særlig grunnlag for det! Forøvrig så ser det ut som at ingen leverer denne utgaven av lykten (bare halogen og ikke HID (High Intensity Discharge)), så på nettet må en ut med kanskje 6-7000 kr. Takk til Toyota for å gjøre livet jæ... for folk!

Dette har sikkert ikke mer med Toyota å gjøre enn noen annen produsent. Poenget er at en må se på de ekstremt høye prisene og (mangel på) komponentoppdeling som gjør utskiftning veldig kostbart. EU har gjort mye godt (mobilpriser, reparasjonsvennlighet) og jeg håper de går videre med nye krav som hindrer kunstig rask utskifting av produkter (og medfølgende høye kostnader).

Marius Kotsbak

Egentlig så dårlig program at det burde vært klaget inn til PFU. En sak for Elbilforeningen?

Og ja, bilopphuggeriene tar ikke betalt for jobben, så de tjener penger på å ta ut alle salgbare deler fra bilene først og selge dem. Er sikkert interessant å kjøpe for elbileiere med biler som har utgått garanti.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Electric cars in Norway

#59
En helt annen sak er at bilmekaniker bransjen i Norge må læres opp til å skru på elbil. Et innslag nå kl 21 på NRK innlandet der de ikke har penger på skolene til å trene på å skru på elbil og heller ikke råd til å betale en halv million for demo elbilen for opplæring.

Dette må fixes asap. Her kan staten bidra med penger til skolene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA